Vi har ett mindre fritidshus,norrland.Varje vinter har vi minimum värme på dvs elvärme.Stugan har inget vatten.Kan nog bli -30grader ute.

Är det dåligt ha ingen värme på,dvs kan huset resa sig mer,golvbräder gå isär,snö kanske lägger sig mer kvar på taket eller annat?
Stugan är ganska ny o fräsch så vill inte ställa till det.
 
Folk har i alla tider kallställt sina stugor och det är oftast inget problem. Såvida du inte har ett hus med fuktproblem, trasigt tak eller fuktig grund) men ditt var ju ganska nytt så det borde funka fint.

Men om huset är byggt med plast i väggarna så skall du inte kallställa, då kondenseras fukten på insidan av plasten, med mögel som resultat. Har du ingen plast i väggarna så vandrar fukten ut rakt genom väggen och orsakar ingen skada.

Vi har en nybyggd gäststuga som vi kallställer och det är inget problem alls.
Det lägger sig faktiskt mindre snö på ett hus som är kallställt, då taket inte är varmt och binder snön.
Snön blåser helt enkelt av lättare.

Vad är det för grund på stugan ? Plint, krypgrund eller betongplatta ?
 
plintar 1991.Tror inte det är plast i väggarna.
 
Låter som den ideala stugan att kallställa. Men kolla om det är plast i väggarna först.
 
sp rekommenderar att inte ha lägre än 10 grader i stugan för att inte riskera att få dålig lukt och problem med byggnaden när jag pratade med dem..

men själv i mitt bygge så tänker jag ställa in de 3 värmeelementen på 10 grader och som tillverkaren av elementen hävdar att blir det köldknäppar så räkna inte med att de kan försörja dig när det blir allt för kallt de dagarna med dessa som underhållsvärme men då bygger vi i södraste södra av sverige också så risken för de gradantal du nämner sker inte så ofta men visst vet jag allt för väl att det inte är särdeles ovanligt där uppe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.