Hej

Jag har några gamla 3fas element med bimetaltermostater. Dessa behöver kompletteras med extern termostat som bryter 3fasen till elementen och ger bättre reglering. Jag har letat efter detta, men kan inte hitta det. Jag hittar många alternatv för 1 fas och för 2 fas, men varför finns det inget för 3 fas?

Radio kommunikation mellan termostat och aktuator är så klart ett plus, men ingen nödvändighet.
 
Tack för båda länkarna. ondicos produkterhar jag användt tidigare och de är mycket bra, men de är konstruerade för 2 fas 400volt. iqtherm såg först mycket lovande, men i manualen står det att de endast får användas för 1fas och för 2fas.

Finns det fler kandidater för att klara 3fas (380volt)?
 
Därför att "vanliga villaelement" är anslutna till 2 faser. 400V behöver inte betyda 3-fas, elementet är faktiskt enfas, anslutet mellan 2 faser.

Större aerotempers är dock 3-fas anslutna för att belasta nätet jämnare.

Protte
 
Finns det verkligen elelement för trefas??? jag har aldrig under min rätt långa bana sett ett trefas element. Jag tror att du har tvåfas element och det som verkar vara den tredje "fasen är nån typ av "styrtråd".
 
Ja visst finns det 3 fas element. 3st 10amp säkringar. Det är ganska vanligt i hus byggda på 70-talet. Så därför är det lite konstigt att det finns så dåligt med termostater...
 
Ja men att det är tre säkringar betyder inte automatiskt att alla tre faser är anslutna i varje element. Skruva upp en anslutningsdosa (koppla bort spänningen först) och ta ett kort så får vi se
 
Att det är tre säkringar innebär inte att dom är kopplade med tre faser i elementet. Man "roterar" faserna och kopplar in elementen mellan två faser och vidarekopplar den tredje till nästa element.
ps
Jag var med även på 70 talet och har kopplat många tusen elelement ;)
 
per1981 skrev:
Ja visst finns det 3 fas element. 3st 10amp säkringar. Det är ganska vanligt i hus byggda på 70-talet. Så därför är det lite konstigt att det finns så dåligt med termostater...

I rum A är det anslutet mellan L1 och L2
I rum B är det anslutet mellan L2 och L3
I rum C är det anslutet mellan L3 och L1

Men vi väntar med spänning på en bild. Vi är inte omöjliga att överbevisa.

Protte
 
Men när det gäller trefas element blir det inte lätt ;)
 
Nä, just det.

Men vi väntar med spänning (400 volt) på en bild.

Protte
 
Intressant läsning.

Jag kunde inte motstå utan öppnade upp kopplingsboxen och blev faktiskt lite förvånad. 4 ledare från elementet.

A Inte ansluten
B fas 1
C fas 2
D fas 2

B, C och D mäter alla 230 volt mot jord
B mot C ger 390volt
B mot D ger 390 volt
C mot D ger 0 volt så de är samma fas

Det som är lite oroande är att de inte anslutit någon jord till elementet. Hoppas att det inte är någon här på forumet som anslutet detta elementet...

Det får blir en lite grundligare genomgång imorgon
 
Är det inte ett dubbelisolerat element då? Finns det en kvadrat i en kvadrat-symbol vid märkskylten? Fast elradiatorerna var från 70-talet eller?

//Patrik
 
Dubbelisolerat tror jag inte på. Däremot anslöt man väl helt sonika inte jorden om rummet i övrigt saknade jord? De som var med på 70-talet får svara
 
Eftersom det var rummet som bestämde om en apparat skulle jordas eller ej och inte apparaten är det helt korrekt att inte jorda elementet. Dock blev många element, helt felaktigt, jordade pga. bristande förståelse/kunskap.
 
  • Gilla
hulingen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.