Stämmer detta?

Scenario: Vattemantlad kamin, eldning under 3 timmar. Vedåtgång: 25 kilo blandved.

Ved innehåller ca 2.2 kwh/kilo

25 kilo ved innehåller 55 kwh

Om man räknar med en verkningsgrad på 70% så får man ut 38,5 kwh av 25 kilo ved

Utav dessa 38,5 kwh så åker ca 12 ut i rummet (4 kw/timmen)

Kvar har vi 26,5 kwh som ska åka in i tanken

750 liter vatten borde höjas ca 30 grader utav 26,5 kwh


Har jag räknat rätt?
 
Ok, nu hittar jag att ett kilo ved ska innehålla 4 kwh. Vad stämmer?

Då blir det:

25 kg = 100 kwh

70% av 100 = 70 kwh

- 12 kwh ut i rummet = 58 kwh

Tanken på 750 liter bör stiga ungefär 65 grader

Stor skillnad
 
Så ju surare ved desto mer energiinnehåll? ;)

Skämt åsido, så kan man överslagsräkna med att 1 liter torr ved innehåller 1 kWh.
Kanske lite lättare att räkna med volym...
 
Är denna liter staplad, eller räknar man med noll utrymme mellan vedträna, dvs. ren ved. Om jag t.ex. fyller en banankartong med ved så anser jag att det är ungefär 40 liter.
 
Back to the basic !
~33Kg ved=~100kWh
För att höja temperaturen 100*C i en tank på ~860L erfodras ~100kWh
har man en tank på 2500L och laddar med 25kWh i4 timmar(100kWh) så höjer
man temperaturen ~33*C

Ta fram badrumsvågen ställ dig på den med en trave ved i famnen!!!!!!!!
Förvånat stog han sedan där (33Kg är en betydligt större trave än man tror. ;) ;)
 
daniel_168 skrev:
Stämmer detta?

Scenario: Vattemantlad kamin...
Vilken kamin, nyfiken?
 
Hej
vad för kamin och vad har den för effekt och verkningsgrad och hur många kg ved användes vid testet och vad hadde veden för fukthalt ?
 
daniel_168 skrev:
Är denna liter staplad, eller räknar man med noll utrymme mellan vedträna, dvs. ren ved.  Om jag t.ex. fyller en banankartong med ved så anser jag att det är ungefär 40 liter.
Staplad.
 
100° Kan man skriva med ;D
 
Kamin: Stratford TF90B från Aarrow fires
Verkningsgrad: Ingen aning
Fukthalt: Ingen aning. Barrved, kluven förra vintern, lagrad ute under plåttak.

Det tar drygt en timme, kanske en timme och en kvart, att elda upp en banankartong med ved. Detta väger ungefär 12 kilo enligt min badrumsvåg. Då brinner det häftigt hela tiden och jag laddar in veden två gånger, dvs. ungefär 20 liter åt gången.

Jag laddar nu med termostater på 80 grader (termovar), men ska pröva med 72, för att se hur det fungerar. Det fungerar väl rätt ok med 80, men kaminen väser en hel del när man eldar på för fullt och det känns lite farligt, även om den inte kokat än (och då har jag eldat hårt som tusan eftersom jag de första dagarna inte visste att askluckan skulle vara helt stängd när man eldar).

Min erfarenhet än så länge är att jag eldar upp tanken från ca 40 - 30 - 30 till 80 - 80 - 80 på kanske 3-4 timmar och då går det åt kanske tre banankartonger barrved. Det ska tilläggas att jag inte har isolerade rör kring ack-tanken och att huset blir varmt som satan av kaminen under den här tiden. Ska sätta en frånluft ovanför kaminen och se om det går att hålla temperaturen någorlunda i schack. Funderar även på att isolera expansionskärlet och rören som går dit (sitter i ett köksskåp).
 
Nä, det går inte, det ångar bort! ;D

Jag har sett uppgifter om 1 kWh / liter ved, för grönt virke, 1,2 kWh för ettårs och 1,4 kWh för tvåårsved. Men egentligen är det rättare att räkna per kg, för då har det ingen praktisk betydelse vilket träslag det är. All ved ger ungefär 18 MJ/kg, eller 5 kWh. Då ved väger 0,6 - 0,4 kg/dm³, beroende på träslag, kommer vi ner till 2,5 kWh/liter. När veden staplas tappar man ungefär hälften i luft mellan vedträna, jämfört med fastkubikmeter under bark (verklig ved, alltså). Därav hamnar man alltså runt 1,25 kWh/liter, precis som de vanliga uppgifterna gör gällande.
 
Då blir 1 kWh/liter ved (som jag räknar med) en bra jämförelse med elvärme med tanke på pann- och systemverkningsgrad.
 
tror pellets är på runt 4-5kwh per kilo har svårt att tro att det matchar pellets
 
det låter som det är mycket ved per timme vad har du för rökgastemperatur ut i skorstenen och vad har du för skorsten? tänk på att för höga rökgastemperaturer kan skada skorstenen.
 
Schiedel Steel 60 heter skorstenen. Jag kan inte mäta rökgaser för närvarande, eftersom jag inte har någon termometer. Jag skulle vilja ha en jag kan ta bort och sätta dit, eftersom det inte blir snygt med en stor termometer mitt i allt. Något bra tips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.