Här tänkte jag lägga upp bilder och dela med mig av mitt garagebygge.
Själva bygget av garaget sätter igång nu i veckan men det är ju mycket som gjorts innan själva bygget börjar, dvs markarbete och gjutning av garagegrunden.
Därför tänkte jag i detta inlägg dela med mig av bilder från starten av projektet till hur det ser ut idag, sedan kommer jag uppdatera efter hand.

Beskrivning av projektet:
Garage ihopbyggt med huset med terass på taket. Pulpettak.
Garagets utvändiga mått: 5x9m. Bakre delen av garaget kommer bli ett förråd på 2x5m.
Grund: Isolerad platta med golvvärmeslingor.

Här kommer bilder från start till dagsläget:

_MG_4824.JPG
fo%25CC%2588re.jpg

_MG_5026.JPG

IMG_1414.JPG

IMG_1423.JPG

IMG_1599.JPG

IMG_1610.JPG

IMG_1612.JPG

IMG_1627.JPG

IMG_1632.JPG

Fick bara ha med 10 bilder så resten av bilderna lägger jag i ett nytt inlägg.
 
IMG_1638_1.JPG

IMG_1641.JPG

IMG_1650.JPG

Det var lite godbitar från det som är gjort.

På fredag kommer svärfar med virket till stommen och taket.
På söndag ska jag börja med stommen, men innan dess ska det fixas lite med att såga bort lite av takutsprånget som är ivägen för takterassen.
Mer info och bilder kommer.
 
Ser ut som nybygge för övrigt också? Var det medvetet du sparade/väntade med garaget? Eller hade du förberett, ser att du fått med avlopp också.

Hur får du till det med terass och pulpettak, eller missade jag nåt i informationen?

Hur gör du med fönstret, gångdörr där antar jag. Och lämpligt nog finns vp på insidan så du lätt kan ansluta slingorna? Ser bra ut, följer fortsättningen med intresse.

Kjell G
 
Kjell_G skrev:
Ser ut som nybygge för övrigt också? Var det medvetet du sparade/väntade med garaget? Eller hade du förberett, ser att du fått med avlopp också.

Hur får du till det med terass och pulpettak, eller missade jag nåt i informationen?

Hur gör du med fönstret, gångdörr där antar jag. Och lämpligt nog finns vp på insidan så du lätt kan ansluta slingorna? Ser bra ut, följer fortsättningen med intresse.

Kjell G
Det stämmer, huset byggdes 2010. Vi flyttade in Nov 2010.
Hade inte möjlighet att fixa garaget i samband med att huset färdigställdes.
Sedan ville jag göra det själv så jag ville inte köpa garaget färdigt tillsammans med huset.
Avloppet har jag fått grävt själv som du ser på bilderna.
Det blir ett låglutande pulpettak á ca 3 grader.
Blir papptak, därpå lägger jag sedan kilar för att få terasstrallen i våg..

På övervåningen blir det två rum på gaveln mot garaget.
Det ena sovrummet (master) blir det en balkongdörr ut på terassen.
Det andra rummet blir det ett fönster.

Fönstret på nedervåningen sitter i tvättstugan. Det fönstret ska bytas ut mot en dörr, så det blir "groventré" till tvättstugan.
Skönt att kunna gå direkt från garaget in i huset :)
Precis så står bergvärmepumpen i tvättstugan så det blir smidigt.
Den invändiga elcentralen sitter också i tvättstugan så det blir även smidigt att dra ut el.
Sätter ett litet elskåp med automatsäkringar i garaget.
 
Kul projekt :) Håll oss uppdaterade.
Har du nån tidsplan? :)
 
Ska bygga upp stommen, väggpartier och tak, takpapp, vindpapp runt om förutom där porten ska vara, nu innan vintern. Stommen och taket kommer på till helgen och början av nästa vecka. Sen kommer det vara vilande till snön smält. Till våren blir det att sätta panel, isolera, ytpapp, vattenavrinning, i med dörrar och ev. port.
 
