Hej,

håller på att renovera ett av mina badrum och behöver lite hjälp.

Har torpargrund och har vattenrör dragna i grunden, 22mm kopparrör. Jag vill skarva på dessa, gå rakt upp genom golvet, göra en 90graders genom en vägg och sedan koppla på befintliga 22mm kopparrör. Den här skarven kommer gå inne i golv och vägg och därför tänkte jag att det skulle vara smidigt att använda plaströr. Det handlar om 40 cm max.

Vilken dimension bör jag använda på pex-rören? 22mm pex har väl mindre innerdiameter än motsvarande 22mm koppar? Spelar det nån roll? Hela husets vatten matas med dessa kopparrör och jag vill undvika försämringar i flöde då det är rätt taskigt som det är.
 
Redigerat:
Skaffa en lite snutt prisolrör istället!
 
Krilleman
Oavsett prisol eller plast, glöm inte korrekta stödhylsor!

Men är det så kort bit som du skriver så skulle jag bara skarvat på med prisol som redan injonil skrivet!
 
Redigerat:
Får man skarva tappvatten inne i vägg eller bjälklag?
 
verktygsgurun skrev:
Får man skarva tappvatten inne i vägg eller bjälklag?
Jag är också skeptisk till att det är tilllåtet. Och oavsett om det är tilllåter - är det smart? Om det är någon del av en rörinstallation som kan börja läcka är det väl skarvarna. Kan du sätta en inspektionslucka där istället?
 
Krilleman
Klart man får skarva en rörinstallation i vägg/bjälklag, men det SKA vara inspektionsbart!
 
Så var det förr. Vad hjälper det om det är inspekterbart när en skarv börjar läcka? Innan du ens märker något så är skadan ett faktum.

Idag gäller rör i rör och skarvar skall sitta i en tät box som är dränerad till ett utrymme där vatten inte gör skada. Skarvar innanför våtrum är också OK.

Alltså, inga skarvar eller dyl i vägg eller bjälklag. Vissa rörisar är dock pigga på att hänvisa till ROT-regler och hävdar att dolda presskopplingar är OK. Jag har ingen aning om vad de syftar på. Sunt förnuft måste råda, dvs vad händer om en skarv blir otät?

Min röris höll käft efter att han hade dragit 10 presskopplingar och en droppade vatten efter att huvudkranen öppnades igen.
 
Redigerat:
Får man skarva rör till ett element och bygga igen då? Det behöver nämligen jag göra.
 
Krilleman
Consensus skrev:
Så var det förr. Vad hjälper det om det är inspekterbart när en skarv börjar läcka? Innan du ens märker något så är skadan ett faktum.

Idag gäller rör i rör och skarvar skall sitta i en tät box som är dränerad till ett utrymme där vatten inte gör skada. Skarvar innanför våtrum är också OK.

Alltså, inga skarvar eller dyl i vägg eller bjälklag. Vissa rörisar är dock pigga på att hänvisa till ROT-regler och hävdar att dolda presskopplingar är OK. Jag har ingen aning om vad de syftar på. Sunt förnuft måste råda, dvs vad händer om en skarv blir otät?

Min röris höll käft efter att han hade dragit 10 presskopplingar och en droppade vatten efter att huvudkranen öppnades igen.
Sanning med modifikation, man måste skilja på nybygge och renovering!
 
Är det skillnad? Blir vattenskadan mindre om man bor i ett renoverat hus jämfört med ett nytt hus?

Vem kan peka på rätt byggnorm i denna fråga?
 
Nu frågade inte TS efter reglerna kring detta men eftersom vi redan börjat...

Ni gör det lite väl enkelt för er! Följa dagens byggregler MÅSTE man göra när man bygger bygglovspliktigt, dvs nybyggnad och tillbyggnad. Vid renovering FÅR man använda sig av de regler som gällde då objektet (badrum i detta fall) uppfördes.

Sedan kan man givetvis väga in annat, t ex vilka villkor som gäller för villaförsäkringen. Där är det vanligt att badrum ska vara gjorda enligt gällande reglerverk när även när de renoveras. Annars riskerar man nedsatt ersättning vid skada.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.