Fundering är om vi ska köra med avskiljningsväggen som på bilden, eller bygga ett eget rum till sovrum. Vi har inte så mycket folk hemma, vilket gör att vi inte känner så stort behov av ett rum utan vill få större öppna ytor istället. Det ska givetvis vara med spis och grejer också, men nu är det mest den generella planlösningen som jag är ute efter. Badrummet är inte möjligt att flytta, då det skulle innebära alldeles för mycket jobb att flytta vattenledningar och avlopp.
 
  • plan1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är inte riktigt med. Vad är det här? En en-rummare? Var kommer man in, är det vid 2:an? Vad är det i såfall för skåp framför ingången? Vad är takhöjden?

Spännande lösning med glasbetong i vilket fall som helst. :)
 
Tjo!
Tack för komplimangen :)
Vi står och väger mellan att göra en etta av det (som på bilden) men ekonomiskt sett är det bättre med en tvåa när man säljer. Det är iofs något man enkelt kan bygga till förutsatt att man bygger glasbetongen korrekt.
Ingången är från utsidan, dörr 1. Skåpet vid tvåan är bara ditsatt för att visa förvaring, slutidén är en fet narniagarderob man kan gå igenom för att komma till källaren med tvättstuga osv :)
 
Som sagt göra en tvåa av det där när du ska sälja är ju en baggis. Men det kan ju vara en idé att lämna detta till nästa köpare istället, de kanske kommer att gilla din lösning bättre. :)

Det enda jag kan ha någon invändning mot är entrén, du har ingen plats för kläder och skor, och det kan bli ganska grisigt på golvet vintertid. Har du möjlighet att kanske bygga en liten inbyggd veranda på utsidan?
 
Redigerat:
Bra där! Precis sådant man inte tänker på i första svängen... Vi har tänkt köra en amerikansk variant som betyder att man i princip in har någon hall. Dock kommer vi nog lägga klinker runt ytterdörren, kanske samma som kommer ligga i köket. Ska dock titta närmare på just den delen, har ramlat mellan stolarna i tänkandet. Då dörren sitter ca 35cm ovan golvet har jag en tanke att bygga en kombinerad trapp/skohylla som är lite bredare och har en kapphängare.
 
Om man vill ha en hall kan man ju bygga en liten vägg med krokar och skohyllor vid dörr nr 2 för att slippa grus i vardagsrummet/köket.
Jog bodde ett tag i en lägenhet där jag kom in i köket (ingen hall) och jackorna hamnade alltid i köket. Har ni funderat på att köket mot den andra väggen? Eller där ni har tänkt att ha sängen?
 
Har klurat på det här: tycker att du ska byta plats på sängdel och köksdel, då får du plats med en klädkammare bredvid badrummet istället för "narniagarderoben" och sovdelen får ett fönster, bygg en lagom väggdel till höger om dörren 1 med förvaring för ytterkläder, eller ställ bara dit en rejäl öppen garderob om du inte vill bygga något.

Och köket är för rejält för en så liten lägenhet, det är total overkill med fullstor kyl och frys i en etta tex, även om en Trinett eller vad de heter är lite väl litet.
 
Jag hade precis som föregående skriver haft köket där sändelen är då jag hellre har fönster i sovrum och kök utan fönster där man istället kan satsa på riktigt bra belysning i köket.
Man kan ju också flytta dörren till badrummet på andra väggen så den går ut i det som är kök nu om ni flyttar köket.
 
Tack för idéerna!
Köket är stort för att vi båda som ska bo där är kockar, så det är som det är! Vi har funderat på att flytta sovrummet, men då vi insett att vi nästan aldrig ligger och slöar i sängen när det är ljust ute resonerade vi så att mörkt sovrum är bra, ljust kök som vi spenderar massa tid i är bra. Flytta dörren till badrummet tåls att tänka på, ska plita ned det i planen.
 
Det ser ut som att ni har på tok för lite förvaring. Jag skulle försöka se till att ha plats för minst 3 par skor var och 3 jackor + mössor/vantar mm vid ytterdörren och två garderober var om ni inte kan förvara en massa saker i lättåtkomligt i källaren.

Om ni inte vill bygga tvåa, så gör gärna sovrummet avskiljbart på något sätt, kanske med en vikvägg eller liknande ifall ni inte vill gå och lägga er samtidigt, eller om någon behöver sova på dagen (sjukdom, nattjobb etc).

Om ni göra en två av det så kan ni göra en del av väggen i glasbetong för att få in morgonljus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.