Hej,
vi ska om några veckor flytta in i vårt nybygge där vi har framförallt alla strömställare på KNX-buss. Nu ville inte vår installatör ta på sig programmeringen pga okunskap så jag hade väl tänkt mig att göra det själv! Jag har tillgång till ETS (mjukvara för programmering) samt har noga följt Schneiders tutorialfilm på nätet. Köpte också en bok från elförlaget "Handbok för hem och fastighetsautomation, KNX grundprinciper", varning för den verkar vara översatt av Google och helt bortkastade pengar! Hursom bemästrar jag ännu inte detta och börjar bli stressad av det, har någon ett tips om var man kan hitta mer handfasta tips om programmeringen eller vet ni någon som kan hjälpa för en mindre summa?
Allt är av intresse
Stenper
 
Hur är ert avtal?

För mig är det obegripligt att en elektriker helt plötsligt drar sig ur på detta sättet. Hade jag aldrig accepterat. Om ni har ett avtal med honom om en elinstallation och han inte har kompetensen, så får han väl bekosta en konsult eller annan elektriker. Klarar han inte programmeringen, så undrar man ju iofs om han har gjort installationen av KNX prylarna korrekt.

Mycket märkligt.
 
TLovskog skrev:
Klarar han inte programmeringen, så undrar man ju iofs om han har gjort installationen av KNX prylarna korrekt.
Precis min tanke. Vad sjutton gör du när du ska börja programmera och det verkar som att grejerna inte lirar ihop?
 
Jag har mycket bra ritningsunderlag så det är ju inte så svårt för en elektriker som inte har KNX kompetens att dra all tråd då. Tror att installationen blivit klart dyrare om en "specialfirma" gjort jobbet. Vi hade från första början avtalat att programmering inte ingick. Allt KNX material var precis specat i underlaget också.
Stenper
 
Ta in en firma som normalt jobbar med programmering av KNX så får du dom funktioner du vill ha, det kan väl inte vara en så stor kostnad på det totala på ett nybyggt hus.....
 
Har nån en uppfattning om vad det kan röra sig om i pengar?
 
Jag skulle räkna med en halvtimme per produkt, och sen kanske 500kr/h ex moms..
 
OK tack för infon, onekligen en del att tjäna på att göra det själv! Man vill ju ändå lära sig för att lägga till/ta bort/programmera om.
/Stenper
 
Nu när du dessutom har tillgång till programvaran ska du givetvis fixa det själv. Det är inte alls besvärligt eller svårt på något sätt.Ta det bra lugnt och lägg lite tid på att läsa på och söka info, det har du igen mångdubbelt senare som så ofta i många sammanhang.
 
Hej,

Visst är det jättekul att programmera själv.
Men man ska nog ha i åtanke att det är styrningar av starkström man håller på med..

Om den elfirman som gjort installationen inte är vana vid knx så kan det skett lite missar som är svårt för en hemprogrammerare att upptäcka.

Det är inte helt ovanligt att det blir lite feltänk gällande nollor och grupptillhörighet när man kör med flerkanaliga aktorer.

När man gör programmeringen så släpper man på spänning och är det då fel så kan det få förödande konsekvenser.

Har det använts aktorer med handmanövrering så de har kunnat gjort sin egenkontroll?

Mvh
Jimmy
 
Stenper skrev:
Jag har mycket bra ritningsunderlag så det är ju inte så svårt för en elektriker som inte har KNX kompetens att dra all tråd då.
Att du har bra underlag hjälper ju knappast om de trots det gjort fel så frågan kvarstår: Vad gör du om du inte får det att lira?
 
Hej
visst har ni rätt i att man är i en något märklig sits när inte installatören har hela ansvaret till fungerande anläggning. Jag är själv behörig att arbeta med alla elinstallationer på tåg, så jag är inte helt okunnig i ämnet. Visst kan elektrikern dragit något fel men jag har svårt att se att det kan få mer förödande konsekvenser är att jag i värsta fall blåser någon KNX komponent i skåpen, rätta mig om jag har fel! Vi har ännu inte fått spänning på anläggningen så ingen kontroll som kräver det har kunnat göras. Jag får väl helt enkelt säga att jag inte betalar installatören förrän jag är övertygad om att allt är rätt kopplat. I centralerna var allt plintat och elektrikern fick en numrerad lista på var allt skulle kopplas.
MVH
Stenper
 
"Jag får väl helt enkelt säga att jag inte betalar installatören förrän jag är övertygad om att allt är rätt kopplat."
Och då ska han behöva vänta på att du har lyckats programmera allting?

Har du köpt en färdigbyggd central så har de lagt in på numrerade plintar?

Mvh
Jimmy
 
Ja han får nog vänta på att allt fungerar och ja alla centralerna är köpta färdigkopplade med inkoppling på numrerade plintar.

MVH
Stenper
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.