Hej,

Under golvmassa och flytspackel har jag hittat ett marmorgolv jag håller på att ta fram. Ser ganska bra ut men det blir kanske lite repor här och där av verktygen så en slipning vore på sin plats. Är det någon här som själv har renoverat och slipat om ett gammalt marmorgolv? Vad har ni använt för verktyg till det?

Mvh po
 
  • Gilla
Trafficflow
  • Laddar…
slipat men inte golv . Bara en kant på en marmorskiva med sandpapper och för hand. Använd finkornig redan från början för grov typ 120 repar alldeles för mycket. Går hur lätt som helst för marmor är mycket mjuk. Är det stor yta så kanske kan du överlåta jobbet åt en fackman? Det blir ändå billigare än att lägga nytt :)
gaia
 
Tack Gaia, jag är på god väg nu. Det är ett "mönster" av Kolmårdsmarmor och Ekebergsmarmor. Fint men kroppen värker. Har inte hittat någon maskin som fungerar bra så det är stämjärn som gäller för att få fram golvet. Tar tid! Varför lägger man billigt laminat över nått av det finaste man kan få från svensk natur?

Jag hittade en artikel på gds.se som är inne på din linje så det blir slipning med fint papper för att slutligen våtslipa och sen gulsåpa alt stenolja. Tänkte posta före/efterbilder här sen. Går det åt pipan har jag kollat med en firma som slipar stengolv.
 
Jag har slipat ett par marmorgolv, för att få bort ojämnheter och det grövsta så använde jag en vinkelslip som man kan justera varvet på med slipskiva för sten. Sen körde ja bara med excenter o slippapper för sten. Avlutade med 400 papper. Går förvånansvärt fört.
 
NobleP skrev:
Varför lägger man billigt laminat över nått av det finaste man kan få från svensk natur?
ja, det kan man fråga sej många gånger utan att få vettig svar :).
Även om ditt stengolv är sliten så kommer det att se bättre ut än sliten laminat. Kan föreställa mej vilket jobb du har men skulle göra samma sak om det fina marmorgolvet var mitt.
Flyttspackel har ofta några tillsatser ( akrylater?) och jag sitter nu och funderar vilken lösningsmedel skulle man kunna testa? Syror går bort för de löser upp marmor men kanske sprit, aceton eller något annat organisk lösningsmedel som man kan testa och fukta ... kanske det släpper lättare mellan sten och spackelmassan?
Eller ring en seriös tillverkare av utjämningsmassor och olika primer och fråga om råd? De måste ju veta vad som kan underlätta borttagningen utan att skada marmor.
Lycka till!
Vill gärna se dina bilder
gaia
 
NobleP skrev:
Varför lägger man billigt laminat över nått av det finaste man kan få från svensk natur?
ja, det kan man fråga sej många gånger utan att få vettig svar :).
Även om ditt stengolv är sliten så kommer det att se bättre ut än sliten laminat. Kan föreställa mej vilket jobb du har men skulle göra samma sak om det fina marmorgolvet var mitt.
Flyttspackel har ofta några tillsatser ( akrylater?) och jag sitter nu och funderar vilken lösningsmedel skulle man kunna testa? Syror går bort för de löser upp marmor men kanske sprit, aceton eller något annat organisk lösningsmedel som man kan testa och fukta ... kanske det släpper lättare mellan sten och spackelmassan?
Eller ring en seriös tillverkare av utjämningsmassor och olika primer och fråga om råd? De måste ju veta mer om sina produkter och om vad som kan underlätta borttagningen utan att skada marmor.
Lycka till!
Vill gärna se dina bilder
gaia
 
Varit med om värre, på mitt stengolv (röd kalksten) var det limmat en heltäckningsmatta med psykadeliskt mönster. Limmet var nåt asfaltsliknande som kletade direkt man slipade på det. Varken aceton, thinner eller bensin bet på det. Enda möjligheten var att skrapa fram det flisa för flisa....
 
  • Gilla
Ejo
  • Laddar…
hej,

det var slitsamt att hacka bort allt spackel och lim. Jag använde stämjärn som jag fick slipa hela tiden. För ytbehandling körde jag med excenterslip. Visst det hände ju något men det skulle ju ta evigheter och frågan var hur slutresultatet skulle bli. Så jag ringde Terazzo här i Malmö som kom med sina riktiga maskiner. Diamantslip för avjämning och för att få bort översta millimetern och ojämnheter och sen våtslipning till önskad finish där jag valde så kallad finslipad yta. Nöjd! Lite lister ska på men här är resultatet.
 
  • 010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 080.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Säger bara WOW d^_^b
 
  • Gilla
NobleP
  • Laddar…
Instämmer med alfrdo - WOW!!!!!
 
  • Gilla
NobleP
  • Laddar…
G
Hur tänkte han/hon när detta golv täcktes över?
 
  • Gilla
NobleP
  • Laddar…
Nåt sånt spännande hittar man aldrig i 70-talshus :-D
 
  • Gilla
NobleP
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.