Jag har tätat fönsterna för bra och behöver förbättra flödet på friskluft på annat sätt. Det har blivit fuktigt på fönstrena på morgonen och det är inte samma ös i kaminen.

Alt 1. Hål i tegelväggen
Vad rekommenderar ni för teknik (borr?) när jag ska ta hål i en utvändig tegelvägg och invändig trästomme?

Alt 2. Ta luften från källaren
Eller ska jag göra ett ventilationshål ovanför källardörren och använda in-ventilerna från källaren?
 
Du kanske kan ha en kombination av de där två?
Ta in luft från källaren för att förse kaminen med syre och ta sedan upp hål i tegelväggen och sätt in en luftventil för att få in friskluft i sovrummen.
 
eriobe skrev:
Du kanske kan ha en kombination av de där två?
Ta in luft från källaren för att förse kaminen med syre och ta sedan upp hål i tegelväggen och sätt in en luftventil för att få in friskluft i sovrummen.
Ok, men då känns det onödigt att täta fönstren. Då kan jag lika gärna ta bort tätning så behöver jag inte borra hål. Ska inte luften in i källaren och ut genom taket?
 
jag är långt ifrån expert på ventilation. Grundprincipen är väl att luften ska sugas ut i kök och badrum och sedan fyllas på i övriga utrymmen. Vart du tar inkommande luft ifrån spelar nog ändå en viss roll. Om man leker med tanken att du har fått ett tätt hus så ska ju luften färdas från det enda ställe du tar inkommande luft ifrån. Då kan man riskera kalldrag längs golv.
 
Är heller ingen expert men pröva med alt 2 först genom att öppna dörren lite så ser du ju hur elden ser ut i kaminen om det räcker till eller inte alt. ta bort lite av tätningslist vid övre hörnen.

Men genom alt 2 så borde ju ventilationen i helhet bli bäst.

Finns ju en annan variant med, det är ju att sätta in en fönsterventil(biobe) i övre karmen på ett fönster närmst kaminen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.