Upptäckte att en av nockpannorna spruckit där stegen för sotning hänger. Jag har nya pannor sedan två år så i våras måste detta skett. Sotaren har inte meddelat mig detta och ingen annan har varit upp på den stegen. Min fråga är: Har sotaren ( läs hans arbetsgivare) någon skyldighet att åtgärda detta?
 
Om sotaren har sönder den lär det ju vara deras skyldighet, men med tanke på den gångna vintern kan det vara is som gjort skadan. Det kan väl inte ta många minuter för dig att byta en panna?
 
Om du har taksteg som hänger i bärläkten har väl inte detta med nockpannan att göra? En bild kanske.

Det måste gå sönder ruttna pannor hela tiden när sotaren går på taket, har svårt att tro att dom kan hållas ansvariga för det. Med friska pannor och steg som ligger rätt håller det.

Att pannor går sönder i samband med snösmältning när det kan vara mycket is på taket är inget konstigt, sådant måste man se över varje år.
 
Stegen hänger över nockpannorna och nockpannorna (hela taket är nytt) är nya, som jag skrev. Man hakar stegen över nockpannorna. Jepp, visst kan jag byta den själv men grejjen är den att de borde åtminstone rapportera.
Min fråga lyder: Har sotningsväsendet några skyldigheter när de åsamkar skada?
 
Om du har en konstruktion för stegen där den hänger över nock och kan resultera i att nockpannan går sönder, så är det ditt ansvar.
Och det är du som har ansvaret för att det finns säkra stegar eller motsvarande så att det kan utföras sotning.
Skulle gissa på att du måste kunna påvisa vårdslöshet med din egendom för kunna begära ersättning av sotaren.
Och i detta fallet om du misstänker att det är takstegen som knäckt nockpannan så är det ju fastsättningen av takstegen som är orsaken, dvs den som byggde taket och monterade stegen.
 
Man kan också tillägga att det inte är ovanligt att just nya pannor spricker (de som var lite dåligt tillverkade tål inte första vinterns frostsprängningar).
 
Mikael_L
Ja sotaren måste ju kunna förutsätta att taket håller för all normal verksamhet som brukar ske på tak, dvs sotning, snöskottning och därmed att både att gå på taket och använda stegar och andra anordningar.
Inte en chans att sotaren har ansvar för sånt som händer under normal användning.
Då hamnar det i "shit-happens"-kategorin. Och det skulle även hänt husägaren förr eller senare.

Tappar han t.ex. lodet i taket och en panna spricker så har han ju klantat sig och bör väl egentligen byta pannan åt dig.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.