Mina föräldrar ska bygga en stuga i fjällen och har en fundering angående uppvärmningen. Den första tanken har varit att installera en bergvärmepump och vattenburen GV, men frågan är om det är kostnadseffektivt eftersom man sänker värmen under långa perioder och därmed tar långt tid att värma upp stugan igen sen. Är det bättre att använda elradiatorer?

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
.....eftersom man sänker värmen under långa perioder och därmed tar långt tid att värma upp stugan igen sen.//Patrik
Tack och lov tar det inte lika lång tid att värma upp stugan som den varit i sparläge;)

Hur snabbt det går att värma stugan handlar om tillgänglig effekt, vilken styrs av säkringarna.

Klart att ett vattenburet golvvärmesytem är trögare än elelement.

Men, varför inte en modern braskamin som komplement till ordinarie uppvärmning. En tanke som slår mig är att värmepump med golvvärme som mellan besöken håller huset i sparläge kommer att ha ett helt fantastiskt COP.

Idag finns det många möjligheter att fjärrstyra, även om man inte har vare sig fast telefon eller GSM täckning. Se http://www.net1.se/privat/tackning.aspx
 
Jag skulle köra komplemet o el. Konsekvenserna för huset i fjällen av ett sprucket rör i golvvärmen är ju inte kul. Vatten expanderar ju när det blir is.....folk blir äldre o kanske glömmer saker.....
 
elradiatorer och tappbart färskvatten så kan man ju kallställa stugan.
Då kostar det inget alls när man inte är där.
Borde vara en betydlig skillnad i installationskostnad också?


Men det beror ju på vilken standard stugan ska ha, kakel och klinkers tror jag inte gillar minusgrader.
 
Redigerat:
Tack för svaren!

//Patrik
 
Skulle undvika att ha vattenburen värme i ett hus som man bara är i ibland, ifall strömmen går och det fryser sönder osv... Hellre kika på en luftvärmepump av bra kvalitet med automatisk återställning vid strömavbrott, och kompletterat med ett eller två el-element som står på någon grad lägre än pumpen så de bara kickar in när det verkligen behövs.

Sen kan man ju lägga el-golvvärme som bara används när man är där och som ger sköna golv....
 
Väldigt bra påpekande! Tack!

//Patrik
 
Jag hade valt en luft-luft vp, braskamin och ev några mobila elektriska radiatorer. Jag skulle trots detta se till o tömma vattenledningarna på vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.