Ska ni betala någon avgift på lånebelopp/byggkreditiv till er bank???
Vi blev lovade av Handelsbanken att få de bästa villkoren och räntorna eftersom vi och resten av familjen är bra kunder där. Men så här i efterhand börjar man fundera på om det var så fördelaktigt.
Räntan på byggkreditivet är deras vanliga rörliga ränta, 0,5% i ränterabatt på deras räntesatser när vi lägger om kreditivet till vanligt lån, ingen uppläggningsavgift på lånet men 1% i avgift på lånebeloppet. Det är den här sistnämnda avgiften som jag reagerar på!
 
rörliga räntan innebär 3,9% o det är i så fall en MYCKET bra ränta! Om avgiften du pratar om är kontraktsräntan är 1% mycket hög å andra sidan, de tar igen på gungorna vad de förlorar osv... 1% kontraktsränta på ex 2 milj är 1*2/12=1666:-/mån mycket pengar...
 
Vad jag menar med avgiften är att vi om vi lånar t ex 2 miljoner får vi betala en avgift som är 1% av detta, d v s 20 000 kr i avgift. Är detta normalt att man får betala???
 
Hej

Det låter helt orimligt tycker jag. Normal avgift borde vara någon tusenlapp.

/Fredrik
 
Rörlig räntenivå till kreditivränta är bra.
0.5% rabatt på bottenlån är bra.
1% i avgift är uruselt!

Mellan 1000 och 3000 brukar det handla om i fast avgift eller s.k. uppläggningsavgift. De som betalar mer blir, enligt min mening, lurade. En hel del brukar förhandla att slippa den avgiften helt.
Stå på dig och vägra. Hota med att byta bank om dom inte ändrar sig, det brukar hjälpa.

Sedan kan man ju diskutera varför de behöver en s.k. "uppläggningsavgift"! Skall det kosta tusentals kronor att stämpla in ett lån på datorn som tar högst 5 minuter? Skandal och bondfångeri som min farfar hade sagt!
 
Vi har fått samma besked av handelsbanken .1% kontraksränta, vet dock in te vad den övriga räntan ligger på. Dyrt tycker jag när man har varit kund länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.