Status
Inte öppen för fler kommentarer.
En seriös byggare som gör arbeten för miljonbelopp har också vissa skyldigheter kan man tycka. Man borde upplysa kunden om vad som måste göras för att gå vidare med bygget, och inte bara bygga på.
Det I sej kan ju vara en bit I en rättstvist som kan fälla byggaren.
Är det en kommunal tomt? I så fall så borde det redan där framkomma om grannar som byggt behövt göra någon form av grundförstärkning. Om det vore så, så borde kraven finnas med I bygglovet. Och om normal grundläggning har gjorts hos grannarna, kan man ju ha starkare skäl att tro att markentreprenören har fuskat/slarvat.
 
Men den som gjöt plattan måste ju rimligtvis ha gjutit plattor förr? Är det inte så att direkt när han påbörjade formen och gjutarbetet så har han godkänt underlaget? Är väl i 9 fall av 10 samma firma som utför markarbetena som gjuter?
Det har väl aldrig hänt att en firma kommer och gjuter en platta utan att behöva utföra markarbeten innan?
 
Nu iefterhand så har grannarna fått gräva upp och fixa till tomten men det var för att DERAS grundläggare bedömde att tomten inte är bra(de har byggt huset efter oss)..
Jag tycker som ni skrev att en bra grundläggare som har jobbat med detta i så många år skall kunna säga till oss att det behövs göras något med tomten , som grannarnas grundläggare gjorde.
När det gäller kontroll på plattan, att det skall finnas papper så har vi inte sett något om det..Har faktsikt inte sett något papper från KA under bygget.
 
Så här står det i våran kontrollplan, följande uppgifter ska markentreprenören fylla i

Val av geoteknisk klass
Dimensioneringskontroll enligt BKR
Uppfyllning, packning
Dräneringens utformning
Platta på mark, fukt och värmeisolering, radonsäkerhet (BBR 6:6223)
Markens lutning från byggnad (1:50, 3 meter från fasad)

För att ens få bygglov måste det ju finnas en kontrollplan och den måste ni ju gått igenom på erat byggsamråd och då borde väl KA varit närvarande?

Jag antar att punkterna jag skrev nyss är nån sorts standard som dom använder...
 
på kontraktet på kontrollplan så är det som ett excel papper men det står att det är egenkontroll på grundläggning, mark,schakt när det gäller utförande

på husleverantörens kontrakt så står det exakt så här:i husleverantören åtagande ingår inte om inte annat anges i detta kontrakt att ombesörja och betala sådant som ankommer på beställaren som byggherre, ex att anskaffa tomt,fastighetsbildning,grundundersökning,utsättningar,lagfart och inskrivningar,bygganmälan lov och tillstånd.

Står inget mera om marken eller tomten på kontraktet
 
om man har förhöjt plattan för att antagligen så sjönk plattan när de gjorde den..borde inte alla rör vara snett?vi har jätte ojämn värme i huset på den delen, det måste väll bero på att det är upphöjt och värmen inte kommer igenom och att allt lutar??tänker jag helt fel nu???
 
Jag förstår dina tankar om etik o moral...borde inte....osv. Men ni har ett kontrakt. Svensk lag och vem som har rätt är sällan baserat på moral, utan på vad som avtalats.

Ni kanske skulle ta kontakt med TV? Medial uppmärksammet brukar vara mer påtryckningsmedel i landet lagom än att vara i tingsrätten.
 
Jag skriver väll borde eftersom jag vet inte vad som är rätt..Allt verkar så luddigt, står inget direkt om plattan i kontrollplanen eller kontrakten m.m
Men som du säger så har jag funderat också på TV, måste bara ha mera information först
 
Men kan du inte scanna kontraktet och lägga upp här så kan de som är duktiga kika lite på det? Det är ju bättre än att du ska förmedla med dina ord vad som står.
Du kan radera de uppgifter som du inte tycker ska vara med i ett enkelt bildredigeringsprogram, t.ex. paint duger för sånt.
 
hade varit ett alternativ , dock så har jag ingen scanner..:(
 
Ta en högupplöst bild med digitalkamera och ladda upp den.
 
det står inte mycket i kontraktet
 
  • kontrakt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Allt annat än pålning anses som normalt vid grundläggning. Att gräva ur dåligt material och ersätta med bra, är det mest grundläggande en markentreprenören ska kunna, och har inget med grundundersökning att göra.
 
så med andra ord så har dom gjort fel ???
 
Hemmakatten
Entreprenören borde självklart ha underrättat er att ytterligare grundarbete krävs. Jag tror t.o.m. att det är en skyldighet entreprenören har.

I kontraktet du lagt upp står det "Slutlig omfattning av kontraktsarbetet fastställes genom upprättande av slutlig beställning". Då undrar man förstås vad som står i det slutliga beställningen. kan du inte kolla det.

En annan fundering är vad som står i tomtkontraktet. Vad står det i det om grundläggning eller markarbeten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.