eldar nu med pellets och har precis kollat lite värden! acc-tanken är på 1300 liter och översta tempmätaren stod på 35 grader när jag tryckte på brännaren, efter 6 timmar så stannade brännaren och översta temp mätaren va på 82 grader och den understa 78 grader- till detta har det gått åt 2 säckar 16 kilos pellets och en säck är enligt fakta rutan på säcken 80 kw! går de få ut något på detta tro?? typ verkningsgrad på brännaren/pannan?? :blushing:
 
Tror det var 80 kwh på din pellets. Din systemverkningsgrad kanske är 80%. Då har du fått ut 128 kwh och tillfört runt 58 kwh till tanken medans huset har tagit 70 kwh. Ditt hus skulle kanske kräver runt 10 kw i effekt vid detta vädret.

Tror nog att någon bör kontrollera mina siffror, men folk brukar inte vara sena om man gjort fel.

Du kanske skulle berätta lite om dina förutsättningar så vi kan bedöma hurvida siffrorna kan vara rimliga.
 
ja givetvis va de kwh haha ,,tack för svaret indus men att huset skulle ta 70 kwh... hmmm jag shuntar nog ut ca 45 grader skulle ja tro (har ingen temp än) .ligger på 150 g i rökgastemp.
 
Redigerat:
Ur dina uppgifter kan man med säkerhet säga att du lagrat ca:70kWh i din tank, dvs ungefär en säck har krävts till detta. Under tiden har du säkert även haft förbrukning till uppvärmning av huset mm. Om vi antar ca:3-4kW effekt för det och tanken har som medeltal ca:12kW under 6h, detta stämmer bra om brännaren ger kring 15kW.

Låt säga att du då fått nytta av 15x6=90kWh genom att satsa 2x80=160kWh i form av pelletsen, det ger en verkningsgrad (90/160)x100=56%. Det är ett ganska lågt värde så du kan säkert trimma och komma bättre till.
 
Att höja temperaturen 50 grader för 1300 liter vatten kräver:
1300*50*4,18 kWs = 118 kWh. Du har petat in 160kWh. 42 kWh har alltså gått till kråkorna och till att värma huset under de sex timmarna. Så föregående skribents ansats om 80% verkningsgrad verkar vara i rätt härad.
 
56% verkningsgrad va riktigt uselt-visst de e en viadrus panna men de måste gå att få till bättre.... men pannväggarna e gråvita så de ser ju ut som att brännaren jobbar bra..
 
Vad är det för energiinnehåll i gammal torr granved ?

Har sett de mest varierande siffror på internet .
 
Ta GK100's uträkning med en nypa salt, precis som min. Vi har ju ingen aning om vilken effekt ditt hus kräver och att du totalt skulle ha en verkningsgrad på 56% är nog inte så troligt även om det är fullt möjligt.
 
okej,men säg att jag inte hade shuntat ut någon värme eller dylikt och bara laddat till tanken,då hade verkningsgraden stämt va?? tack alla för svaren!!
 
Indus skrev:
Ta GK100's uträkning med en nypa salt, precis som min. Vi har ju ingen aning om vilken effekt ditt hus kräver och att du totalt skulle ha en verkningsgrad på 56% är nog inte så troligt även om det är fullt möjligt.
Jag redovisar antaganden som görs och de är realistiska. Det enda som är mer säkert är andelen ackumulerat i tanken. Dina 58kWh får du gärna redogöra närmare för, även Kalarne har missat i kalkylen för tankenergin

Man kan även se uppgiften 80kWh per säck som lite för hög, det ger lite bättre vg om vi minskar där.
Om vedklyven ger lite fakta om sitt hus kan vi ju hyfsa antagande kring värmen dit, men 3-4kW är rimligt att börja med.

Oavsett tror jag man hamnar i intervallet 55-65% i TS fall, en sån panna ligger inte i topp.
Vad för brännare har du?
 
kmp px-21
 
Vad stod den nedre tempmätaren på när du började?

Volym*DeltaT/0,862 (omvandling kcal/kW)

1300*50/0,862 =75kWh
Hur stort hus har du?
Vad var ung. medeltemp igår
Att din kåk skulle ta 70kWh på 6h vid denna årstid känns oerhört osannolikt om det inte är ett slott!
Räkna 70-100W/m2 vid -20 och mellan 1/3 och hälften vid 0 (20-40W/m2)
 
ca20-25 grader. 180 kvad. runt nollan
 
vedklyven skrev:
kmp px-21
Har du den inställd så att den går ner på lågeffekt när tempen stiger eller ej?
Om det stämmer som du angav tidigare att du körde dina två säckar på 6h kan vi ju skatta resultatet igen. Som du ser är lat rätt på det vad gäller acktankens andel.

1. Brännaren har gått på max i 6h och enligt databladet ger den 20kW dvs du har genererat 6x20=120kWh med uppgiften för pelletsen 2x80=160kWh ger idealt verkningsgrad 75%, detta kan du inte nå upp till pga andra förluster så där går en hypotetisk gräns.

2. Brännaren går ner på lågeffekt del av dina 6h tex medeleffekt ca:15kW som vi antog tidigare och därav de 56% som nämndes då. Antag 2h låg och 4h maxeffekt då ger det som bäst 62% som sen minskas av övriga förluster.

Har du trimmat brännaren förbränningsmässigt med instrument för rökgasanalys?
Det är alltid bra att utgå från en rätt justerad brännare, lättare att se om saker är ok genom att kolla rökgastemp då. Det är lätt hänt att man ser en ren och fin panna och låg rgt som att allt är bra, men det är inte hela sanningen.
 
nix ingen lågfart.brännaren ger inte riktigt fullt än. inte kollad med instrument
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.