Hallå
Jag har ett antal stolar designade av Arne Jacobsen, likartade sjuan, tror våra heter nian. Alltså är de av böjträ. Några har dock delaminerat i böjen mellan sitts och rygg.

Jag tänkte försöka limma ihop detta igen. Vad skall man ha för lim till detta, pu-lim kanske få longören då är stark i sig?

Planen är att injicera limmet via borrade hål. Skulle då vilja ha något lim som finns på pistoltub, finns det?

Mvh
Jacob
 
Det enda som verkligen fungerar bra är ett tunnflytande lim och det är inte pu-lim.
Utan du måste använda dig av lamineringsepoxy nackdelen är att det inte säljs på små tuber.
Fördelen med epoxy är att man förvärmer på meterialet som skal limmas men materialet får inte bli varmare än 40-50gr epoxyn injicerar du. När man förvärmer ytan lite så rinner epoxyn extremt lätt och den har väldigt lång öppen tid så man vänder och vrider på stolen lite då och då så letar sig epoxyn i alla sprickor. Man kan också värma lite på limmet men det får under inga omständigheter bli varmare än 70gr nånting för då härdar epoxyn. Efter som det är fina stolar tycker jag inte att du skall borra små hål det går inte på något sätt att försöka öppna upp delamineringen genom att försöka böja på stolen.

Mvh Pär H
 
Tack för ditt svar Pär.

Värmd stol och epoxy låter som en bra idé.

Min tanke att borra i stolen är inte så förfärlig som den låter. Med en spruta av typen sjukhusspruta med lättflytande epoxy i räcker det med ett litet hål på ca 3 mm precis i böjen. Känns lättare att se när man fyllt håligheten då, det borde komma ut i kanten nämligen.

Jag skall även lacka om stolarna som redan är väldigt sluta så att spackla ett litet borrhål extra gör inte så mycket.

Vad tror du?

Mvh
Jacob
 
Skaffa små kanyler. Jag har allt i från insulin kanyl som är sjukt tunn till ca 2 mm. Om det är slutet i delamineringen det vill säga om epoxyn inte tränger ut på tex sidorna så måste du göra evakuerings hål eller luft hål på samma ställe som du injicerar. Om det är öppet så att epoxyn bara riner bort så får du sätta plast tejp vanlig maskerings tejp blöts upp av epoxyn och kan släppa. Spackla hålen behövs inte då du måste ställa stolen så att hålen eller där du förde in epoxyn måste vara absolut högsta punkten och det är bara att fylla då och då tills det inte riner undan något mera det tar en liten stund för luft bubblorna att evakuera. Lamineringsepoxy är rinigt i allt från 30 min till flera timmar.
Det brukar bli osynligt om man skär en skåra i faner lagrena och trycker in nålen i stället för att borra.

Varför jag skulle undvika hål är att det är stolar med ett visst ekonomiskt värde både i pengar och till eftervärlden.

Mvh Pär H
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.