Hej!
Jag är ny här på forumet och är i färd med att bygga ett 2planshus i sthlm.
Jag har bara tagit in ett anbud och jag blev besviken från början eftersom mina drömobject såsom garage, inglasad veranda, öppen spis, bubbelbadkar inte finns med i det priset. Jag landade på 12800 kr/kvm. Finns det någon som bygger 2plan på totalentreprenad som blir billigare om storleken på huset ska vara ca 200 kvm?

MVH Robert
 
Hej,

Jag är också ny här. Vi har precis köpt tomt och har bara kommit till katalogerna än... Från vilka har du fått det priset? Har du kvm priser från fler tillverkare?
 
Har du med "alla" kostnader i priset på 12800/kvm?
Tomt, vatten, el grund osv
Eller är det bara huset?

/bebben
 
Jo det var LB-hus. Idag ringde jag trivselhus som sa att jag kunde skicka en ritning på ett hus så kunde de också komma med ett prisförslag efter att de tittat på tomten. Husritningen kan man ju kopiera på internet.

MVH Robert
 
Priset gäller allt förutom tomten, som jag nyligen styckat av (Kan säga att lantmäteriet tog ett dygn på sig för avstyckningen, vilken service)
 
Robert:
Skall själv bygga hjältevadshus på 170kvm. Med inredd övervåning och grund + alla anslutningar (dock utan tomt) så landar vi på 10500/kvm. Då är det utan alla de tillval som du nämner...
Så om man lägger på tillvalen och tomten så vips é man uppe i 15500/kvm :(

/bebben
 
Bebben:

Men jag tror att du får var nöjd om du får det priset på totalentreprenad. Jag försöker hitta fler än LB och TH som lör på totalentreprenad men när man synar dem så vill de flesta endast förmedla entreprenörerna. Vilka andra känner du till?
Kul att du nämnde hjältevadshus, vilka jag snart kommer att prata med. Jag är nämligen uppväxt i hjältevad och jag har spikat åtskilliga byggblock och delar till garage till den firman. Men eftersom jag är lite trött på deras exteriörerer så börjar jag med andra . Jag har kikat på Älvsbyhus somfaktisk har priser på "allt ovan grund" direkt på hemsidan. Och de verkar billiga men har tyvärr inga 2-plans.
MVH Robert
 
Ahh! En som faktiskt har pusslat ihop delar till ett modulhus!

Vad gäller Älsbyhus verkar dom ha ngt sämre kvalitetsintryck (enligt mig) än tex Hjälte-husen, dock något bättre pris.

Har tyvärr dåliga erfarenheter av Älsbyhus-säljare som inte behagade intressera sig för oss. Det finns säkert/förhoppningsvis bättre säljare hos Älvsbyhus än den vi stötte på.

Får man fråga ifall du tycker att (då du pusslade) Hjältevadshus är gediget gjorda? Några andra erfarenheter vad gäller Hj-v-hus?

/bebben
 
Det finns massor skrivet om kvm priset på forumet. Använd sökfunktionen och glöm inte ange att ni skall söka på mer än de 7 senaste dagarna som ligger som default.

Generellt sett kan man inte inräkna ett husköps tomtpris i kvm priset. Betänk att en tomt kan vara på 1000 kvm och en annan på 4000 i olika landsändar och då blir jämförelsen helt uppåt väggarna.

Ett trähus bör kosta i häraden 11-12'/kvm och ett stenhus 13-14'/kvm nyckelfärdigt normalstandard.

Observera att ett 2 plan kan vara billigare än 1 plan samma boyta. Detta pga en mindre grund etc.

Det är mycket man skall tänka på men eftersom ni inte varit här så länge så kolla alla gamla trådar, finns över 70 000 st!

Lycka till!
;)
/Calle Kula
 
Bebben:
Ja du, jag tror inte att firman hjältevadshus är alls densamma nu som då. På den tiden så ville de profilera sig med "stil och kvalitet" men de hade ändå samma teknik som alla andra husfirmor på den tiden. Jag tycker dock stilen ärockså densamma fortfarande.
Jo man hade ackord och om man råkade få en sned regel (som man borde bytt ut) så gick det fortare med en tving och sedan fixerade man med någon extra spik. Så gjorde nog alla och det är nog svårt för husfirman att övervaka arbetarna. Annat som var mer regel än undantag var killen som isolerade med glasull. Där tyckte jag att isolerarkillarna var mer eller mindre allergiska mot materialet, men somsagt det var på den tiden. Jag vet inte riktigt men jag har för mig att hjältevadshus var nära konkan och om de blev uppköpta av ett annat husföretag så jag tror nog att turerna har varit många i hjältevad.
Jag ska också kolla upp vem som är VD ifall man är "kompis". Då kanske man får till "smålandspris " för där är man inte så dum att man betalar 12 800 kr/kvm. Då skulle man inte sälja så många hus.

MVH Robert
 
Hej Calle Tack för synpunkterna, jag ska snarast kolla upp trådarna men jag var uppspelt över forumett och ville snabbt ha feedback och aktuella siffror.

För övrigt har du bra synpunkter och det återstår nu bar att hitta den som kan match kvalitet och pris till de nivåerna som du nämner.

MVH Robert
 
Hej,
Vi skall bygga i stockholm och ligger fn på följande priser:
Hus Ink. grund mm, Ex. tillval: 13 300 :-/m2
Hus Ink. grund mm, Ink. tillval: 14 200 :-/m2

Vi verkar ligga ganska högt, åsikter?
fler med aktuella priser?

Nedan är vad jag har inkluderat i dessa priser:
Hus ovan grund
Grundläggning
Schakt
Sprängning
Montering
Golv
Målning invändigt
Målning utvändigt
Kakel/klinker
VVS
Värme sanitet
Ventilation
Elinstallation
Kvalitetsansvarig
Övrigt
Tillval


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.