Hej!

Vi planerar att inom en snar framtid bygga ett nytt hus med trivselhus. Vi har i dagarna varit hos vår bank (nordea) och diskuterat lånelöfte så därav ett par frågår.

Vår bankman medger bara lånelöfte till själva husbygget och tomten, inget låneutrymme för exempelvis garage eller iordningställande av tomten till "trädgårstomt" vill de ge. Är det vanlig praxis eller finns det andra vägar att gå?

Huset kommer byggas vattennära i ett centralt och attraktivt område, och kommer med alla sannolikhet vara värt betydligt mer än byggkostnaden inkl inköpet av tomten för oss när det väl står färdig. En lösning kan vara att då omvärdera huset och skapa det extra låneutrymmet för dessa extra kostnader. Denna väg vill vi helst inte gå utan vi vill skriva kontrakt på husbygget inkl garagebygget nu direkt i första skedet.

Förslag hur vi går vidare eller egna erfarenheter uppskattas?
 
Säger en bank nej kan man ju alltid kolla med en annan, och på så vis kanske få första banken att gå med på samma deal som den andra banken erbjuder.
 
Ett litet tips kan vara att höra med banker som har egen fastighetsförmedling. De brukar då gå via dem, och på så sätt få en lite mer sund värdering av fastigheten innan eventuella lånelöften.
 
Det är ju inte bara husets förmodade värde som bestämmer hur mycket ni får låna. Banken tar ju givetvis även hänsyn till er ekonomi i övrigt. Det kanske är där problemet ligger?

Vi har precis färdigställt vårt garagebygge. Vi har huset belånat till 91% så det finns egentligen inget låneutrymme kvar på huslånet, men eftersom det fanns gott om marginal kvar på hur mycket pengar banken anser att vi totalt får låna så löste vi det med en stor checkkredit med relativt hyfsad ränta vid sidan om. Räntan är någon procentenhet högre än 3-månadersräntan men eftersom det i sammanhanget är ett ganska så litet lån så gör den procentenheten inte någon dramatisk skillnad på månadskostnaden.
 
jhenrikj skrev:
Det är ju inte bara husets förmodade värde som bestämmer hur mycket ni får låna. Banken tar ju givetvis även hänsyn till er ekonomi i övrigt. Det kanske är där problemet ligger?

Vi har precis färdigställt vårt garagebygge. Vi har huset belånat till 91% så det finns egentligen inget låneutrymme kvar på huslånet, men eftersom det fanns gott om marginal kvar på hur mycket pengar banken anser att vi totalt får låna så löste vi det med en stor checkkredit med relativt hyfsad ränta vid sidan om. Räntan är någon procentenhet högre än 3-månadersräntan men eftersom det i sammanhanget är ett ganska så litet lån så gör den procentenheten inte någon dramatisk skillnad på månadskostnaden.
Hej!

Tack för ditt svar! Gällande vår ekonomi i övrigt så står den sig absolut stark, vi planerar att gå in med ca 25% direkt i egen insats och således bara belåna huset till 75%. Kollar man på månadskostnaden för ett lån i denna klassen för oss (ca 5miljoner) så kommer den totala boendekostnaden inkl amortering och driftkostnader landa på ca 40% av vår gemensamma nettolön. Utan amortering betydligt mindre. Så vår betalningsförmåga samt att belåningsgraden inte är större borde väga tungt tycker jag, samt fungera som en bra säkerhet för banken.

Så det vi ställer oss frågande till är varför inte nordea i detta fallet vill gå med på ett lån som täcker både garage samt iordningsställande av tomten till trädgård? Det verkar vara en generell praxis från deras sida? Helt okej att belåna tomt och husbygget, men tvärnej gällande garage och trädgård? Dessa två extra kostnaderna beräknar vi landa på totalt 700k. Husbygge, inköp av tomt, pantbrev, lagfart, garage och iordningställande av tomt beräknas landa på ca 6-6,5 miljoner kronor.

Självklart kommer vi diskutera med andra banker. Anledningen att jag nämner nordea är för att det är dem vi har idagsläget och det var då naturligt att först ta kontakt med dem.

Någon som vet om banker har olika praxis vid nybyggnation och i så fall vilka?
 
