Lufttryck är oxå viktigt.

Men ett lättrullande däck bör väl bromsa sämre?
 
Nimajneb skrev:
Min erfarenhet med däcksbredd är att den är viktigare än ett par procent, då jag kör kanske 4-5000 per år så blir det ganska frekventa byten. På förra bilen testade jag allt mellan 205 och 245 samma continentaldäck och det skiljde mellan ytterligheterna 0,12 l per mil.
Du kan ha rätt i det, min siffra kommer från garaget.org tror jag.

Jag bytte från 215/55/R16 till 205/60/R16 och då ökar hjulets omkrets med 1,5%. Innan jag bytte så drog bilen 0,7 i motorvägsfart och nu verkar den ligga på ungefär 0,65. En skillnad på ca 7%, och då är omkretsändringen ej medräkad.




Tire size calculator
 
Noseone skrev:
Men ett lättrullande däck bör väl bromsa sämre?
I teorin bör det vara så, men mitt michelin-däck har bättre bromssträcka än genomsnittet av konkurrenterna. Länk till test i DN. Det verkar som att Michelin helt enkelt har fått till ett bättre däck än de flesta andra.

Läser man lite däcktester så verkar Continental PremiumContact har absolut bäst vägegenskaper men det är inte ett miljödäck och har mycket kortare livslängd.
 
Eko däcken brukar ha lite sämre prestanda när det kommer till bla bromssträcka osv, inte sagt att dom är dåliga för det då det finns katastrofala kinadäck på marknaden.
Själv har jag kört upp 4 satser conti premiumcontact2 och dom brukar hålla runt 4000-4300mil men dom har högre rullmotstånd än tex Michelin energysaver.
Det kan ju även vara så att mjukare däck är mer känsliga för bredden än vad eco däckens är.

Men kontentan måste bli att det finns mycket pengar att spara mellan ett smalt ecodäck och ett par feta mjuka sulor både i bränsle och däcklivslängd.
 
pelpet skrev:
Du kan ha rätt i det, min siffra kommer från garaget.org tror jag.

Jag bytte från 215/55/R16 till 205/60/R16 och då ökar hjulets omkrets med 1,5%. Innan jag bytte så drog bilen 0,7 i motorvägsfart och nu verkar den ligga på ungefär 0,65. En skillnad på ca 7%, och då är omkretsändringen ej medräkad.




Tire size calculator
Vart mäts bilens hastighet? Det är inte bara så att man byter till större omkrets och bilen går lite långsammmare, vilket resulterar i lägre förbrukning.?
 
raveper skrev:
Vart mäts bilens hastighet? Det är inte bara så att man byter till större omkrets och bilen går lite långsammmare, vilket resulterar i lägre förbrukning.?
Tänk efter igen. Ökar omkretsen så går bilen fortare vid samma motorvarv. Såväl vägmätaren som hastighetsmätaren visar då lite för lite vilket gör att den uppmätta förbrukningen blir lite för hög. 1,5% av 7% är dock inte så mycket varför felet borde vara inom den övriga felmarginalen.

Erik
 
seiko skrev:
Jag äger en lupo 3l och jag kan bara säga bra saker om den. Har ägt den i ca 10000mil och den har numer gått 32000mil och den bara går och går med oljebyte var 1500:e mil och Grundjustering av växellådan hos en expert i uppsala lite då och då för en dryg 1000:ing(vw ska ha 4500kr och dom vet inte vad dom gör ens).
90 är sämsta hastigheten för den. Fattar inte själv varför men den drar mer då än i 110-120+. Åker man lite smart så är det inte några som helst problem att köra under 0.35 i motorvägsfart med moms. Den rullar så otroligt lätt att man kan frihjula i 110 nerför minsta backe och det spar man väldiga pengar på.
Köpte min för 45 och har väl tjänat in nästan den summan mot att ha tagit andrabilen i alla dom milen. Helt suverän bil men räkna inte med att hitta några kortmilare för bra pengar då det börjar bli sällsynt med dom. Experten i Uppsala importerar även själv så du kan söka på eko-bilar i uppsala och höra med honom. Han är specialist på lupo 3l samt audi a2 1,2tdi.
3L är en trevlig bil trots att den är tysk. :D Hade den som tjänstebil tack vare miljöbilsklassningen. Mycket snål och gick faktiskt att köra under 0,3 på 70-väg. Rolig växellåda och går att chiptrimma till en riktig best. Högtrycksturbon har sina fördelar.

