Jag sitter just nu och dreglar över två helt olika hus. Ett renoveringsobjekt på landet och en bekväm villa i stan.Och frågan som dyker upp är - hur man vill bo egentligen?

Jag jobbar i Borlänge och hustrun i Falun. Bägge statstjänstemän utan bygg- och renoveringserfarenhet men en vilja att lära. Ett barn, och om några år troligen två till tre barn. Bra inkomst och fast jobb. Bor i HR just nu.

Med stadsvillan får vi ett bekvämt villaboende. Hustrun får 1 km till jobbet och jag får 25 km eller 20 minuter med bil. Det finns affärer, skola och dagis i närheten och det är nära till fritidsaktiviteter och kompisar. Huset är fräsht, värmesystemet automatiskt, tegelfasaden kräver lite underhåll och det finns en trevlig tomt av normalstorlek att odla lite hushållsgrönsaker på. Det finns gott om hobbyutrymmen att sköta om cyklar och skidor på, och det är inga problem att åka iväg någonstans. Kommunen sköter snöröjning på gatan. Den största huvudvärken är vad man ska göra av poolen. Pris 2,3 miljoner. Drift 42000 kr/år. Boendekostnad 8500 + amortering. 11400 med amortering 50 år.

Renoveringsobjektet blir som att bo på landet, fast vi kommer att klara oss med en bil eftersom det ligger ganska nära stan. Jag får 9 km till jobbet i Borlänge centrum och hustrun får 20 km med bil till jobbet i Falun. Det blir minst 5 km till skola, dagis och affärer och barnen får troligen lika långt till sina kompisar. Jag räknar med att det blir en del skjutsande tills de uppnår trafikmogen ålder och kan börja cykla (elcykel kanske) till skola och vänner. Det är en stor tomt på 4000 kvadrat, så det finns goda möjligheter att odla en massa saker för husbehov och ha höns och eventuellt andra smådjur om det skulle locka senare. Det finns en stor lada som jag inte vet vad jag ska ha till men kanske kan man bygga in ett gästrum där? Det finns jordkällare och vedbod. Huset eldas med ved, så uppvärmningen kräver en del arbete men blir å andra sidan billig. Huset har ett sovrum för lite om det blir tre barn, men det kanske går att dela av ett stort sovrum. Jag vet inte hur det funkar med snöröjningen. Pris 0,8 miljoner och kanske prutbart eftersom huset varit till salu ett tag. Drift 34000 kr/år. Har ingen aning om vad hur mycket man ska budgetera renovering för men en försiktig lista kan vara:

  • Värmesystem 60000 kr - ev ny panna och acktank
  • Badrum 30000 kr - plastas, ny inredning.
  • Kök 30000 - Ommålning, nya vitvaror
  • Ytskikt 50000 över några år - främst tapetsering och golvslipning.
  • VVS 30000 över några år - löpande utbyte av hela systemet.
  • El 50000 - Jordfelsbrytare, ny dragningar etappvis.
  • Övrigt 100000
350000 alltså. Totalpris då 1,15 milj. Boendekostnad 5800 kr/månad + amortering. 7400 med amorteringstid 50 år.

Hur hade ni resonerat i ett sådant fall?
 
Båda alternativen har såklart fördelar. Priskänslig? I så fall är väl landet bästa alternativet. Där kanske man kan ta renovering bit för bit. Du har ju listat ev nackdelar som körning osv med att bo på landet.

Det viktigaste i mina ögon är ändå: oavsett val, se till att båda drar åt samma håll och vet vad de olika alternativen för med sig. Jag skulle gärna bosatt mig på landet men när frugan inte hade körkort var det inget alternativ. Idag finns det men vi bor fortfarande i samhället.

Kjell G
 
Är priset egentligen en beslutsfaktor mellan dessa? Ni har bra inkomst båda två så då är det sannolikt andra värden som styr ert val, precis som du själv skriver. "Hur vill man bo egentligen?". Vad gäller avståndet till arbetet; hur vet ni att ni kommer jobba just där framöver? ;-)

För egen del så är valet självklart det sista alternativet. Jag kan bara tala för mig själv och mitt val har kanske med min uppväxt på landet att göra. Stora ytor, inte så mycket tillrättalagt, fritt fram för lek och bus. Om det har med min uppväxt att göra eller inte vet jag inte, men det kryper i hela kroppen när jag av någon anledning vistas i ett vanligt villaområde där allt är tillrättalagt, planerat och gräsklippningen verkar vara någon form kedjereaktion i hela kvarteret. Jag tror inte det blir särsklit mycket mer skjutsande, möjligtvis fler mil men i tid räknat är det antagligen ingen större skillnad mot att bo "i stan". Det tar en minst timme oavsett vart man än ska känns det som så fort man ska åka bil.

