Hej,

Precis som många andra så undrar jag om det är asbest jag har stött på i min lägenhet (i ett hus från ~1940). Jag har letat bland diverse källor, men kan inte själv få klarhet i vad för material jag har hittat.

Foton

På baksidan av luckan till inluftkanalerna har jag hittat något som ser ut att ha varit en hel skiva av ett gråaktigt material. Skivorna i på de (fyra) olika luckorna är mer eller mindre slitna, på två av luckorna syns de knappt. Min hyresvärd var förbi och tittade och ryckte då loss en av skivorna, knäckte den, sa att det inte var asbest och slängde den i papperskorgen.

Materialet var mjukt och väldigt poröst. Jag testade att lägga det i vatten och då svällde det upp likt papper/kartong och smulades sönder mycket enkelt.

Jag undrar helt enkelt om någon här kan hjälpa mig att identifiera materialet.

/ Per
 
Jag tror att det är asbest. Utgå från det tills du har kollat upp det.
 
Är det mjukt, poröst och sväller upp av vatten?

Det låter snarare som någon form av cellulosa-baserad skiva? Men det kan ju innehålla asbest (även om jag personligen inte tror det).

Vill du vara på säkra sidan kan du ju ändå hantera det som asbest. Undvik att bryta sönder så att det dammar. Förslut i plastpåse och åk till återvinningscentralen. Tala med personalen och säg att du misstänker att det är asbest så att de kan hantera det därefter.
 
Asbest är ett mineral och suger inte upp vatten på det viset du beskriver, men ta lika gärna det säkra före det osäkra och gör som "eviljava" beskriver. Det är kostnadsfritt för privatpersoner.
 
Jag håller med eviljava om att materialet påminner mycket om cellulosa (som en tjock kartong-bit) och jag kunde aldrig se att det dammade, men för säkerhets skull lade jag som sagt biten i vatten.

Jag kommer att ta med de två resterande bitarna till återvinningscentralen för att se vad de säger, de bör väl kunna hjälpa mig avgöra om det är asbest eller inte?

Jag hoppas verkligen att det inte är asbest med tanke på skivornas skick där 90 - 97% av skivorna redan har nötts sönder, samt hur de sitter placerade så har det ju sannolikt lossnat bitar varenda gång jag har öppnat och stängt luckorna.
Vad bör jag göra med sovrummet (där biten som togs loss satt) förutsatt att det kan ha varit asbest? Räcker det att vädra ordentligt? Jag har en luftrenare med HEPA -13-filter, bör den ta det mesta? Jag vill helst slippa hyra in professionella asbestsanerare eller -analytiker själv och min hyresvärd lär inte göra det då han inte tror att det är asbest.

Hur ska jag göra med biten i köket, bör jag väta materialet innan jag plockar loss biten?
 
pekkasso skrev:
Vad bör jag göra med sovrummet (där biten som togs loss satt) förutsatt att det kan ha varit asbest? Räcker det att vädra ordentligt? Jag har en luftrenare med HEPA -13-filter, bör den ta det mesta? Jag vill helst slippa hyra in professionella asbestsanerare eller -analytiker själv och min hyresvärd lär inte göra det då han inte tror att det är asbest.
Är du orolig går det att lämna in en bit på analys. Kostar väl runt 500:- skulle jag gissa? Om det mot förmodan är asbest och det finns risk för att det sprids runt i bostaden gissar jag att din hyresvärd är skyldig att sanera (dock osäker på juridiken).

Det finns många företag som sysslar med sådant. Googla på "asbestanalys" så kommer du att hitta...

Om inte annat slipper du ligga sömnlös och fundera...

pekkasso skrev:
Hur ska jag göra med biten i köket, bör jag väta materialet innan jag plockar loss biten?
Ja, om det finns risk för att det bryts sönder och dammar kan man ju göra så för att binda dammet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.