Hej,

Dom flesta har väl någon gång stött på att tegel/betongtaket är smutsigt? Mossa, alger och föroreningar efter kanske stått för nära något träd eller annat.

Tänkte sätta upp en kille på taket med högttryckstvätt så får man väl se hur det går. ;)

Men, om man använder t ex kraftvask eller målartvätt också, finns det någon risk med det? Flammigt eller annat?

Utöver att man inte bör låta någon falla ner, är det något annat speciellt att tänka på? Eller är det bara att "spruta" på? ;)
 
Använd Klorin eller helst motsvarande(betydligt mindre peng, samma verksamma substans)
Kör bara inte ner mossa mm i dräneringen! led ut spillvattnet,
 
Hej, jag har också tänkt tanken och första funderingen är att skaffa en längre högtrycksslang så kompressorn kan stå på backen eller på balkongen. Sedan har jag funderat på att skaffa en sån här roterande borste:
std_GardenBrush.jpg

Jag tror inte riktigt på att blåsa 100 bar direkt på pannorna. Pannorna tål det givetvis men risken är att du trycker in för mkt vatten på fel ställen under pannorna.

För egen del har jag ytbehandlade pannor (Benders), så jag tänker undvika kemikalier och bara köra med mekanisk bearbetning. För rena betongpannor så går det väl att använda kemikalier iofs men frågan är hur vindskivor och takavvattning påverkas?

Efter 5 år så är mina pannor fortfarande mkt fräscha och jag gissar att ngn gång inom 5 år så kommer jag att ta en dust med pannorna.

Kolla gärna med din "pann"-leverantör om de har några kompletterande förhållningsorder.


 
Detta har varit uppe här förut. Prova detta
http://www.sporium.se/index.asp?dest=2&typ=1&flik=1&katid=4&tekstid=28
Nu har jag testat det också. (det hade jag inte förut) Alger dör nästan direkt. Förmodligen mossa också då det funkar på samma sätt.
Kostar 150:- / liter och en liter räcker till 25 kvm.

Kolla in länkarna längre ned på sidan under "relaterade referenser" och fliken "referenser" längst upp för lite före och efter bilder

Och miljövänligt är det också. Bryts ned av UVl-jus och luft... Kolla varuinformationsbladet på samma sida.
 
Tack!!!

Sökte faktiskt på tvätta tak o lite andra varianter utan resultat.

Skall kolla upp det Du föreslog och testa om det verkar bra!


/Ola
 
Kolla lite med grannarna och så när du väl ska göra det.
Vet att farsan snackade om att göra det och då sade grannen precis bredvid typ : "E du klok eller då vet du att min fru ser det och då åker jag på samma skit. Om du ställer dig på taket och sprutar med högtryck då ska jag fan stå och kasta sten på dig hela dan  :)"

Farsan har skjutit upp jobbet på obestämd framtid  :D :D :D
 
drx skrev:
Kolla lite med grannarna och så när du väl ska göra det.
Vet att farsan snackade om att göra det och då sade grannen precis bredvid typ : "E du klok eller då vet du att min fru ser det och då åker jag på samma skit. Om du ställer dig på taket och sprutar med högtryck då ska jag fan stå och kasta sten på dig hela dan  :)"

Farsan har skjutit upp jobbet på obestämd framtid  :D :D :D
;) Härligt att se att terrorbalansen finns kvar, om dock i en mindre lokal variant. ;D

mvh
David
 
Har själv haft en massa mossa o skit på pannorna som lades för ca 8 år sen, obehandlade Benders. Dessa ser ju för jäkliga ut på byggfirmornas provställ oxå. Provade dock att högtryckstvätta och visst gjorde det skillnad med de så lika jäkliga ut ändå, färgen tvättades oxå bort, så nu är dom svart och gråprickiga istället för mossbevuxna. Även hört i efterhand att man absolut inte ska högtryckstvätta betongpannor.

Aldrig mer obehandlade pannor och aldrig mer högtryckstvätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.