Det jag försöker säga är att det viktiga är att hitta en plats som man trivs att bo på, allt praktiskt runt omkring kan lösas.
 
Det finns inget rätt o fel helt allmänt här. Var o en måste bestämma sig.

Själva har vi valt att renovera o bo i hus i en liten fiskeby.
Nackdelen är allt bilåkande för skola och shopping. Jobbresandet är ju i första hand en tidsfråga o inte så mycket avstånd.

Fördelarna med att få pyssla med hus o stor tomt och at få saker som vi själva vill ha det överväger det negativa för oss.

Men ni måste räkna med att ha två bilar, ni får aldrig ihop logistiken en annars långsiktigt.
 
Har just gjort resan tvärtom, från fina natursköna huset till stadsvilla med allt runt knuten. Hela familjen njuter! Tonåringen kan komma och gå som han vill, den yngre kan också gå till kompisar. Vi vuxna känner oss mindre bundna, inga tider att passa, ingen taxiverksamhet.
Fast småbarnsåren var bra i den lugna miljön. Tills barnen var ca 10 år, skulle jag säga.
 
Det beror väl lite på vad man har för hobby också.

T.ex jag skulle aldrig kunna bo i en stadsvilla, då mina grannar skulle bli rätt irriterade när jag kanske står kl 02:00 och finjusterar förgasarna på en bil med ytterst lite ljuddämpning. :)
 
Tycker ni ska fundera över för och nackdelar igen hur ni vill bo, det kan ju bli lite mer omfattande med ett "renoveringsobjekt" än man spekulerat i innan, speciellt om man inte har några tidigare erfarenheter även om man ska leja bort mycket jobb + byggröran som blir, men givetvis en drömigyll med.En annan sak man bör tänka på att ett hus mer centralt är mer lättsålt vågar jag påstå än ett mer "avlägset" om en ekonomisk situation uppstår eller att om det inte fungerar rent praktiskt etc.


Tycker att hus 1 verkar vara ett bra hus att bo in sig i först med tanke på familj och utvärdera efter tiden hur det känns, funkar, om nu det är någorlunda lättsålt där.

Stor skillnad visserligen mellan husen men det finns ju anledning till det samt hus 2 vet ni ju inte än hur mycket det blir i slutändan.

Låt allting ta sin tid bara, flera hus kommer ju att dyka upp med.
 
Jag skulle rosta för en bekväm villa i stan så länge barnen är utan körkort. När barnen är på väg ut ur huset så kan man lugnt välja ett renoveringsobjekt och starta en hönsfarm :). Är ni inte tvungna att välja ett renoveringsobjekt av ekonomiska skäll så välj ett bekväm boende och ägna er fritid åt familjen i stället för eviga renoveringar och taxiverksamhet :).
gaia
 
gaia skrev:
Jag skulle rosta för en bekväm villa i stan så länge barnen är utan körkort. När barnen är på väg ut ur huset så kan man lugnt välja ett renoveringsobjekt och starta en hönsfarm :). Är ni inte tvungna att välja ett renoveringsobjekt av ekonomiska skäll så välj ett bekväm boende och ägna er fritid åt familjen i stället för eviga renoveringar och taxiverksamhet :).
gaia
Också en poäng, ingen vill ju ha det som hos Arga snickaren ;)

Men å andra sidan kan ju barnen bli duktiga hantverkare på kuppen:D

Kjell G
 
Ekonomin är en viktig faktor men inte avgörande. Det som är intressant är snarare hur ekonomin påverkar livet som helhet.

Att köpa stadsvillan skulle innebära total barskrapning av precis alla besparingar för kontantinsatsen på 15% + avgifterna. Renoveringsobjektet skulle vi kunna köpa med en betydligt tryggare belåningsgrad, och boendet skulle sedan kosta 4000 mindre i månaden. 4000 i månaden i skillnad blir rätt mycket pengar. Det är en skidresa per år för hela familjen, eller vad man nu gillar att lägga pengarna på.

Det är den ekonomiska biten - fast om man behöver en extra bil för att kunna leva bekvämt så försvinner ju större delen av den ekonomiska fördelen direkt.

