Fick idag ett samtal från vaktmästaren i föreningen. Han behövde komma in i min lägenhet och titta på backventilerna i badrummet tydligen.
Detta pga att en lägenhet hade problem med vattnet.

Jag stod dumt till så jag kunde inte fråga något.
Jag vet inte vilken lägenhet som har problem, om det är ovanför, under eller jämte.

Vad kan det röra sig om?
Det enda vi gjort sista dagarna är att ändra värmen i vår handdukstork från elpatron till vattenburen.
Vi har den alltid inställd på vattenburen över senhöst/vinter och elpatron över vår/sommar.
 
Om det smäller mycket i rören kan det vara fel på någon duschblandare.
 
Det smäller inte mkt i rören. Jag har i alla fall aldrigt hört ngt.
 
Det är troligen så att det någonstans går in kall vatten via en blandare till varmvattnet, detta ger då kallt eller ljummet vatten istället för varmt vatten hos övriga på samma värmestamm. För att undvika detta så skall det sitta backventiler. Då kan det vara så att i en lägenhet är ventilen trasig, eller har skrotats i samband med en renovering.

Felet kan sitta i vilken lägenhet som helst på den stam där det är problem.
 
hempularen skrev:
Det är troligen så att det någonstans går in kall vatten via en blandare till varmvattnet, detta ger då kallt eller ljummet vatten istället för varmt vatten hos övriga på samma värmestamm. För att undvika detta så skall det sitta backventiler. Då kan det vara så att i en lägenhet är ventilen trasig, eller har skrotats i samband med en renovering.

Felet kan sitta i vilken lägenhet som helst på den stam där det är problem.
Okej. Kan man testa detta själv på ngt sätt?

Vårt badrum renoverade om rejält men det var över ett år sedan. Hade det då blivit ngt fel i samband med renoveringen så lär man ha märkt det redan eller?
 
Kan nog ta tid innan man inser varför det är dåligt med varmvatten.
 
hempularen skrev:
Kan nog ta tid innan man inser varför det är dåligt med varmvatten.

Men du tror inte att det kan ha att göra med vår handdukstork?
Tidigare så var det ett element där som vi plockade bort och ersatte med en handdukstork.

Jag är lite osäker på hur man reglerar flödet till den.
Om man har ventilen till den (som en snurra) åtskruvad så antar jag att det inte kommer in mer vatten till den. Och om man har den löst sittandes så antar jag att det flödar in och ut vatten?
Vi har det sistnämnda, rätt eller fel?
 
Jag tror inte att det har med handdukstorken att göra, backventiler brukar finnas i tappvattensystemet. Jag är absolut ingen expert på det här så det kan tänkas finnas även i värmesystemet, men jag tror inte det.

Det har tidigare (till ganska nyligen) funnits handdukstorkar som går på tappvarmvatten, dessa är numera förbjudna, de kan sprida Legionella. Men i ditt fall så låter det ju som torken är inkopplad på värmesystemet, efterssom det tidigare fanns en radiator där.

OM det skulle visa sig att det är hos er som backventilen saknas efter er ombyggnad, så är det ingen jättestor grej att koppla in en backventil. Den ser ut ungefär som en rörkoppling så det är "bara" att lokalisera en bit synligt rör, kapa, och montera backventilen. Problem uppstår bara om det inte finns åtkomligt rör någonstans.
 
Släpp in vaktmästarn!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.