Jag behöver ett OVK-protokoll för att få mitt slutbevis. Naturligtvis så kunde detta gjorts när min FLVP justerades in men det var det ingen som upplyste mig om - nu behöver jag göra detta separat.

Jag har fått några offerter men undrar vad en normal kostnad är för att genomföra detta? Är det olika parameterar som styra eller är det "standard" på ett enfamiljshus?

Jag är också tacksam för tips på bra firmor i norra halland/Göteborgsområdet.
 
Jag har inget pris på det, men saknar själv ett sådant och har just beställt tid för det. Han skulle behöva ett par, tre timmar för detta (han kommer vid 11-tiden så säg max fem timmar). Har ingen koll på timpengen men räknar med att det landar på max 2 000:-.

Skulle vara kul att höra vad du fått för offert på detta?

Kjell G
 
Tar inte länge att göra en sådan. Tog nog ca 1,5h. Kostade 800:- för mig.
 
Jag har fått offerter från 2500 till 4000 kronor för att genomföra OVK. Känns som om det är lite saltat så jag fortsätter leta ett tag till innan jag biter i det sura...
 
800:- låter ju helt OK, men över 2 500:- :( nej, fortsätt leta, det måste väl finnas nån som kan fixa det till överkomligt pris.

Kjell G
 
Jag har nu bokat min OVK till ett pris på 1450 kr inkl moms. Jag hittade inget billigare och de flesta offererade cirka 2000 kr exkl. moms.
 
Hej! Bygger på denna tråd efter att ha fått pris om 4000 för OVK i ett nybyggt fritidshus med FTX. Tycker det är saftigt, speciellt då de besiktar eldstaden och inkanal samtidigt för 2500 +800.

Har någon relativt färska priser på OVK?
 
3125:- inkl moms för OVK & kontroll av braskamin+skorsten.
Gjordes i somras på nybyggt hus.
 
M mackan_kal skrev:
3125:- inkl moms för OVK & kontroll av braskamin+skorsten.
Gjordes i somras på nybyggt hus.
Tack! Det lät mkt mer rimligt - mitt fritidshus är bara 45m2 och en enkel ftx (pax eos) - måste ha ringt AB rånartjänst
 
K Kimajo skrev:
Tack! Det lät mkt mer rimligt - mitt fritidshus är bara 45m2 och en enkel ftx (pax eos) - måste ha ringt AB rånartjänst
M mackan_kal skrev:
3125:- inkl moms för OVK & kontroll av braskamin+skorsten.
Gjordes i somras på nybyggt hus.
Det här är i Västmanland - var fick du det priset?
 
I Kalmar, lokala sotningsfirman.
ca 190 kvm, var en jäkla massa don att springa runt till :)
 
  • Gilla
Kimajo
  • Laddar…
Inget aktuellt, men 2011 gjordes OVK i vårt nybyggda hus.
Det kostade 3331 kr. Men då gjorde besiktningsmannen också en reäl ändring av injusteringen av ventilationen (FTX), som han inte tyckte var bra gjord.
2 timmar injustering à 485 kr/tim: 970 kr (Injusteringen var dåligt gjord av montören)
2,5 timmar OVK-besiktning à 600 kr/tim: 1500 kr
Milersättning servicebil à 65 kr/mil: 195 kr
Moms 665,25 kr

Så det verkar inte som att priserna har stigit så fruktansvärt!
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Inget aktuellt, men 2011 gjordes OVK i vårt nybyggda hus.
Det kostade 3331 kr. Men då gjorde besiktningsmannen också en reäl ändring av injusteringen av ventilationen (FTX), som han inte tyckte var bra gjord.
2 timmar injustering à 485 kr/tim: 970 kr (Injusteringen var dåligt gjord av montören)
2,5 timmar OVK-besiktning à 600 kr/tim: 1500 kr
Milersättning servicebil à 65 kr/mil: 195 kr
Moms 665,25 kr

Så det verkar inte som att priserna har stigit så fruktansvärt!
Tack! Det låter ju som om ni fick valuta för pengarna! I mitt fall tar det nog inte 30 min pga enkel anläggning, och jag lyckades slinka undan OVK pga det är ett fritidshus :)
 
Snailman
Gjorde en för nåt år sedan, betalade per timme, inte så dyrt var nog 2 -3 tusen ungefär
Då hade jag ställt in ungefär rätt från början (men det påverkade nog inte) var både tilluft och frånluftsventiler
Tilluftsaggregat med frånluftspump.
 
  • Gilla
Kimajo
  • Laddar…
Snailman
Snailman Snailman skrev:
Gjorde en för nåt år sedan, betalade per timme, inte så dyrt var nog 2 -3 tusen ungefär
Då hade jag ställt in ungefär rätt från början (men det påverkade nog inte) var både tilluft och frånluftsventiler
Tilluftsaggregat med frånluftspump.
Köpte ventilationsrören och ritning från Alig, de skulle tagit 5000kr för att beställa ovk via dem, så var betydligt billigare att köpa in tjänsten själv, än att gå via Alig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.