Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Om den redan är igensatt så är det ju för sent.
Men om man lossar oljepluggen medan motorn fortfarande är varm så brukar sörjan i botten kunna sega sig ur efter en stund.

Men hörru, vi kanske ska avsluta denna diskussionen för jag tror inte att TS är så intresserad av detta. :)
 
Staffans2000
För att kunna reparera gängan ordentligt så lär du behöva ta loss tråget, så det blir nog tyvärr till att börja skruva bort allt som är i vägen för att kunna lossa det.
 
Staffans2000
Tanken är att få ut pluggen, göra rent och sedan limma fast den permanent.
 
Det borde gå alldeles utmärkt att värma pluggen fast det är olja i tråget, helst med acetylen/syrgas eller liknande så det går snabbt, sedan på med rörtången eftersom skallen redan är fördärvad.
 
Mäster skrev:
Det borde gå alldeles utmärkt att värma pluggen fast det är olja i tråget, helst med acetylen/syrgas eller liknande så det går snabbt, sedan på med rörtången eftersom skallen redan är fördärvad.
Öppen låga och spillolja som i regel har en flampunkt under 100 grader, jo det lär ju funka, pluggen kommer flyga ut av explosionen, dock knappast lönt att reparera bilen efter det.
 
Staffan2000 skrev:
Tanken är att få ut pluggen, göra rent och sedan limma fast den permanent.
Det går inte att få dit någon typ av avdragare?

Kan du ta en bild på hur det ser ut?
 
Staffans2000
Mäster skrev:
Det borde gå alldeles utmärkt att värma pluggen fast det är olja i tråget, helst med acetylen/syrgas eller liknande så det går snabbt, sedan på med rörtången eftersom skallen redan är fördärvad.

Ett förtydligande: Det är gängorna som har vandrat till de sälla jaktmarkerna, inte skallen.
pluggen går sålunda varken att dra åt, eller att lossa.
 
Hmm, då blir det nog enklast/billigast att borra och spräcka den. sedan gänga upp en dimension eller dra helicoilgäng,
Eller svetsa igen hålet och gänga originalgäng, Fast då måste tråget bort iaf..

En till ide, rörtång och ett tunt brytjärn, så du kan tvinga ut den samtidigt som du skruvar den ?

@ Daniel

.Nu är väl spilloljan förhoppningsvis på andra sidan tråget, och att den blir över 100 grader är inte alls ovanligt, vad som händer är att oljan närmast pluggen kokar , oljan i hela tråget får en temperaturhöjning på ett par grader..
Jag menar inte att man ska elda i en kvart, 5-10 sek räcker
Vore det ett slutet kärl utan möjlighet för oljan att expandera så kan jag köpa din "explosionsteori" om man
tokeldade ett längre tag.. ;)
Och jag hittar inte på och spekulerar, jag har eldat och värmt på motorer och maskiner i 25 år, heta arbeten finnes också i certhögen ;)
 
Redigerat:
Staffans2000
Hur hjälper det att värma pluggen, när gängorna är kassa. Jag kan utan problem dra runt den med handen.

Staffan
 
MathiasS skrev:
...och jag svarade inte dig....:) ... utan Andy.

Vi verkar ha samma uppfattning om hur det fungerar.

Jag är nöjd med ditt svar, jag lämnar inte heller några bilar till "märkesverkstad" :)
 
Mäster skrev:
Och jag hittar inte på och spekulerar, jag har eldat och värmt på motorer och maskiner i 25 år, heta arbeten finnes också i certhögen ;)
Jag har heta arbeten, föreståndare för brandfarlig vara, och ADR, och har varit på diverse utbildningar i brandskydd, och har själv testat hur lätt det är att antända spillolja.

Och eftersom pluggen satt löst så går det nog rätt lätt att få upp en låga genom gängan upp i tråget.

Det är skillnad på öppen låga och uppvärmning eftersom det är skillnad på flampunkt och självantändningspunkt.

Flampunkten för spillolja kan vara så låg som 60 grader.
 
Staffan2000 skrev:
Hur hjälper det att värma pluggen, när gängorna är kassa. Jag kan utan problem dra runt den med handen.

Staffan

Du vill få metallen runt om att expandera och inte pluggen.
Du säger att du kan dra runt den med handen kan du vicka den i sidled också?
 
Staffans2000
Den går att vicka lite grand.
 
Prova att få upp en låga mellan gängen på en oljeplugg, när dessutom 8 liter olja ligger på uppifrån och tätar/kyler, och berätta gärna hur det gick.. :)

Att elda på ovansidan av oljan är en annan sak..

@ Staffan, Jag läste slarvigt och fick intrycket att pluggen inte snurrade, därav upphettningsförslaget..

Går den att vicka så sällar jag mig till dystergökarna som förespråkar nedplockning av tråget
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.