I huset som nu byggs så är det trösklar mellan alla rum.
Trösklar är något jag inte tycker är speciellt snyggt och om det skulle gå så hade jag gärna kört utan - jag tycker det är betydligt snyggare så! :cool:

Mitt hus som nu byggs är 2 våningar där vardera våning är 60kvm.
Golvet jag valt är ett Tarkett Viva 8,5mm. Eftersom det är ett fanergolv med "död kärna" så sa någon att det inte rör sig lika mycket som tex ett vanligt 15mm ekgolv.
Kan det stämma?

Frågan lyder: Vågar jag köra hela huset utan trösklar eller är risken stor att golvet "slår sig" någonstans?
Självfallet så lämnas det ju springor överallt mot väggarna (via socklar och lister).
 
Trösklar fyller ju en funktion, de dämpar ljud t ex. Om det är snyggt eller inte beror ju helt på hur trösklarna ser ut!
 
Petronille skrev:
Trösklar fyller ju en funktion, de dämpar ljud t ex. Om det är snyggt eller inte beror ju helt på hur trösklarna ser ut!
Visst beror det på hur trösklarna ser ut, och sedan så är det ju högst personligt vad man anser.
Just min personliga åsikt är att det är väldigt snyggt när rummen flyter ihop utan trösklar där emellan. Framförallt i vårt fall som ska ha vitt golv och där trösklarna isf blir i ek och sticker ut väldigt mkt vilket jag inte tycker är snyggt :(

Men dämpar trösklar verkligen ljud?

Huvudfrågan är hur stora ytor man kan ha golv utan att bryta det någonstans på vägen.
 
På tillverkarnas hemsidor brukar det stå hur mkt man kan lägga utan en rörelsefog. Personligen lägger jag max ihop 2 rum utan tröskel. Svårt att åtgärda om problem uppstår ;-(

Sen kan du bara ta en tun ekplatta som tröskel, smälter in ganska bra!
 
flymax skrev:
På tillverkarnas hemsidor brukar det stå hur mkt man kan lägga utan en rörelsefog. Personligen lägger jag max ihop 2 rum utan tröskel. Svårt att åtgärda om problem uppstår ;-(

Sen kan du bara ta en tun ekplatta som tröskel, smälter in ganska bra!
Tack för tipset, ska kolla runt på olika tillverkares hemsidor!Det är svårt att åtgärda om problem uppstår skriver du, är det verkligen det?Är det inte bara att dela golvet i två delar vid en dörröppning och lägga på en tröskel ifall man skulle se att det ser tight ut?Trösklarna som ingår är inte speciellt snygga alls. Tunn ekplatta låter mkt bättre.
 
Vill du verkligen inte ha trösklar så lägg allt i ett stycke. Om det sedan sväller och reser sig så vet du ju vart problemet är, och då är det bara att såga till springor.
 
Vi fick problem åt andra hållet i en bostad med stor golvyta. Det krympte och sprack i längsled, men inte i fogar utan mitt på ett par brädor.
Tack och lov löstes det med garantin, men det var lite stökigt.
 
Borstlist var inte snyggt alls, det vill vi inte ha.
Har pratat med golvleverantören som tycker att man ska ha trösklar.
Några största mått på vad man klarar utan trösklar fanns inte =(
 
Men hur gör man i handikappanpassade hus? Det måste väl gå att lägga utan trösklar i sådana fall? Själv föredrar jag trösklar, om de är snygga, men vår snickare ansåg att vi kunde lägga utan trösklar när han la om golvet i några rum, ifall vi ville spara tid (och därmed kostnader). Vi valde trösklar, men det visar ju att det måste gå utan större problem?
 
I handikappanpassade utrymmen sätter man flata trösklar. Finns i olika varianter till både vanliga rum och badrum.
Gummi eller aluminium list som exempel. Så man enkelt kommer över med rullator och rullstol.

Normalt sett så lägger man fanérgolv flytande, men vill man leka lite till så kan man även limma det.

Fliken, golvläggare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.