Hej!

Jag håller på att bygga ett rejält ( i mina ögon i a f) garage/verkstad. ca 75 kvm platta, 3,5 m i takhöjd, uppvärmt, med tillhörande "carport"-del, med bara tak och väggar. Min budget är 300 000 kr. I stort sett bara eget arbete... och det är en del:O

Min fråga är helt enkelt vad detta kan komma att bli värderat till?

Jag inser att det har mycket att göra med alla möjliga faktorer, i slutändan handlar det ju helt enkelt om vad "rätt" köpare av fastigheten är beredd att ge för en sådan byggnad.

Finns det någon chans att man åtminstone kan få tillbaka materialkostnaden? Finns det något generellt man kan säga om värdet på ett garage i en viss storlek, med en viss standard? Taxeringsvärdet ger väl en fingervisning kanske?

Jag är fullständig novis på detta området, så jag tänkte fråga om någon här kanske har någon erfarenhet?

MVH Ola
 
Jag har bara min privata erfarenhet att komma med. Vi har precis byggt garage (just nu ligger det lånet separat med 6% ränta) Vi diskuterade hur vi ska göra med detta när huslånet skall omförhandlas i januari och då satte våran bankkontakt ett värde på 400 000 för ett dubbelgarage (utan att veta mera än så). Vi beräknar med att bygget i sig kostar 270 000.
 
Satte bankkontakten det värdet själv utan att blanda in mäklare eller annan värderingsman?
Och vad grundade han värdet på? :)
 
Hur mycket en byggnad på en fastighet ökar fastighetens värde beror till stor del på läget.

På vissa håll kan en fastighet med nytt hus som kostat 2 milj att uppföra bli värd 1 milj.

Förutsatt att fastigheten är belägen i ett attraktivt område kan dock ett större garage öka fastighetens värde en hel del. Mina mamma hade ett hus i Roslagen som hade ett stort och välbyggt garage liknande det du beskriver. Vissa spekulanter värderade detta högt och den som köpte huset skulle jobba med att bygga om motorcyklar. Jag gissar på minst 500' i den situationen.
 
FredrikR skrev:
Satte bankkontakten det värdet själv utan att blanda in mäklare eller annan värderingsman?
Och vad grundade han värdet på? :)
Ja...banken har ett schablonvärde för hur mycket ett garage är värt när de avgör om man får låna till det eller inte (en förhandsvärdering alltså).
 
jhenrikj skrev:
Ja...banken har ett schablonvärde för hur mycket ett garage är värt när de avgör om man får låna till det eller inte (en förhandsvärdering alltså).
Fint, här värderade mäklare, i mitt tycke väldigt lågt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.