Fast nu har vi tittat på renoveringsobjektet, och det föll varken mig eller hustrun i smaken. Det går en (semi-allmän?) väg över gårdsplanen, grannhusen ligger alldeles inpå och tomten lämpar sig inte mycket bättre för odling än en vanlig villatomt. Och det gick inte att dela av något sovrum, som jag hade hoppats. Garaget var inte heller vad jag hade hoppats på och funkar inte som hobbyutrymme.

Renoveringsbehovet var dessutom större än vad jag förstod av prospektet. Vattenskadat badrum med försäkringsbolag inkopplat, pannan är urgammal och måste ut innan den rasar och elpatron saknades och vissa fönster måste fixas omedelbart. Dessutom hade jag glömt avdelning av pannrummet till tvättstuga eftersom sådan saknas. Sedan kommer ommålning av precis hela huset, byte av en del panel, snart dags för takrenovering, bygga ett badrum på övervåningen, ett betongbjälklag med rostiga stålbalkar i ladan bångnar och måste fixas innan det rasar - och då har jag inte sett något besiktningsprotokoll ännu. Arbetsmängden kändes helt övermäktig även om man lejer bort det som krävs för att man ska kunna bo bekvämt.

Ska man börja lära sig byggande och samtidigt hinna umgår med familjen så är det kanske bättre att ha ett hus som man kan bo bekvämt i samtidigt som man har ett mindre projekt på gång. Typ bygga ett extra källarbadrum, måla om friggeboden, dra om lite vvs osv. Jag såg också arge snickaren idag :).
 
pelpet skrev:
Renoveringsobjektet skulle vi kunna köpa med en betydligt tryggare belåningsgrad, och boendet skulle sedan kosta 4000 mindre i månaden. 4000 i månaden i skillnad blir rätt mycket pengar..
glöm skidresan :). De 4000kr/mån kommer att gå åt vid en renovering innan du fått de på kontot :) .... färg, tapett, verktyg,nytt golv, fönster,dörrar, avlopp, tak, värmesystem, elektriker,vvs-firma, några besök i trädgårdsbutiken , badrumsbutiken,köksbutiken ........listan är lång när det ska renoveras så försök vara realistisk så gott det går. ALLA pengar man har kan man stoppa i en renoveringsobjekt :).
Blir det ekonomisk kris i en stadsvilla så går den att sälja med mindre förlust i jämförelse med ett halvrenoverat hus ute på landet, gissar jag.
gaia
 
Det blev en kedjehus i Falun. 2,5 km från hustruns jobb. Rimligt renoveringsbehov, relativt lågt pris, inte särskilt stort och nära skidstadion. Förhoppningsvis skall renoveringarna vara "klara" till skid-VM 2015.
 
Grattis....då väntar vi redan på alla bilderna... :D
 
Bilder blir då såklart. Här kommer några.

Det ett av flera kedjehus i engelsk stil. Just det här är lite slitet eftersom det var en äldre man som bodde där.
DSC_0011.jpg


Det här är det bättre av badrummen. Det andra är snyggare men tekniskt slut. Att åtgärda badrum blir en av de första åtgärderna. Just det här ska lågbudgetuppfräshas med våtrumsfärg, nytt spegelskåp och kommod och vikväggar till duschen.

3UHBTA83I590E9BE_3UJ40UGKUTJRCEV6_____resize_s_800_0.jpg

I samband med bytet av eternittaket på garaget så funderar vi på att bygga om lite. Det här är ett av alternativen, som innefattar ny carport och nytt trädgårdsförråd.

tillbyggnad%20alt%202.png

Håll utkik i alla forum så dyker det upp massor av frågor och bilder :).
 
Hemmakatten
Grattis till huset. Det ser ut att bli en del renovering ändå, så du får känna på hur det är att renovera.

Menar du att du "bara" ska tvätta av väggarna och sedan på med våtrumsfärg? Det är inte en godkänd metod om ni senare skulle få problem så att ni behöver anlita försäkringsbolaget. Annars är våtrumsfärg ypperligt att ha på väggarna efter att tätskiktet är där. Vi har våtrumsfärg i pannrum, tvättstuga, gästtoa, i kök vid diskbänk.Mycket hållbar och enkel att torka av.

Ditt förslag till utbyggnad/uppfräschning av carport är klockren. Kommer att se mycket bra ut. Lycka till. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.