Hej alla. Behöver lite akut hjälp. Vi har köpt en bostadsrätt men har inte kunnat sälja villan vi bor i idag. Vi har fått okej från banken att ha båda under tiden vi försöker sälja. Alternativet under tiden är att hyra ut bostadrätten med ovan anledning. Föreningen har sagt att det är ok på 6 månader men att dom måste få besluta om personen i fråga blir godkänd av styrlesen efter en kreditupplysning. Min fråga är:

Kan jag lägga på räntan på lånet på avgiften till andrahandshyraren?
Får jag bestämma summan eller är det föreningen som gör det?

Har ni tips att komma med som jag bör tänka på och ta hänsyn till??
 
Jag har för mig att det är allmännyttans hyresnivå som gäller som maxtak på det du kan ta ut.

Det kan därför vara svårt att täcka sina kostnader.
 
Allmännyttans?
 
orolig-vem jag skrev:
Allmännyttans?
Ja, du kan ta ut vad det skulle kosta att hyra en motsvarande lägenhet.
 
Hur stor lägenheten är, var den ligger och vilken standard det är avgör hyran. Vad avgiften är och vad du har i lån är inte relevant.
 
Föreningen har inget med hyran att göra. Du får inte ta ut mer är "bruksvärde" alltså vad motsvarande hyreslägenhet kostar i hyra. Tar du ut mer så kan din hyresgäst kräva tillbaka summan efter att han flyttat ut. Kommer inte ihåg hur lång efter men typ 1 - 2 år efter att han flyttat. Du skall också ta upp hyran som inkomst i deklarationen, du får göra ett mindre shablonavdrag för kostnaden du har, det avdraget har ingen koppling till din verkliga kostnad för lägenheten.

Oftast så har ju bostadsrätter lite lägre avgift än motsvarande hyreslägenheter, så lite mer än avgiften kan du troligen ta. Det är viktigt att du sätter dig in i regler runt uppsägning av hyresgästen (jag kan dem inte), men även om kontraktet gäller en bestämd tid så tror jag att du måste säga upp hyresgästen till det datumet, och i rätt tid före, annars har han rätt att bo kvar (men du får problem med föreningen).

Föreningen har egentligen inte med din hyresgäst att göra, om du har godtagbara skäl för uthyrning (vilket du iofs inte har, föreningen är snäll) så hyr du ut till vem du vill, men du ansvarar för vad din hyresgäst ställer till med som för dig själv.
 
Tack för hjälpen:)
 
Du kan i princip ta ut vad du vill för din bostadsrätt. Det skulle vara väldigt svårt för någon hyresgäst att kräva tillbaks pengar för att du skulle ha tagit ut en för hög hyra mot vad en motsvarande hyreslägenhet skulle kosta. Allmännyttan drabbar främst större hyresvärdar och där hyresgästerna är medlemmar hyresgästföreningen eller liknande. Titta på http://www.bostaddirekt.com eller liknande siter för vad de tar för en lägenhet som har samma standard som din. Den enda risken du löper med att ta ut en för hög avgift är att ingen vill hyra din lägenhet.

Se även till, som andra påpekar här, att du tar upp uthyrning som inkomst i din deklaration. Om hyresgästen tar upp den i sin deklaration för avdrag etc. så kan du få betala retroaktivt om du har otur och det kan ju vara lite surt.

Det andra alternativet är ju att du hyr ut villan som du inte får sålt. I det läget så slipper du potentiella problem med din bostadsrättsförening.
 
Tack alla för upplysningarna och tipsen.
 
Cancellara skrev:
Du kan i princip ta ut vad du vill för din bostadsrätt. Det skulle vara väldigt svårt för någon hyresgäst att kräva tillbaks pengar för att du skulle ha tagit ut en för hög hyra mot vad en motsvarande hyreslägenhet skulle kosta.
Intressant! Kan du förklara mer om varför det skulle vara väldigt svårt att kräva tillbaka pengarna? Trodde för egen del att det var precis tvärt om. Ungefär istil med att skaffa intyg från något stort fastighetsbolag med hyresrätter i omgivningen, fylla i blanketten hos hyresnämnden och bifoga hyreskontraktet. Men får erkänna att jag inte läst på särskilt väl så du får gärna förklara.
 
jaso har rätt:)
 
jaso skrev:
Intressant! Kan du förklara mer om varför det skulle vara väldigt svårt att kräva tillbaka pengarna? Trodde för egen del att det var precis tvärt om. Ungefär istil med att skaffa intyg från något stort fastighetsbolag med hyresrätter i omgivningen, fylla i blanketten hos hyresnämnden och bifoga hyreskontraktet. Men får erkänna att jag inte läst på särskilt väl så du får gärna förklara.
Vi pratar väl om andrahandsuthyrning? Jag har svårt att se att någon skulle börja anmäla en hyra som oskälig för andrahandsuthyrning på 6 månader till hyresnämnden och att de skulle bemöda sig att ta upp ett sådant fall.
 
Cancellara:
Hyresnämnden är skyldiga att följa lagen och där framgår mycket tydligt (tvärtemot vad du skriver) att den som hyr ut sin bostadsrätt i andra hand INTE kan ta ut vilken hyra som helst.
 
Jag har varit aktiv i BRf och vet hur det fungerar i praktiken. Det är mycket svårt för hyresnämnden eller hyresgästen att sätta dit någon för att tagit ut en för hög hyra på så kort tid som vi pratar om.
Det är , som jag även skrev, vad andra tar för motsvarande lägenheter som blir avgörande om någon vill hyra en lägenhet. Om du vill ta ut fantasibelopp i hyra så kommer ingen att vilja hyra lägenheten ändå.

Jag tycker att diskussionen blir lite "göra en höna utav en fjäder"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.