Skall installeta kamin och kommunen bill att jag kompletterar med en komtrollplan.

Kan jag göra denna själv och hur ska den utformas? Någon med ett exempel?

Jag installerar kamin och skorsten själv, resten får sotaren göra.
 
Jag skulle rekommendera att kontrollplanen börjar med ett snack med sotaren som får instruera exakt hur det ska byggas/installeras, seda bygger du, och installationskontroll/provtryckning efteråt av sotaren som skriver intyg på detta. Det lär räcka gott för byggnadsnämnden.
 
Googla på "kontrollplan eldstad". Ett antal kommuner har gjort kontrollplaner du kan använda.
 
Kontrollplanen, är det något nytt? Förra året behövdes bara en bygganmälan i stockholm. Behövde förvisso bifoga fasadritningar så att skorstenens utseende kunde bedömas.

Verkar vara lite olika innehåll i dessa kontrollplaner man hittar på nätet. Någon kommun hade tex skrivit som kontrollpunkt "Förbränningsluft från det fria". Varför ska det vara en kontrollpunkt? Detta regleras inte i några byggregler och det finns inte ett rätt svar på om man ska ha det eller inte. Knas.
 
Redigerat:
MathiasS skrev:
Kontrollplanen, är det något nytt?
Infördes i och med nya Pbl. (kap 10 §§ 3 och 6)
 
Tycker det verkar lite tramsigt eftersom 90% av punkterna ändå kollas av sotaren när han besiktigar eldstaden + installation.
 
MathiasS skrev:
Tycker det verkar lite tramsigt eftersom 90% av punkterna ändå kollas av sotaren när han besiktigar eldstaden + installation.
Det kan inte skada att man vet vad man ska göra och hur innan sotaren kommer dit sedan och konstaterar att man gjort fel eller alternativt byggt in saker som han inte kan kontrollera.
Är man inte intresserad av att göra rätt från början??
 
Om du tror att kontrollplanen ser till att du gör rätt från början är du på cykeltur. Kontrollplanen är på en övergripande nivå jämfört med installationsanvisningen för rökkanal och kamin. Dvs, man följer montageanvisningen och sedan är det bra med det - och det blir rätt från början. Det jag ifrågasätter är nyttan av att i kontrollplanen ha en delmängd av installationsreglerna inkluderade, det borde räcka med att en punkt är "godkänt av sotaren".
 
Godkänner sotaren punkter som om bjälklaget håller för en tung eldstad?
 
Sotaren ser till att du följt monteringsanvisningen. I praktiken betyder det att det är du själv som byggherre som godkänner bjälklaget, om du nu har det som en kontrollpunkt i kontrollplanen.
 
Jag skrev precis det här inlägget, men ställer samma fråga här: Vad skulle kunna hända om jag skiter i kontrollplan och bygganmälan och låter installera och sen tar dit sotaren?

Ska installera pannan på måndag och jag skulle bli informerad av installatören men han hörde aldrig av sig och jag glömde bort det hela. Nu hinns ju ingen sådan anmälan med.
 
Mikael_L
Skriv såhär:

Kontrollplan installation braskamin i fastighet fastighetsbeteckning

1 Installerad kamin enligt monteringsanvisning

2 Installerad skorsten enligt monteringsanvisning.

3 godkänd av sotare


(Sätt punkterna i en tabell med plats för kryss och en "kråka")

Och sen plats för namnteckningar och så, typ som i slutet av denna kontrollplan:
http://www.bygglovsguiden.se/Blanketter/Kontrollplan.doc
 
cederbusch skrev:
Jag skrev precis det här inlägget, men ställer samma fråga här: Vad skulle kunna hända om jag skiter i kontrollplan och bygganmälan och låter installera och sen tar dit sotaren?

Ska installera pannan på måndag och jag skulle bli informerad av installatören men han hörde aldrig av sig och jag glömde bort det hela. Nu hinns ju ingen sådan anmälan med.
Du kan åka på en sanktionsavgift på 0,25 prisbasbelopp om du har otur...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.