P
Ska byta fönster i takkupan på övervåningen och funderar lite på hur karmen ska sitta i väggen. I liv med regelstommen eller i liv med ytterpanelen? Det är kopplade utåtgående fönsterbågar.
 
Jag kommer iaf att sätta mina i liv med ytterpanelen, fönstertillverkarna vill nog att man ska flytta in dom lite för att dom ska bli mer skyddade. Men sätt det lika som du har alla andra fönster.
 
P
Nja de andra fönstrena är inåtgående och sitter 10 cm in i fasaden men på sikt ska alla fönster bytas ut.
Fördelen med att sätta i liv med panelen är ju att man slipper sala ut runt karmen men som du säger så sitter det lite mer oskyddat.
 
Om du ska byta alla fönster så tycker jag du ska flytta ut alla eftersom du byter dom. men om du bara skulle byta ett så hade jag kört på enhetligt med dom andra.
 
Rätt placering av fönstret, är i den varma delen av väggen.
 
fönsterpåven skrev:
Rätt placering av fönstret, är i den varma delen av väggen.
Helt rätt, men det ser för jävligt ut i allmänhet. 8)
 
Jag skull vilja säga...det beror på kupan. Hur ser det ut under fönsterna? Har du separat bleck eller går blecket ner och ut över takpannorna?
Har du separat bleck kan du flytta in fönsterna om du vill. Men som sagts tidigare tycker jag det är snyggare när det livar med panelen.
 
P
Det blev i liv med regelverket ca 25mm in i fasaden vilket ser ok och så slipper jag flytta ut ett annat fönster som är monterat likadant och inte ska bytas. Lite konstigt byggt utan luftspalt bakom fasadpanelen men det verkar klara sig bra ändå vad jag kan se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.