Hej! Vet inte om jag landade i rätt tråd men jag provar här.

Vår gjutna trappa har blivit förstörd. Någon här som har tips på vad vi kan göra??
 
  • trappa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvätta, spackla iordning och sedan måla eller lägga på Duratrapp eller motsvarande kan ju vara två sätt att lösa det. Vi valde att måla, för att Duratrapp var rätt dyrt.
 
Min sambo är lite "anti" att måla det för tror inte det håller så bra. Har det målade hållit bra för er? Några tips för att få det att hålla bättre??
 
Har ni saltat trappen på vintern?
 
Inte "vi" men jag! Jag blev irriterad på sambon som inte skottade trappan när jag var höggravid. =P
Och jag visste inte att salt vittrade sönder betong. =( Nu vet jag det!
 
Jag behöver också fixa till min trappa! Ommålning är det som gäller, men vad för slags "spackel" använder man att laga det trasiga med?
 
Börja isåfall med att högtryckstvätta trappan. Låt den torka en dag och prima sedan med Finjas primer. Efter det spacklar/lagar ni trappen med Finja Laga Ute. Eftervattna lagningarna i tre dagar. Efter 3-4 veckor kan ni måla trappan med tvåkomponents epoxigolvfärg med halkskydd inblandat. Salta aldrig mer trappan (eller ens nära trappan) oavsett om ni målar eller ej.
 
pinebar skrev:
Tvätta, spackla iordning och sedan måla eller lägga på Duratrapp eller motsvarande kan ju vara två sätt att lösa det. Vi valde att måla, för att Duratrapp var rätt dyrt.
Hur har er färg hållit?
 
eller varför inte klä in trappen med t.ex. skifferplattor eller liknande - så blir det ju snyggare oxå (en smaksak förstås...)

/F
 
Eller med tryckimpregnerade bräder? Kanske tjärade?
 
Jag håller på och lagar min trappa med Husfix. Sen funderar jag på att måla de lodräta ytorna och lägga något ovanpå trappstegen. Borde ju gå att göra en egen variant på "duracoat" med tex husfix + sten i lämplig storlek?
 
Vi har lagt DuraTrapp på vår trappa. Verkligen värt pengarna! Trappan blir som ny och är halksäker. Vi la på det för 6 år sedan och trappan är lika fin idag, har till och med saltat och högtrycktstvättat den.
Använda fix, hade jag inte gjort. Det kommer att släppa från trappan.
 
JosRas skrev:
Använda fix, hade jag inte gjort. Det kommer att släppa från trappan.
Varför tror du att Husfix släpper från trappan? Det är för utomhusbruk och tex sätta fast klinkers med. Och till lagningar etc. Jag har mycket svårt att tro att det inte skulle hålla. :)
 
Duratrapps spackel är inte vattenbaserat, det innehåller epoxy. Vatten fryser men det gör inte epoxy, därför är min uppfattning att Duratrapp håller bättre. Vår trappa är fin än!
 
Vad är bäst att tvätta en trappa med alger med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.