Hej!

har ett hus som är 1plan plus källare. Hela källaren var nyrenoverad när vi flyttade in med nygjutna golv(isolerad och vattenburen golvvärme) Dessutom är huset dränerat. Det enda rum som var kvar var badrummet i källareb. Rätt typ av badrumsskivor var uppsatta och saknar bara tätskikt m.m.

Nu har jag äntligen börjat med att färdigställa badrummet men upptäckte att på ytterväggen så är badrumsskivorna skruvade på OSB-skivor som i sin tur är skruvade på metallreglar. Tack vare att de är fastsatta på metallreglar finns det en luftspalt på ca 3-4 cm mellan yttervägg och OSB skivan.

Jag undrar om det är ok att ha OSB mot ytterväggen som består av betong. Huset är ju dränerat och nya isolerade gjutna golv och borde inte ha några problem med fukt. Men jag vill iaf vara säker på att det är ok med OSB skivor. Därför undrar jag om någon här på forumet har någon kunskap i ämnet?

Annars tänkte jag byta ut dem. Är inte så mycket extrajobb tror jag.

Bifogar bild på badrummet.

mvh

Tobias
 
  • DSCN1047.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska inte ha några skivor mot ytterväggen alls. riv ner konstruktionen. Ytterväggen putsar du slät, och kaklar sedan rätt på denna. I duschdel våtrumsspärr först.

Alternativt, om man vill ha fuktspärr i hela rummet, så kör med 30 mm lux skivor, rätt mot ytterväggen. (spikpugg, ev. limma också).

OSB: n är riktigt illa att ha där bakom.
 
Är det isolerat utifrån också?
 
Väggen är halvvägs under mark och där är det dränerat och isolerat med isodrän skiva.
 
Tror inte det blir några problem. Arga snickarn gjorde något liknande igår. Men jag hade putsat och satt direkt på vägg. Så ska jag göra i min källare.
 
undvik organisk byggmaterial i en källare. Finns oorganisk skivmaterial som passar bättre. Omdränering ger ingen garanti att fuktvandring är stoppat till 100%.
 
Som Niclas sa. Röstar för att riva bort det där, putsa vägen slät och sätta kakel direkt på, med våtspärr på den delen som är direkt i duschhörn. Så gjorde jag förra året och det funkar klockrent hittills.
 
Ja, det blir nog att riva ner OSB skivorna. Dumt att riskera ev. fukt i framtiden. Nu verkar det vara en del el som är dragna på denna vägg så jag kommer nog utnyttja stålreglarna och fästa våtrumsskivorna där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.