Hej, har precis köpt en tvättmaskin, och det ser inte så svårt ut att koppla in den.

Men för att inte tvättmaskinen ska börja brinna och hela lägenheten fylls med vatten så tänkte jag ändå höra lite med er!

vvsw.jpg

Såhär ser den anslutningen jag har i badrummet ut, och jag funderar lite kring den.

Går det att skruva av den runda gängan där?

Går det att använda den här kranen överhuvudtaget eller är det bättre att ta bort den och införskaffa en backventil? Om jag ens behöver en backventil.


Och en sak till, det sitter en sån här dosa på väggen som man kan koppla in maskinen i, men eftersom maskinen kom med en stickkontakt så är det lättare att bara dra in en förlängningssladd från rummet bredvid. Går det att göra så? Är det samma strömstyrka?

Hoppas jag skrev förståeligt, är inte så bra på sånt här :p

Tack på förhand
MVH
Emil
 
Redigerat:
Krilleman
En fungerande bild är en bra början!
 
Nu syns inte bilden i min webläsare men vad gäller elanslutningen ska du aldrig dra någon förlängningssladd från rummet bredvid. Särskilt inte om förlängningen inte är ansluten till jordfelsbrytare. Att dra en ojordad förlängning hoppas jag du inte ens reflekterat över.
Klipp bort stickkontanten från maskinens sladd och koppla in den i dosan på väggen. Eller ersätt dosan med ett jordat uttag med inbyggd JFB om det inte finns JFB i centralen redan.
 
Bilden på VA kopplingen syns inte. det är ev. inte så bra att dra in en skarvsladd. I princip så skall man aldrig dra en skarvsladd från ett rum till ett annat, efterssom olika rum har olika krav på elsäkerhet, ex. om ett rum har jordade uttag, men inte rummet bredvid, då skapar man en farlig situation genom att dra in en skarvsladd mellan rummen.

Jag antar att tvättmaskinen står i ett våtrum, kanske tom ett badrum?

I så fall kan det bli riktigt farligt med skarvsladden. I ett badrum måste ett uttag dels vara jordat, dels måste det finnas en jordfelsbrytare som skyddar uttaget, dels finns det bestämmelser om minsta avstånd från uttag till en dusch eller badkar. För man då in en skarvsladd från ett annat rum kan dte vara svårt att veta att dessa bestämmelser är uppfyllda. Just i ett badrum är dte extra viktigt att man följer säkerhetsbestämmleser noga, en elolycka i ett torrt rum har man skaplig chans att överleva, en olycka i ett badrum har man en väldig tur om man överlever.
 
Länkade till bilden i TS nu.

Jag tror jag har förstått hur jag ska göra med vattnet, behöver bara en polygrip för att skruva av den där mojängen. Och tack för hjälpen med elen, lika bra att göra det ordentligt på en gång då, så man slipper dödsolyckor!

Edit:
Föresten, är det alltid rätt ström i en sån väggdosa, eller bör man kolla det först?
 
Ja, det kan finnas 1, 2 eller 3 faser i dosan. Din maskin skall kopplas in med enfas, dvs mellan en fasledare och nollan (benämningar på trådarna som kan finnas i dosan). Om där är mer än 1 fas så har du även 1 säkring till var och en av faserna i elcentralen.

Mellan 2 fasledare är det 400V (om du råkar koppla in maskinen så, så bränner du den).
 
Det är bara 1 säkring, alltså bör det också då vara 1 fas. Ska fixa vattnet först innan jag börjar joxa med elen.

Tack för hjälpen hempularen, du skrev så t.o.m jag förstod :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.