Håller på och renoverar en källartrapp i mitt hus från 20-talet. Belysningen har tidigare endast gått att tända med en strömbrytare (i övre delen av trappen).

Visa bilaga 209034

Elledningarna går/leds i ett stålrör som skruvas in i brytaren. Således behöver jag försöka få till denna gamla brytare för att behålla originalkänslan (därför denna tråd under "Byggnadsvård"). Förhoppningsvis går det. Med nytillverkade bakelitbrytare kan jag inte använda det "coola" stålröret :(

Utmaningen består i att jag vill kunna tända belysningen från en strömbrytare (den i bakelit) i den övre delen av trappen och en ny vanlig "modern" brytare i källaren.

Ja, jag har en behörig elektriker som installerar och han har dragit fram en tredje kabel. Men, det gäller att jag får rätsida på den "övre" brytaren så den blir en sk trapp-brytare. Jag hoppas att det finns någon erfaren (äldre?) elektriker här på forumet som vet hur de gamla bakelit-brytarna fungerar och ev kan hjälpa mig rätt. Jag tror nämligen att jag "bara" behöver byta ut en "bygel"? Rätt eller fel? Strömbrytaren i bakelit är "märkt" med ett P i porslinet.

När jag öppnar den gamla bakelit-brytaren ser inkråmet ut så här:

Visa bilaga 209035

Visa bilaga 209036

På undersidan finns två skruv som håller ihop "fjäder-paketet"

Visa bilaga 209037

Skruvar jag loss dessa så får jag loss "fjäder-paketet" från "porslinet"

Visa bilaga 209038

Som ni ser finns det tre skruv i porslinet... det här får mig att tro att det på något sätt går att "göra om" denna brytare till en trapp-brytare? Två av skruvarna har "byglar" som går ner i "porslinskoppen" (ni som jobbat med det här förstår nog vad jag menar) men inte den tredje.

På undersidan av "fjäder-paketet" kan man se den "propeller" i metall som leder strömmen.

Visa bilaga 209039

Dessa går att lyfta bort

Visa bilaga 209040

Fråga: har jag rätt när jag tror att det räcker med att få till en "bygel" på den tredje skruven? ...eller är det något annat som krävs? Var/hur kan man få tag på en sådan bygel?

Hoppas att det finns någon här som kan hjälpa. Tacksam för svar.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Tyvärr, den verkar bara ha en slutande kontakt (1-polig vanligen benämd) som inte går att bygga om. Den extra skruven är bara en blind anslutning. Annars är det en väldigt stilig brytare :)
 
Tack snaggletooth!
Hmmm, det var någon som sa att "P" betydde att det var en trapp-brytare... ?
Hur ser då en sk trapp-brytare se ut? Har inkråmet fyra skruv?
... eller någon annan märkning? Det kanske går att byta inkråmet...
 
  • Gilla
Lisewin
  • Laddar…
Den här har bara 2 bleck som gör kontakt, det behövs 4 sedan kopplar man ihop 2 av skruvarna.
Svårt fall, elektrikern grät.

Protte
 
En trappomkopplare har en växlande kontakt dvs fasen kopplas på ett stift nr 1 och leds över på stift 2. När du vrider på strömställaren så leds spänningen över på stift 3. Kan du få till detta så har du en trappomkopplare. Du behöver alltså bara tre stift. Vad jag kan se på bilden så är det bara två som har en tunga.
 
Det jag sa tidigare kanske missledde dig. Det som prototypen sa är helt riktigt. Vid vanlig omkopplare så är det tre stift som behövs, men i ditt fall med " propellern" så måste du ha fyra och kopla ihop två för att få till samma lösning
 
OK! Tack prototypen!
Tack ozean!

Jag tror jag förstår :). Således kan jag inte använda det här inkråmet? "Fjäder-paketet" har ju bara bleck som pekar åt två håll...
...eller om jag får till en "tunga" till och leder fasen på undersidan...?

Jag har nämligen en sådan här brytare till och den har en "mystisk" (enl min elektriker) extra tråd mellan två av skruvarna på undersidan (men den tänder bara två lampor som tänds och släcks samtidigt - ej trapp - ingen annan brytare).

Vet någon av er hur märkningen för en korrekt trappbrytare var... Det borde ju finnas något som visar det. Kan inte tänka mig att elektriker förr var tvungna att skruva isär hela kitet...?
 
