Vi dricker mycket bubbelvatten hemma

Det innebär att vi alltsomoftast fyllerpå våra gasflaskor till sodastreamen för 100 kr för ca 400 gram kolsyra. Har tidigare fyllt 50 liters tuber med kolsyra för några hundralappar. Onekligen en viss skillnad i pris !
Nu har det börjat dyka upp utrustning för att återfylla småtuber från stor och billig gasflaska. Paintbollkrigare har gjort det länge.....

Nån som har praktiskt erfarenhet ?

(Ja jag vet att en AGA flaska for som en raket genom ett kök )
 
Varför inte koppla 50 literstuben direkt?

Protte
 
För att jag är lika mycket för praktiska saker som sambon är för det estetiska
Läge för mothugg mao....
 
Men en sån där "all-möjlig-dricka-i-samma-handtag-mojäng" som finns på krogen borde du väl kunna få igenom? Då kan du ju ha en knapp för bubbelvatten och en för fredagsgroggen osv. ;)

Annars är det väl bara att skaffa en fyllnadsramp. Den ska innehålla manometer, övertrycksventil och avstängningar, eventuellt skulle du kunna sätta i en regulator också så blir fyllningen lättare.
 
Göran.W
Fyllnadsramp med övertrycks ventiler, kranar och dyligt är lite over kill.
Man kan inte få övertryck när man fyller mellan 2 tuber utan trycket kan aldrig bli högre än i den tuben man fyller från.

Fyller själv på min 2 kg:s svets tub från större tuber med enbart kranarna på tuberna och jag har snarare problem med att det blir för lågt tryck så jag får inte i vad jag ska i tuben utan att lägga den i frysen när jag fyllt på 1,5kg för att sänka trycket i den tuben jag fyller till.

En våg bör man man ha däremot ha så man mot förmodan inte över fyller den.

Man kan annars ta vanligt 6mm koppar rör och koppla mellan tuben och kylen så kan man ha tuben på något mer estetiskt tilltalande ställe.

Tänk på att vara försiktig för dom 50 baren det rör sig om i tuberna är allt annat än ofarligt om olyckan är framme.
 
Köp en Sodabutler om du dricker mycket.

Någon som fått sämre tänder av kolsyrat vatten?
 
Göran W, jag förutsatte att det var högre tryck i en 50 liters flaska än det är i de små som man sätter i sodastreamern. Men det kanske inte är så?
 
En tilräckligt lång slang så kan du väl ha en stor flaska var du vill?
 
Göran.W
mexitegel skrev:
Göran W, jag förutsatte att det var högre tryck i en 50 liters flaska än det är i de små som man sätter i sodastreamern. Men det kanske inte är så?
Trycket är alltid den samma oavsätt storlek på flaskan iom gasen är i vätskefas och vätska går inte komprimera.
Vid 20°C är alltid trycket 57,3 bar

blackadder jag hoppas du var trött när du skrev slang för det är förenat med livsfara att använda slang.
 
Fast om ventilen är fjärrmanövrerad och sitter på flaskan bör det ju vara ok?
(Frågan är ju när man når break-even efter alla materiel-inköp...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.