Då var bygget igång!
Som sagt så kom virket i fredags. Då var syllen i stort sett färdig, iaf förberedd.
Svärfar hade lånat lagerbutikens lastbil så vi kunde lyfta av virket med lyftkranen.

IMG_1653.JPG

IMG_1655.JPG


Fredag & Lördag natt bestod av jobb så virket fick ligga och vänta till söndag då det vara dags att sätta igång på riktigt.
Söndag morgon kom svärfar och en kompis för att hjälpa till med stommen.
Här kommer bilder:

IMG_1656.JPG
IMG_1658.JPG
IMG_1661.JPG


Vid 15-tiden såg det ut såhär:

IMG_1683.JPGv


Kl 20.00 kom frun ut och tyckte spikpistolen lät för mycket för att vara igång på söndagskvällen så då fick vi avbryta. Men ca 4/5 av råsponten var iaf klar.
Då såg det ut såhär: (bilden tagen mån morgon)

IMG_1685.JPG


Måndagen ägnades åt att spika klart råsponten (utan spikpistol) och såga bort spillet.
IMG_1687.JPG
Sen gick det åt rätt mycket tid till att inhandla lite grejer. Sen var ja tvungen att försöka få på pappen eftersom det skulle bli regn tisdag (vilket det blev).
Hann nästan med pappen, eller tillräckligt för att det skulle klara regn.
Nu ser det ut såhär:

IMG_1690.JPG
IMG_1692.JPG

Nu verkar det bli regn fram till torsdag. Sen blir det till att fixa klart allt med pappen.
 
köpte du det färdigkapat eller har du kapat allt själv?
 
sir_daniel skrev:
köpte du det färdigkapat eller har du kapat allt själv?
Har kapat det själv.
LVL-balkarna fick jag i ungefär mått, men fick såga ur jackningarna på båda sidor.
Reglar & Råspont kom i 540-längder.
 
Ursäkta min dåliga uppdatering.
Nu har det hänt en del på garaget.
Har skrapat ihop lite timmar här och var, när lillan sover middag och lite e.m-kvällar före skymmning.
Nu är panelen på, grundad och en färdigstrukning.
Nästa steg är att måla och sätta upp foder, och knutbrädor och lite andra klädselbrädor.
Ska försöka få tag på två dörrar som är IE30-klassade. En mellan tvättstuga & garage, och en till baksidan av förrådet. Sedan blir det till att sätta innerväggen till förrådet.
Här kommer lite bilder på de senaste förändringarna.

_MG_5344.JPG

_MG_5345.JPG

_MG_5346.JPG

IMG_1693.JPG

IMG_1694.JPG

IMG_1706.JPG

IMG_1707.JPG
 
Tänk vad lite fönsterfoder å knutbräder kan göra för helhetsintrycket. Nu är det liiite låda över det hela.
 
Noseone skrev:
Tänk vad lite fönsterfoder å knutbräder kan göra för helhetsintrycket. Nu är det liiite låda över det hela.
Jo men visst är det lite låda som det ser ut nu. Men kommer bli bättre efter fodring.
Sen blir det ju en terass ovanpå, så uttrycket kommer ändras rätt mycket.
 
aronlidstrom skrev:
Ursäkta min dåliga uppdatering.
Nu har det hänt en del på garaget.
Ursäkta inte.. snickra fortare bara ;)

Skämt åsido, kul med bilduppdateringar och och skoj att se att det går framåt och blir fint!! :)
 
FredrikR skrev:
Ursäkta inte.. snickra fortare bara ;)

Skämt åsido, kul med bilduppdateringar och och skoj att se att det går framåt och blir fint!! :)
Önskar bara att det fanns mer tid.
Snickra fortare än jag gör, när jag väl snickrar, går nog inte :p
 
Dörrar, fönster & Garageport beställt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.