Om man vill ha internet i sin stuga, vad är bäst? Internet via telefonjacket men då måste man ha att teleabonemang som jag förstår det, eller mobilt? Jag är rädd för att man kanske tappar det mobila ofta när man t.ex ser en film eller min dotter spelar spel. Är det någon här som har erfarenhet av detta och kan ge mig råd vad jag ska välja?

Tack :)
 
Har du koppartråd idag till din stuga? Om inte, glöm det alternativet.
Mobilt; kontrollera vilka operatörer som säger att de har täckning.
Prova med era egna mobiler vilken mottagningsnivå ni har.
Det finns sedan lösningar med externa antenner som förbättrar om mottagningsnivån är låg.
Prova gärna vi olika tidpunkter. Mobilt är ju lösningar där man delar på radioutrymmet och för master/noder med lägre kapacitet kan mottagningen för datakom påverkas vid hög belastning. T.ex. tappar du 3G och endast får vanligt GSM eller Edge om operatören har det. I värsta fall kan du tappa kommunikationen helt.
 
Jag tolkar ditt svar som att bredband via telefonjacket inte är något att ha. Det är jag iochförsig tacksam för. Jag ska bo året runt i stugan så därför är jag beroende av ett så bra internet som möjligt. Det får kosta vad det vill, nästan :p Hade tänkt nöja mig med mobilen för telefonsamtal då jag ringer extremt lite. Sköter nästan all kontakt via datorn numera. Finns det någonstans på nätet där man kan se vilken täckning de olika operatörerna har?
 
Men har du koppartråd till stugan? Dvs, finns det ett telefonjack? Om ja, så är ju det bäst.
Personligen hade jag inte stått ut med mobilt bredband en längre tid...

/Janne
(Skickat från min mobil)
 
Men då ska stationen vara utbyggd med ADSL......för att inte tala om stugan ligger så Felia är på g att plocka ner kopparen.... Beroende på geografiskt läge är det kanske ide att titta på Net1. Men de har sina nackdelar de också...
 
Kolla täckningskartorna hos alla leverantörer. Om du sedan är beredd att satsa lite pengar så köpa ett kontantkortsmodem hos varje leverantör, köp också en enveckas
refill och så toksurfa i praktiken med de olika leverantörerna och byt modem så du kan jämföra hur olika leverantörer klarar samma uppgift.

Detta sätt är ju lite dyrt eftersom modemen kostar med du kanske kan köpa ett lite bättre och obundet modem och bara växla SIM-kort. I alla fall så är ju detta alternativ vansinnigt mycket billigare än att bekosta koppartråd eller fiber in i stugan.

Glöm inte att prova att hissa upp modemet i flaggsstången, sätta en router (Dovado har routrar för de flesta USB-modem) alldeles vid modemet och dra ner en nätverkskabel så ser du om ett upphissat modem fungerar bättre. Kan göra underverk där signalstyrkan är låg. Att sedan montera modemet och routern mer permanent uppe i flaggstången kräver ju bara att du tillverkar ett klimatskyddande hölje i t ex plast med kanske en frostvakt i. Flaggstångsmonterat modem slipper du naturligtvis i mer tättbefolkade områden.

Telia ADSL eller ComHem Kabelmodem fungerar enligt min mening bättre än trådlöst men en stuga låter som något som inte har någotdera och kostnaden för installation avskräcker ju. Dessutom har trådlöst bredband förbättrats genom åren.

/Anders
 
Du får helt enkelt fråga Telia vad det skulle kosta att dra fram telefonledning. Och de tar ju betalt vad det faktiskt kostar, så ligger din stuga avlägset så kan det bli dyrt. Och i så fall ska du söka mobila lösningar som flera andra här har tipsat om.
 
I vilket Postnummer ligger stugan, litte lättare att svara när man vet geografiskt.
Alla mobiloperatörer har täckningskartor på deras hemsida.

Vilken mobiloperatör har du på mobilen, är det en 3gtelefon om jag visar den 3gtäckning i stugan, hur många signalstaplar?

Nästan alla telestationer är utbyggda för adsl dock varierar den hastighet som man kan få levererad, ibland är det så lågt som 2 Mbit.
Trådat är oftast väldigt stabilt och driftsäkert, men när det faller i stormen så oftta det mobila nätet fortfarande uppe.
Väljer du ADSL så skaffa åtminstone kontantsurf med minst en operatör som har täckning Telia / Tele2 delar samma 3gnät Tre / Telenor delar med varandra.

4G sambyggs inte på samma sätt.
Kommer du köra mobilt så kan du skaffa en router för usbmodem och dela ut det till flera datorer /enhet man är inte beroende av att ha usbmodemet i en dator.

Ett alternativ kan vara hemtelefoni via 3gnätet med bredband via tele2 ingen bindningstid och man kan prova tjänsten och lämna tillbaka om man inte är nöjd.
Även om du inte använder telefonin alls eller så mycket så är det ett ok pris.

http://www.tele2.se/fast-telefoni/via-mobilnatet.html


Det finns lite olika alternativ.
 
Det finns telefonjack i stugan men om det är koppar eller inte har jag ingen aning om. Men alla ledningar hänger i luften och blir det storm så är risken att de blåser ner. så ett mobilt är nog bättre ändå. Gud vad sånt här är krångligt.
 
Huset ligger i Kårsta norr om Stockholm. Postnummret är 18660.
 
Trådbundte internet är rent tekniskt bättre, men det kan vara omöjligt (inte utbyggt till din telestation) och det kan vara orimligt dyrt.
 
S
om du har telefonjack så har du "koppar" alla telefonledningar är av koppar och man brukar använda det ordet för ställa frågan om man har en fysisk koppling till telefonnätet. Det har du om du har telefonjack, dvs. ring eller surfa till olika leverantörer och se vad de kan erbjuda för uppkoppling via telefonjacket
 
Såg att nån redan skrivigt om routern och usbmodem innan mig, ibland går det fort när man skriver :)


Om det är utanför Vallentuna så är detta ändå rätt "centralt" och nästan alla eller flertal operatörer ha täckning.
Trodde vi pratat Långt uppe i norr.

http://www.tele2.se/kundservice/tackningskarta.html

Tele2 leverar upp till 16 Mbit Men det finns små fläckar på kartan, eftersom jag inte vet exact vart det ligger så kan jag inte svara på det.

Är det i vallentuna området så borde 3g vara väl utbyggt och 4g kommer nog inom sin tid.
Försöker hitta Tres täckningskarta men de har flyttat länken.

Vad har du för operatör på mobilen ahr du en 3g telefon?
 
Redigerat:
Jag begriper mig inte alls på täckningskartan och hur man läser den :(
Jag har 3g på mobilen. Ska kolla hur många stolpar det är nästa gång jag åker ut.
 
Vad är det för operatör du har?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.