Inkråmet kan se ut precis som det du har. Leta efter siffran 6 antingen gjutet i steatiten eller stämplat med färg på brytarinsatsen det betydde även på den tiden trappomkopplare. 1 - enpolig, 5 - kronbrytare samma som fortfarande lever kvar. Den gemensamma skruven vid trapp och kron brukar som på din blild vara märkt genom att ha en annan färg tex mer koppar eller mässingsfärgad.

Skillnaden ligger i hur banan på bottendelen ser ut, vid trapp var tungan från skruven P utdragen i ett segment som täcker 90 grader åt ena hållet, löparen som du kallar propeller ser likadan ut.

Vid kron är botten med segment som vid trapp och dessutom är löparen med tre kontaktpunkter vid 0-90-180 grader. Man kunde därigenom ha samma vridmekanism med 90 grader mellan snäppen.

Det har funnits många tillverkare så variationer förekommer givetvis.
 
GK100 d^_^b
Hatten av för svar. Nu har du rett ut begreppen. Tackar!

Återstår bara en fråga: Var kan jag hitta en sådan? Någon som har en till salu alt vet var jag kan hitta en sådan? Help please!
 
När vi flyttade hit för snart 6 år sedan så satt det sådana där brytare och uttag lite överallt, men jag orkade inte skruva ner dom när det var dags för demontering så jag tog kofoten och slog bort dom istället, ångrar mig lite nu för det verkar som det hade gått att sälja mina 20+ brytare och uttag :(
 
  • Ledsen
Wheelabrator
  • Laddar…
@ Daniel78 - det var riktigt synd.
Ngn annan som kanske kan ha i sina gömmor?
@ GK100 - hmmm... kan man ha förväxlat P med 6 när man sagt åt mig att leta...

Har börjat fundera på att bygga om (byta ut mitt inkråm) mot ett helt nytt från t ex byggfabriken... tyvärr måste jag då nog åverka mitt original och bl a byta vredet... Synd + risk att jag förstör den jag har...!
 
Bara för att göra en påpekan till er som "satsar" på gammalt elmaterial......grejerna är egentligen inte godkända för mer än 6A, tänk på det.
 
Brytaren på bilderna är av fabrikat Busch Jaeger och är godkänd för 10A, samma inkråm sitter även i gamla Eljo bakelitbrytare från 50-talet och jag gissar att denna också är en 50-talare men det är mest en känsla när jag ser bilderna...

Ang. siffermärkningen, kolla baksidan på bakeliten, där kan stå "Schema 1" ex, lättare om man letar efter ersättare.
 
Det här är ju kul! Skam den som ger sig!
Nu har jag fått tag på fem (5)!!! enpoliga brytare och en enda sådan här :wow:

Visa bilaga 209041

Bakpå ser den ut så här

Visa bilaga 209042

6:an kan tydligt ses på baksidan bredvid kabeln/tråden.

Men, nu återstår det att få min elektriker att koppla rätt. När jag "testar" den med min multimeter får jag "ton" vid följande olika vred lägen (kallar dem för A, B, C o D) fast egentligen kanske det bara är två lägen?
A) Ton vid skruv 1, 2, och 4 - inget vid skruv 3
B) Ton v skruv 2, 3 o 4 - inget v skruv 1
C) Ton v skruv 1, 2 o 4 - inget v skruv 3
D) Ton v skruv 2, 3 o 4 inget vid skruv 1
Kabeln/tråden på baksidan löper mellan skruv 2 och 4

Hur/var ska han koppla? Hoppas någon av er proffs kan hjälpa?

Dessutom har jag nu i alla fall fem strömbrytare i bakelit att lägga ut till försäljning på t ex Blocket så småningom...!
 
Där har du fått tag i en äldre variant än den andra, men då blir det ju ännu mer autentiskt.
Som synes är 2-4 hopkopplade på baksidan så vilken av dem som helst motsvarar det som på nya trappbrytare betecknas L eller P dvs den gemensamma polen. 1-3 är således de som numera ofta är märkta med pilar och som du mätt fram växlar mot 2 eller 4.

Det är inte mycket till elektriker du har om han inte inser hur den brytaren funkar, kanske lika bra att du kopplar in den själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.