Jag ska inom en snar framtid köpa nya fönster till kåken. Vilka rekommenderar ni? Är inte intresserad av pvc-fönster utan de ska vara i trä, gärna aluminiumklädd utsida. Vilka fönster tycker ni är bäst? Har hört att Elite ska vara bra men nu hittade jag en sida på nätet som heter Villafonster.se. ERA, är de bra?:)

Snälla, kom med förslag och era erfarenheter av era fönsterköp!
 
Jag har bara bytt 5 fönster än, villafönster, och kommer fortsätta med dessa. Har tom testat garantin med gott resultat.
 
Dsl, detta låter ju bra. Har fått för mig att de är billigare än Elite men lika bra.
 
Kolla på traryd och sp om du vill ha vridfönster. De tycker jag är snyggare. Framförallt för att du inte ser vridbeslagen utifrån.
 
Vi köpte in oss på träfönster från SP när vi bytte många fönster 2003, men de är klart sämre kvalitet än Elit och framförallt Fönstergården, som vi valde senare till fem andra fönster. Bytte en altandörr från SP två gånger t ex, men den blev inte bra efter det heller, i ett annat fönster har glasrutan gått sönder utan synlig orsak.

Det är klart att utseendet kan vara viktigt, för mig är det hur stadigt själva fönstret är och att det håller.
 
Köpte brunlackade aluminiumklädda Villa Plus från villafonster.se (11 fönster och 2 altandörrar) , monterade själv våren 2010. Det blev en märkbar skillnad på komforten i de rum där man tidigare led av kallras. Alltihop med smygar, drev, färg , bottningslister, latexfog, bleck mm gick på runt 65000kr.

Men jag kommer aldrig att tjäna in det i form av energibesparing under resten av mitt liv. Min uppskattade års besparing är c 600kWh, men då har jag bergvärme så i verkligheten rör det sig kanske om c 2,5 - 3 gånger så mycket besparad energi.
 
fusion skrev:
Köpte brunlackade aluminiumklädda Villa Plus från villafonster.se (11 fönster och 2 altandörrar) , monterade själv våren 2010. Det blev en märkbar skillnad på komforten i de rum där man tidigare led av kallras. Alltihop med smygar, drev, färg , bottningslister, latexfog, bleck mm gick på runt 65000kr.

Men jag kommer aldrig att tjäna in det i form av energibesparing under resten av mitt liv. Min uppskattade års besparing är c 600kWh, men då har jag bergvärme så i verkligheten rör det sig kanske om c 2,5 - 3 gånger så mycket besparad energi.
Låter bra! Jag gör inte detta för att tjäna in pengar utan för att få bra komfort i rum och få fönster som man kan lita på!

Köpte du fönsterna på kampanj? Är det lätt att montera själv?
 
Jag köpte på kampanj som gällde fram till 31/3 2010, fick dock lägga till runt 9000kr för att få allt brunlackat. Varbergs Trä verkar alltid ha kampanj under senvintern så du kan ju vänta och se. Jag fick alltid bra bemötande och leveransen blev faktiskt tidigare än planerat. Jag är väl normalhändig och tycker inte att det var svårt. Bökigast var altandörrarna som väger över 100 kg.Hade förberett allt med borttagning av gamla smygar, drev. Hade lite hjälp av en bekant gjorde halva huset på 4 timmar, sen fixade jag resten med smygar , bleck etc själv. Har lagt upp lite bilder på mitt resultat i en annan tråd, skall se om jag kan hitta den under helgen.
 
fusion skrev:
Jag köpte på kampanj som gällde fram till 31/3 2010, fick dock lägga till runt 9000kr för att få allt brunlackat. Varbergs Trä verkar alltid ha kampanj under senvintern så du kan ju vänta och se. Jag fick alltid bra bemötande och leveransen blev faktiskt tidigare än planerat. Jag är väl normalhändig och tycker inte att det var svårt. Bökigast var altandörrarna som väger över 100 kg.Hade förberett allt med borttagning av gamla smygar, drev. Hade lite hjälp av en bekant gjorde halva huset på 4 timmar, sen fixade jag resten med smygar , bleck etc själv. Har lagt upp lite bilder på mitt resultat i en annan tråd, skall se om jag kan hitta den under helgen.
Gör gärna det, jag är spänd på att se hur det ser ut!!
 
Hittade tråden! Upptäckte först nu att man kan kolla sina inlägg..... mina bilder finns en bit ner i inlägget. Som du ser så blev det inte stor smyg på insidan eftersom jag flyttade in fönstren jämfört med de gamla som satt så långt ut i fasaden så det var knappt någon effektiv drevning.

http://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/148753-byta-fonster-tegelhus.html
 
fusion skrev:
Hittade tråden! Upptäckte först nu att man kan kolla sina inlägg..... mina bilder finns en bit ner i inlägget. Som du ser så blev det inte stor smyg på insidan eftersom jag flyttade in fönstren jämfört med de gamla som satt så långt ut i fasaden så det var knappt någon effektiv drevning.

[länk]
Ser mycket bra ut =) Hmm, får se om vi kanske beställer till våren, känns inte lönt nu, bara tanken av att ta bort fönster nu när det börjar bli kallt känns lite så där!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.