Hej!

Vi stadsbor skaffade oss ett sommarhus helt inte ont anandes... Nu är frågan, hur förvaltar vi det bäst i vinter?

Bakgrund:

Ingen info finnes från föregående ägare, dödsbo.

Det finns:

Avlopp, 3-kammare med slamavskiljare och infiltration med WC etc.
Brunn med isolerande frigolitlock, osäker på djup.
Hygrofor i jordkällaren, i jordkällaren sitter även en elpatron av något slag samt en nyare elcentral till vvs.

I huset finns en varmvattenberedare på 60L- inte helt ny men har fungerat bra i sommar. WC och dusch.

Jag antar att elpatronen i jordkällaren är temp-styrd, för den drar ingen ström i dagsläget.


Min fråga är så klart.. Vad mår detta bäst av i vinter?

Av vad jag läst på så bör man tömma hela systemet på vatten, men varför har man då eluppvärming på hygroforen? Hur tömmer man systemet förutom den? Hur stänger jag ens av pumpen i brunnen. Vet inte vilka säkringar som går vart. Har läst om att blåsa rent med tryckluft? behövs det eller kan man bara lämna kranar öppna..
Är det något särskillt att tänka på med avloppsanläggningen?

El-element finns, men vi har inte tänkt att använda huset på vintrar så det blir orimligt dyrt att ha grundvärme på. Finns det någon absolut argument för att ha grundvärme på?

Många frågor, men säkert fler som jag inte ens tänkt på..
Hjälp vårt torp att överleva!

Mvh.
Frudde
 
Det finns ett par anledningar att ha grundvärme.
- Huset mår litet bättre, beroende på konstruktion. Men jag är inte insatt, så det påståendet har jag egentligen ingen täckning för.
- Vattenledningarna mår bättre och du slipper tömma dem.

Om du tänker kallställa så måste du tömma vattenledningarna. Om de fryser med vatten i så spricker de. Avloppet är normalt tomt så det behöver du inte tänka på. "Jordkällaren" med hydrofor och VVB bör hållas över fryspunkten eftersom det är svårt att tömma dem helt. Men om det verkligen är en jordkällare kanske den håller sig över noll utan uppvärmning.

Jag brukar göra både och, både grundvärme och tömmer vattenledningarna, både hängslen och livrem. Elen kan ju gå, och då står det så i veckor.
 
Redigerat:
tio_Pepe skrev:
Avloppet är normalt tomt så det behöver du inte tänka på.
Jo, vattenlåsen måste du tänka på så att det inte fryser i dem. Jag brukar använda T-röd som väl ska vara det miljövänligaste. Glykol är inte så bra att spola ner i avloppet och inte T-blå heller. Täck över vattenlåset så att inte väskan dunstar.

Eller också avlägsnar du all vätska från vattenlåsen, men då måste du täppa till ordentligt på något annat sätt så att det inte kommer ut avloppslukt.
 
Om huset är av typen äldre sommarhus av trä så klarar det mycket bra att vara helt kallställt. I allmänhet finns inte någon isolering att tala om, vilket gör det orimligt att hålla värme i ett sådant hus. Har förmodligen aldrig varit uppvärmt vintertid.

Är det i stället ett gammalt hus för åretruntboende så kan det vara känsligare. Om den som tidigare bott där haft skorstenen i gång regelbundet, så är det nu en stor omställning för huset att det inte eldas. Kan bli problem med instängdhet, fukt och mögel. Känsligast är alltid vår och höst. Då kan det vara motiverat att ha lite värme på. Bra idé även att hålla alla innerdörrar öppna, glänta alla skåp och lådor, se till att inga möbler står tätt intill väggen öppna ventiler och eldstadens spjäll. När det sedan verkligen är vinter med minusgrader och huset är djupfryst händer ingenting. Eftersom ni är nya med detta hus rekommenderar jag att ni prövar er fram och håller huset under uppsikt.

Är det ett nyare hus, eller ett hus som "renoverats" på senare år så kan det finnas isolering och plast i väggarna, vilket gör att det blir kondens om huset inte är uppvärmt året om. Det kan även finnas inredningsmaterial, folierade skåpluckor, spackade gipsskivor och tapeter som släpper och spricker om huset står ouppvärmt. Med andra ord, ju modernare standard, ju större risk att man åker på en utgift för uppvärmning året runt.

