AnneFi
Ahh i mozilla fanns inget kryss. I explorer kunde jag inte öppna. På mobilen däremot.

Fy fan vad fult. En jämn yta kan man väl förvänta sig.
Jag hade aldrig betalat för det.
Hur har det kunna bli helt slätt? Och på resten så är det ju jättehål.
 
AnneFi
Här är från hemma hos oss. Dock 1mm.
1d0e30c4.jpg
 
hjälten skrev:
an la först bara på 2 mm sto systemputs, då började jag bli misstänksam och ringde sto, man ska lägga först 3mm sedan trycka i nätet och dra på 3 mm till utanpå , alltså i ett lager med nätet i. det skumma här var att han sa ja nästa lager jämnar ut allt , där lägger vi på en 3till 5 mm.
Ytputsens tjocklek bestäms av dess kornstorlek. Har man valt t ex K1,5mm, kan man inte lägga på 3-5 mm ytputs. Jag vet inte hur han hade tänkt sig att skura det. Sandkornen kommer att sjunka in, och försöker man skura när ytputsen blir lite hård, så får man resultat som på dina bilder.
Jag skrev det tidigare, men upprepar igen. Allt ska vara jämnt och fint efter att man har lagt grundputsen (StoSystemputs, eller StoLevell, beroende på fasadsystem).
http://www.sto.se/37792_SE-Fasadsystem-Isolerade_fasadsystem_-_StoTherm.htm
http://www.sto.se/38742_SE-Fasadsystem-Putssystem_-_StoNordic.htm
 
var hittar jag en besiktningsman då detta måste juh dömmas ut på något sätt, ?
 
Tag kontakt med en kvalitetsansvarig i din kommun. Får du inte napp, brukar de känna andra som kan hjälpa dig. Lista med godkända kvalitetsansvariga får du hos kommunens byggnadsnämnd. Kontakta också kommunens konsumentvägledare. De brukar vara kunniga och har erfarenhet av liknande fall.

Utan att vilja måla fan på väggen måste jag erkänna att, direkt "döma ut" resultatet kan bli svårt. Det blir en subjektiv bedömningsfråga. Även om du får medhåll och moraliskt stöd hos besiktningsmannen, är det inte säkert att du får stöd i lagtexten. Så länge fasaden är rak, och putsen inte ramlar av, är jobbet tekniskt sett korrekt utfört.

För att rätta till fasaden, kan det eventuellt gå att lägga på ny ytputs. Eventuellt, får man jämna till den först med grundputs. Å andra sidan, när det redan ligger så mycket material att man skulle överskrida cellplastens bärförmåga med ännu mera puts, blir man så illa tvungen att putsa om från grunden, med allt vad det innebär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.