Att tänka på dock; skulle växellådan börja krångla skall man leta upp en riktig bilverkstad som LAGAR lådan istället för att byta den. Det kan skilja 30.000:- på ingreppet. En liten plastflärp slits ut och den kan bytas på två timmar av en duktig mekaniker. Felet gäller de tidigare årgångarna.
 
Jag köpte en Skoda Felicia till tjejen i somras. årsmodell 2001, ny besiktad som gått ca 13 000mil

denna kosta 13000kr. jätte billig och försäkra.. 2100kr hel / helår

Vart lite skeptisk till dessa små bilar.. men denna lilla maskin bara går o går. billigt som tusan också. Det sitter en 1,3 bensinare i denna. Hade denna bilen 50 mils resa här omdagen på E6. 110-120km/h inga problem. det var nog först närmare 120 den börja jobba lite tyngre.

tjejen säger att hon kommer ca 70mil på (400-420kr). snitt ptiset idag är väl runt 14kr/liter

400kr/14kr/L = 28,5liter

28,5L / 70mil = 0,4 liter/milen

då kör hon 50% 70väg på landsbygden och 50% 110väg E6 till jobbet och tillbaka.
Har hört med så många andra om denna bil modellen och den ska visst vara riktigt hållbar. Man hittar mycket reservbilar/delar för små pengar. sen passar delarna från både skoda pickup och vw caddy från viss årsmodell
 
740 / 940
 
Fast å andra sidan så lyckas iaf inte jag se att TS har nämnt säkerheten som någon avgörande punkt....

Men 740 brukar väl sällan höra till dom bränslesnåla bilarna, jag har haft turen att aldrig äga någon men alla gnäller om hur mycket bränsle dom drar.
 
Helt rätt, krocksäkerheten får stå tillbaka om man vill åka så billigt som möjligt. Jag sänker hellre farten. Jag håller max 70 på mätaren på 70-vägar med dålig sikt, på motorvägen drar jag på, händer mycket få allvarliga olyckor på motorväg. Dessutom är största delen av sträckan motorväg så det är där man tjänar tid.

Miljödäck är skit. Ja, Michelin har stort kunnande, så deras miljödäck är bättre än många andra biltillverkares sportdäck. Hade Pilot Economy eller vad det nu heter och bakdelen på min V70 Bi-Fuel (har miljödäck som standard naturligtvis) skakade värre än en Afrikansk folkdanserska. Bytte förra året till Conti Premium Contact och nu hänger man på BMW M3 i kurvorna (nästan..). Man får välja, grepp eller ekonomi.

Därmed inte sagt att Michelin eller Conti miljödäck är dåliga i absoluta tal, bara det att deras standarddäck är bättre vad gäller väggrepp. Har inte märkt att Conti drar mer, trots däcken drar alltså min V70 bara 0.65 gas i blandad körning. Har fått ner den under 0.6 på småvägar i Tyskland. Typ 80 km/h. Tror att skillnaden är marginell.

Däcksbredden har som någon konstaterade STOOOOOOOR påverkan på förbrukningen. Dessutomen myt att breda däck allti ger bättre grepp. Gäller på bra unerlag men på dåliga vägar innebär breda däck mest att bilen spårar mer.

Har haft en 740GL -88, drog väl 0.9. Ingen katatstrof, men inte direkt vad jag söker.

/Anders
 
Snabbräknat på 2000 mil körd sträcka, 14 kr/litern
Bil 1: Skattebefriad bil förbrukning 0.9 L/mil
Bil 2: Min bil, 6000 i skatt och förbrukning 0.54 L/mil
Bil 3: Lupo 3L, 1250 i skatt och förbrukning 0.32 L/mil

Bil 1: 25 200:-
Bil 2: 21 120:-
Bil 3: 10 210:-

Blir sugen på en lupo själv nu !
 
Blir det någonting kvar om man råkar ut för en trafikolycka i en Lupo? Trist om man får sitta ner som en ihopsydd trasdocka resten av livet, för att man vart snål.
 
raveper skrev:
Blir det någonting kvar om man råkar ut för en trafikolycka i en Lupo? Trist om man får sitta ner som en ihopsydd trasdocka resten av livet, för att man vart snål.
Om det inte blir någonting kvar lär du ju slippa sitta som trasdocka.......:D

/Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.