Hej
Vi har/hade ett omklädningsrum på 4m2 med våtrumstapet, plastmatta och träpanel i taket.

Önskemålet var att riva ut tapet och plastmatta, sätta upp glasfiberväv på tre väggar och papperstapet på en fondvägg. Taket målas vitt och på golvet (ingen uppstyvning krävdes) värmeslingor (el) och klinkers. Ett vägghängt skåp skulle bort (vi monterade ner detta själva). Ett el-element skulle bort och en handdukstork flyttas. Om detta skrevs ett avtal.

Men vi skrev inte in att dörren som, efter att golvet lagts, inte längre gick att stänga skulle kapas. Inte heller att taklisten som saknades där skåpet suttit skulle kompletteras. Inte heller att de utanpå-liggande hörnlisterna i trä skulle kompletteras i nederkant när platsgolvet byttes mot klinkers och det blev 5 cm glapp mellan golv och listslut.

Därutöver vill firman ha extra betalt för att vi ville ha nya lampor monterade istället för de gamla (på exakt samma ställe). Underarbetet för vävtapeten fick vi flera gånger påpeka att det var bristfälligt - knappt någon bredspackling eller slipning av resterna från våtrumstapeten gjordes. Målaren missade att måla över dörrarna (han var visserligen ganska kort - men kunde fått låna en pall om han frågat).

Fakturan kom redan för en månad sedan, en vecka innan avtalad deadline (tyvärr hade vi dock inget förseningsvite inskrivet) och idag - 4 veckor efter deadline är det fortfarande inte klart.

Vad kan man förvänta sig av en hantverkare? Måste jag som kund speca varenda liten spik som ska slås i eller är det självklart att en dörr ska kunna stängas och en list ska vara komplett? Kan vi göra något åt fakturan? Vi vill definitivt inte betala extra för dörrkapning o.d. när vi i princip fått agera arbetsledare till de hantverkare som varit hos oss.

Eva
 
Tror nog det handlar om vad det är för hantverkare du får tag i...

Personligen skulle jag se det som självklart att jag kapar ner dörrbladet åt kunden om jag lägger klinker och det gör att inte dörren går att öppna sen.

Även listkompletteringar och liknande får man ju automatiskt räkna in när man lämnar pris tycker jag.

Utbyte av lampor är däremot tveksamt om inte man verkligen pratat om detta innan.
Detta kan t.ex medföra att man måste dra fram jordkabel och liknande om inte detta fanns innan.
 
Hej Eva,

Välkommen till vardagen, kämpa kämpa kämpa!

Mvh
Bambi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.