Har aldrig tidigare haft problem med detta tidigare,
men idag efter att jag grillat med gasolgrillen så började det brinna i den.
Det brann längst ner under grillgallrena. Antagligen gammalt fett eller så.
Grejen var att det inte gick att släcka det bara fortsatte och blev värre.
Jag försökte blåsa ut det allt det gick men det funkade inte, till slut lyckades jag.
Var nästan på gränsen att jag fick springa efter brandsläckaren.

Min fråga är finns det något bra sätt om det händer igen?
Vatten? Blåsa ? Brandsläckaren? Kvävning med locket, funkade inte.
Vill ju inte förstöra grillen med vatten eller skum.
 
Bara kvävning. Med lock, sand eller filt. Nu har du nog lite ro. All fett har redan förbrukats ;)

Att blåsa= mer syre = inte bra.
Vatten = förångas = mer syre = inte bra.
Brandsläckare= pulver= mycket städning= inte bra :)
 
Redigerat:
Låt det brinna? Det är en grill.
 
Tänd på det där som brinner lite oftare med en tändsticka precis efter du är klar med grillningen.
 
Göran.W
Klarar inte grillen att det brinner i den så är något tok fel.
En grill är typ gjord för att det ska brinna i den.

Vatten ska man absolut inte använda om det briner i fett för det kan blir en ordentlig över tändning http://www.youtube.com/watch?v=SRO-pTYsSIw

Ska man tvunget släcka det ska det ske genom att man kväver elden med locket eller med sand\jord eller att man använder brandsläckare.
Då funkar skum, pulver eller kolsyra
Det mest lämpliga är kolsyra för det skitar inte ner som pulver och man riskerar inte att grillen skadas som kan hända om man använder skum som kyler ner metalen så fort att det ska spricka
 
Det är "bara" att städa grillen om det är så mkt fett att den brinner på fel ställe. Det passar ju bra inför vintersäsongen att göra detta jobb när grillen ev. åker in i förråd el garage?
 
Göran.W
ClasseClas skrev:
Det är "bara" att städa grillen om det är så mkt fett att den brinner på fel ställe. Det passar ju bra inför vintersäsongen att göra detta jobb när grillen ev. åker in i förråd el garage?
Då är väl det lättast att bränna av den då;)
 
Tack för tipsen, Nu är grillen städad. Den var ändå inte så smutsig som jag trodde.
Det får bli en filt i beredskap nästa gång.
Visst klarar grillen elden men det är alltid lite otäckt när det brinner okontrollerat.
Jag har en ide att det kan vara rapsoljan på köttet som ställer till det.
Det är chefen som gör i ordning köttet inte jag,, ;-)
 
Janneman skrev:
Tack för tipsen, Nu är grillen städad. Den var ändå inte så smutsig som jag trodde.
Det får bli en filt i beredskap nästa gång.
Visst klarar grillen elden men det är alltid lite otäckt när det brinner okontrollerat.
Jag har en ide att det kan vara rapsoljan på köttet som ställer till det.
Det är chefen som gör i ordning köttet inte jag,, ;-)

Chefen? Låter du en kvinna krydda ditt kött? :p


/÷////////////////
Jag tror snarare det är det animaliska fettet som droppar o sen vid hög temp, tar fyr.

Låt det brinnnnaaaa!!!!!
 
Det som ligger under brännarna på en weber genesis går bra att släcka med vatten. fettet är inte flytande utan "torrt". Har släckt med ett glas vatten flera gånger.
 
Chefen? Låter du en kvinna krydda ditt kött? :p
Det är väl en bra fördelning, Hon kryddar maten och jag hennes tillvaro ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.