mr_bygg skrev:
Jag kanske har ett lite för teoretiskt sätt att se på problemet, men om både ni och banken anser att husets marknadsvärde är flera hundratusen över de bud ni fått så kanske några månader med dubbla boendekostnader är ett elände ni får acceptera för att vänta ut den rätta köparen. Om ni pratar om flera hundratusen i skillnad i pris vad ni förväntar er så är väl en och annan månad med dubbla boendekostnader inget i sammanhanget? Är det så att ni tillsammans med banken är övertygade om det egentliga värdet på bostaden, men ingen är villig att betala det och ni inte har möjlighet att vänta ut ett vettigt bud även om det innebär dubbla boendekostnader så förstår jag ert problem.
Hus i kvarterat som har varit i sämre skick har gått för 2,5 2,6. Vi får skambud på 2 milj.
vilket är oacceptabelt både enligt alla lokala mäklare jag tagit kontakt med för värdering.
Samt att banken skickat ut ngn för värdering som dom stått för kostnaden.
visning om 2 veckor igen så vi håller tummarna. Annars är alternativet att hyra ut bostadsrätten i andra hand i 6 månader som föreningen sagt ok till. andrahandshyraren ska stå för enbart avgiften och vi ska betala räntan. Så det är inte riktigt kris om konkurs men jag undrade om någon kanske varit med om detta. Sedan sätter 15 % som bankerna kräver försvårar naturligtvis.
 
Nu kommer räknenissen in igen;) Har ni ett hus där ni upplever att liknande hus som ert gått för en halv miljon mer än vad någon just nu kan erbjuda så finns det väl en viss möjlighet att ni kan vänta ut läget ett tag. Beroende på er ekonomi just nu så finnst det väl ingen anledning att skänka bort bostaden om ni har möjligheten att stå ut några månader och ni kanske får en köpare som är flera hundra tusen bättre än det "skambud" ni fått just nu.
 
mr_bygg skrev:
Nu kommer räknenissen in igen;) Har ni ett hus där ni upplever att liknande hus som ert gått för en halv miljon mer än vad någon just nu kan erbjuda så finns det väl en viss möjlighet att ni kan vänta ut läget ett tag. Beroende på er ekonomi just nu så finnst det väl ingen anledning att skänka bort bostaden om ni har möjligheten att stå ut några månader och ni kanske får en köpare som är flera hundra tusen bättre än det "skambud" ni fått just nu.
Inga ekonomiska problem med dubbla bo kostn i 6 månader. Vilket kostar oss ca 60- 70 tusen.
Hyr vi ut i andra hand står vi bara med räntekostnaden. Liknande hus gick för 2795 000 i våras.
Med dagens läge är jag nöjd med 2,3 - 2,4 men vi får se vad som kommer.
Håller bara tummarna så det kommer ett acc bud om två veckor så jag slipper hyra ut också.

Är det fler som varit med om detta?
 
Tror det är läget på marknaden just nu. Vi köpte ett hus som säljarna inte var nöjda med under utgångspris i augusti. Vi fick vårt ( baserat på tidigare försäljningar) värderat till 4.2 -4.3 i somras, men sålde för 3.8. Vi köpte ju billigt då också. Vi vågade inte ta risker o vänta, då fallhöjden på svens bomarknad nog är betydligt större än 10 procent.
 
Redigerat:
Byggis1976 skrev:
Tror det är läget på marknaden just nu. Vi köpte ett hus som säljarna inte var nöjda med under utgångspris i augusti. Vi fick vårt ( baserat på tidigare försäljningar) värderat till 4.2 -4.3 i somras, men sålde för 3.8. Vi köpte ju billigt då också. Vi vågade inte ta risker o vänta, då fallhöjden på svens bomarknad nog är betydligt större än 10 procent.
Det är just den stressen som jag inte står ut med. Får bara hålla tummarna att det kommer ett bud som jag kan acceptera och slippa vänta ut med försäljningen.
 
Ja, lycka till!
 
orolig-vem jag skrev:
Banken är det inte problem med dom är införstådda och jag har deras stöd eftersom dom vet husets egentliga marknadsvärde.
Marknadsvärdet är alltså något annat än vad folk är beredda att betala?

:wow:
 
Nyfniken skrev:
Marknadsvärdet är alltså något annat än vad folk är beredda att betala?

:wow:

Nu är det ju köparna som styr hur mycket dom är villiga att betala, men får tydligen råd att ge underbud långt under acceptpriset så marknadsvärdet är väl egentligen vad folk är beredda att betala MEN alla här vet nog att husen egentligen är värd mer än vad som bjuds de senaste månaderna. Juni såldes ett för 2,460 och i dåligt skick. Pang bom så slog det över 1-2 månader och priserna sjönk drastiskt då USA påverkar även oss. Eller folk får inte fram 15 % som bankerna kräver eller så kommer det folk som inte har lånelöfte för villa. första mäklarens fel enligt mig som lät vänta ut tills augusti med annonsen fast han visste att vi skulle ta över lgh knappt 2 månader senare. Ska naturligtvis anmäla honom (en annan lång historia). Ringde allm rekl nämnden men man kan klaga först när försälj är klar och man har fått fram den faktiska kostnaden. Inte mycket att göra för tillfället. Överlåtelse besiktn gjort med en helt felfri villa med inga kommentarer alls. vi får se hur det går.
 
Byggis1976 skrev:
Ja, lycka till!
Tack:)
 
orolig-vem jag skrev:
MEN alla här vet nog att husen egentligen är värd mer än vad som bjuds de senaste månaderna.
Konstig inställning. Förr när det var dyrt så var priset det rätta. Nu är buden är lägre så har köparna fel? Det kan inte vara så att priset var lite högt förut?
 
Nyfniken skrev:
Konstig inställning. Förr när det var dyrt så var priset det rätta. Nu är buden är lägre så har köparna fel? Det kan inte vara så att priset var lite högt förut?
Jag är ingen expert vare sig ekonomiskt eller marknadsmässigt. Det jag kan svara på är att det idag är svårare att få lånelöfte. Samt att de 15 % man ska lägga ut påverkar köparna ganska mycket.

Spekulerar man vidare så kan man ju undra varför folk kommer på visning när dom inte kan få lånelöfte och till och med ger bud på huset när dom inte har ek möjlighet att köpa huset ens för utgångspriset. Dessutom är det inte jag som sätter värdet på huset utan det gjorde mäklaren samt den lokala banken som ville veta värdet inför beslut om att ge oss ok att ha både huset och lgh.

Vi har tappat tråden i min fråga ang dubbla boendekostnader så jag avslutar tråden med mina frågor och tackar er som delvist kunnat svara på min fråga.

Slut på denna tråd...
 
Husvärden, i alla fall nära stockholm är ju i hög grad fiktiva.....själva det materiella värdet av vissa är nog en tiondel av priset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.