Eftersom ni har en hel del vattenattiraljer så föreslår jag att ni tar dit en rörmokare vid första avstängningen och igångsättningen så kan ni göra det själva sedan när ni vet vad som ska göras. När man tömmer en hydrofor är det viktigt att öppna alla skruvar så att vattnet kan rinna ut från alla delarna. Sedan kan det ibland vara meck med att få ingång den till våren igen. Har ni sett det göras en gång så kan ni göra det själva sedan.
 
Redigerat:
Tack för alla svar, er tid uppskattas!

Ang. huset så är det ett gammalt torp som isolerats ( Bara undervånging) på senare år, runt -90 talet. Vattenanläggningen är från -90. Jag vet att det på senare år, efter -60 talet bara använts som sommarbostad, vet dock inte om dom har haft värme på.

Vattenlås uppskrivet på kontrollistan!

Vi ska ut nu i helgen, ska kolla igenom allt en vänta till och ta lite bilder. Men att ta med en egen rörpulare ut är nog vettigaste idén (om än inte billigaste).

Mvh.
Frudde.
 
Om det har isolerats på 90-talet så har det troligtvis isolerats med stenull eller liknande, möjligtvis till och med med ångspärr i plast. I så fall är det nog bäst att ha lite underhållsvärme på för att undvika kondens och mögel...... Tyvärr! Hade det varit ett timmerhus eller enkel brädstuga utan annan isolering än kutterspån hade det inte varit något problem att kallställa.

Om huset inte är omgivet av skuggande träd och buskar kan det vara idé att skaffa en Solarventi eller liknande för att hålla nere uppvärmningskostnaderna. Det är en soldriven värmeväxlare som man hänger utanpå fasaden och som blåser in varm luft i stugan när det är soligt ute. Eftersom soligheten växlar kan den dock inte ersätta underhållsvärmen, utan mera som komplement.
 
Hur mycket glykol eller t-röd skall man hälla i vasken / handfatet undrar jag. En matsked, en liter, en dunk...?
 
1-2dl brukar vara lagom. Jag fördelar en flaska, 1liter, på två vattenlås handfat/diskho, en golvbrunn och wc-stolen.
 
Torpartrollet skrev:
Hur mycket glykol eller t-röd skall man hälla i vasken / handfatet undrar jag. En matsked, en liter, en dunk...?
Det beror ju på hur mycket vatten det är i vattenlåset. Du bör ha 20-40% för att klara neråt -20 grader. Vattenlås i vask, handfat och golvbrunn rymmer bara ett par deciliter så där borde det räcka med en deciliter T-röd. Men vattenlåset i WC kan du ju se att det rymmer en liter eller två, så där måste du ha i en halvliter kanske.
 
Tack för svar, jag fortsätter med mina frågor i denna tråd som inte är min...
Man skall gärna blåsa bort vattnet med tryckluft sägs det, men HUR gör man det? Vad är det för manick man har och var sätter man i den i vattensystemet?
 
Du använder en kompressor och ett pistolhandtag. Brukar stoppa in det på lämpliga ställen och en trasa runt som tätar. men du måste se till att ha fri väg ut så du inte förstör något då det kan finnas backventiler i t.ex. blandare.
För diskmaskinen tar jag bort vattenanslutningen, startar ett program och väntar lite, det klickar till när ventilen för inlopp vatten öppnar. Sedan blåser jag i slangen för vattenanslutningen och då trycks vatten in i diskmaskinen och slangen töms. Sedan lossar jag också avloppsslangen och tömmer den samt låter maskinen göra en utpumpning.
Brukar efter det blåsa i avloppsslangen och då trycker du ut vattnet inne i diskmaskinen så du verkligen tömmer pumpen.
Enklast är det också om du redan innan du börjar har tagit bort filtren så du kommer ända ned till pumpen och kan torka torrt där som avslutning.
Glöm inte att även ta bort duschblandare och tömma dem då de har backventiler som gör att vatten stannar kvar och sedan kan frysa sönder. Perfekt att trycka med luft i anslutningar när du tagit bort duschblandare, men du får täta en av anslutningarna.
Och åter igen måste du se till att du öppnat så vattnet kan rinna ut.
Sedan måste du även göra denna proceduren med varmvattenberedaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.