Då fick jag äntligen tummen ur och registerade mig här :rolleyes:

Jag håller på och tittar på en bostadsrätt med stort renoveringsbehov, lägenheten finns i Lund och är byggd 67 av HSB.

Ett av mina stora frågetecken inför ett eventuellt köp är elen, vad jag kan se verkar den vara dragen i golvet efter att man har lyft alla delarna på plats. Uttagen sitter i sockeldosor, brytarna sitter i dörrkarmarna samt att väggen vid elcentralen är utbyggd ca 10cm. Eftersom jag ändå ska riva ut allt så vill jag ta itu med elen i samma veva, dvs fälla in nya uttag och brytare i betongväggarna och installera en ny central.

Så min fråga är egentligen hur golvet på en sånhär lägenhet är uppbyggt? Går det att lägga in nya rör utan att behöva bila upp golvet? Jag har mailat föreningen men ännu inte fått svar, så jag tänkte om någon här har råkat ut för något liknande?
 
Min första tanke när jag läser din fråga är att du behöver ta med en elkunnig person för att titta på plats o där kan du förklara vad du är ute efter så kan han förklara vad som behövs göra. Din frågeställning verkar nämligen svår att ge ett bra svar på utan att se lägenheten i verkligheten
Mvh Tille
 
Jo det är svårt att avgöra såhär på nätet. Jag tänkte nämligen om någon här har gjort något liknande tidigare, känns som att det inte är första gånger dethär händer.
 
Drog tomrör för antenn och nätverk i golvet, det var bara någon cm betong som vilade på en sandbädd.. Nästa gång drar jag i taket och sätter gips elller nåt..
 
Som sagt.
Du bör konsultera en elektriker då det är denne som skall utföra ett sånt jobb.
Det är nog speciellt noga när det är bostadsrätt att allt går rätt till.

Ett alternativ när man skall renovera och vill gömma el "smidigt" är att sänka taket och dra kablar och rör där.
Då kan man även passa på att sätta spottar och liknande.

Om du nu ändå skall förstöra vägga och golv för att fälla in el, så fundera på att dra med nätverk också.
Alltid bra att ha.
 
Mäster: du hade alltså betong ovanför sanden? Var detta på bottenvåningen?

EyEr0n: Jodå jag har full koll på att det är elektriker som ska göra jobbet, och tanken är att en sådan ska få göra det mesta. Men idiotarbete som att göra hål i väggar mm kan lika bra jag göra.
Sänka taket i denhär lägenheten kan vara svårt då det sitter luftinsläpp som en spalt längst upp i alla rum med fönster (vilka är alla utom toaletterna), detta kombinerat med att det är kortare att dra från golv och upp =)

Jag hade tänkt att passa på att dra nätverk och tv från en "central" i garderoben och ut. Tänkte även passa på och lägga in ett par lämpliga rör runt om i vardagsrummet.
 
Att spåra i väggar eller golv är inget jätte problem, om du nu inte kan sänka taket 41mm.
 
Det var på tredje våningen, tydligen så kan det vara en sandbädd mellan grannens tak och ditt golv ?
Taket behöver bara sänkas 29 mm, 17 läkt plus 12 mm takskiva , om det räcker för luftspalten.
Jag valde den utvägen på några ytterväggar också, 22 läkt, 12 osb, 13 gips, det svalde dosor och tomrör, väggen blev slät och rummet 47 mm mindre..
 
Är husen platsgjutna ligger rören troligtvis på "grovbetongen" i golvet och är övergjuta med en "finsats" på ca 5 cm. Är husen byggda av prefab betongelement ligger rören i slitsar längst väggarna som är igengjuta (men kan även ligga i en finsats). Har du "trägolv" i nått rum ligger golvet troligen "flytande" på sand och där ligger rören i sanden. Har du infälda ledningar i taken ligger dom troligen i grovbetongen.
 
Luftspalten ligger i ovankant direkt mot taket, men visst det skulle nog gå att bygga om den lådan med.

Visar sig att en polare bor i trappuppgången bredvid i samma hus, han ska ha renoverat köket och där ska tydligen golvet vara uppreglat och elen ligga däri, och då borde det vara samma lösning i resten av lägenheten, om man bortser från vardagsrummet med sitt trägolv.
 
Mäster skrev:
Det var på tredje våningen, tydligen så kan det vara en sandbädd mellan grannens tak och ditt golv ?
Taket behöver bara sänkas 29 mm, 17 läkt plus 12 mm takskiva , om det räcker för luftspalten.
Jag valde den utvägen på några ytterväggar också, 22 läkt, 12 osb, 13 gips, det svalde dosor och tomrör, väggen blev slät och rummet 47 mm mindre..
Ganska dumt att sänka taket bara 29mm då de grundaste takdosorna är 35mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.