Vi har också Nordea och det var inga problem att få låna till garage och trädgård. Men vi tog det alltså inte på byggkrediten utan på en checkkredit ( som ju i praktiken är samma sak)

Sent from my Desire HD using Tapatalk
 
Min erfarenhet av Nordea är allt annan än bra. Jag hade mitt byggnadskreditiv genom Nordea men valde att lägga mina lån på annan bank när jag byggt klart (Myresjöhus hade samarbete och allt lät så bra i början). Jag hade också många och långa diskussioner om garage och tomt med mera...

Bytet skedde främst baserat på ovilja från Nordea att ens diskutera värderingen av huset, orimliga räntevillkor med konstiga trappor, en okunnig personlig "bankman" och annat lustigt. I slutändan kostade det oss cirka 100 punkter mer samt att det var löjliga amorteringskrav att lägga lånen i Nordea. Detta tillsammans med att vi fick en högre värdering genom annan bank och dess samarbetspartners gjorde att vi bytte. Det kostade mig 7000 kronor i straffavgift men det var det värt.

Just nu har jag känslan "aldrig mer Nordea"... Tilläggas ska dock att vi bytte personlig "bankman" mitt i resan. Den första var mycket bra men sedan fick vi ett riktigt stolpskott.
 
Vi har kreditivet i Nordea och det var inget problem att få med trädgård, pool, garage etc. och allt har hitills flutit på bra. Ska också säga att vi hade andra banker innan bygget startade, så vem får att göra med verkar spela stor roll q(;^;)p

Får se om vi tycker lika dant nu när det snart är dax att omvandla till vanligt bolån... :rolleyes:
 
Ett bolån på 5 millar (i värmland?) låter inte som ett bankkontors drömsits. Idag finns det kåkar för de pengarna i fina stockholmskvarter som inte säljs, och bankerna har knappt börjat se över sin kapitaltäckning = kapa framtida lånelöften bland annat.

Kan ni inte spara ihop till ett garage snabbt kan ni sannolikt inte amortera på lånet snabbt, dvs ni kan inte kontrollera er framtida situation. Att Nordea sätter gränser bör ni kanske ta som en varningsklocka, inte leta efter "checkkredit" på annat håll.
 
Eftersom jag är en skeptiker och amorterings-förespråkare håller jag med dumle.

Bolån 5 millar:

Ränta (4%): 16700 kr/mån
Amortering (40 år): 10500 kr/mån
Drift: 3000 kr/mån
Summa: 30200

30200 = 40% av er inkomst ger total nettolön 75 500 kr eller alltså två löner på vardera 65000 brutto i Värmland.

Bra löner! Jag tror inte ni har några problem att spara ihop till ert garage.
 
Jag tycker att man absolut ska gå till olika banker för att se vad de kan erbjuda vid större affärer. Innan vi bestämde oss hade vi kontakt med i princip alla de större aktörerna, i vårt fall SBAB, SEB, Handelsbanken, Nordea, Swedbank och Danske Bank. Mycket bygger på personliga relationer och vilket bemötande man får. Det är ju inte alltid säkert att den som är billigast är bäst och i vissa fall kan det vara värt att betala lite mer för att få bättre service etc.
Mitt intryck av Nordea är att de är ganska toppstyrda och fyrkantiga att ha att göra med.
 
Stringfellow Hawke skrev:
Eftersom jag är en skeptiker och amorterings-förespråkare håller jag med dumle.

Bolån 5 millar:

Ränta (4%): 16700 kr/mån
Amortering (40 år): 10500 kr/mån
Drift: 3000 kr/mån
Summa: 30200

30200 = 40% av er inkomst ger total nettolön 75 500 kr eller alltså två löner på vardera 65000 brutto i Värmland.

Bra löner! Jag tror inte ni har några problem att spara ihop till ert garage.
Tråden handlar inte om våra respektive inkomster, dessa vill jag hålla utanför tråden. Det finns faktiskt arbetande människor utanför tullarna som också tjänar pengar.

Självklart kan vi avvakta och spara ihop till ett garage som diskuterades ovan och skjuta bygget på framtiden. Men frågan vi ställde oss i början av tråden var om det är någon uttalad praxis från bankernas eller nordeas sida att endast bevilja bolån till nybygge + tomtinköp men inget där utöver såsom garage eller iordningställande av tomt? Tyckte detta lät smått orimligt därav att tråden skapades.

Vi har nu fört samtal med flera banker, detta problemet känns nu i efterhand som en isolerad händelse av en bank (nordea). Vi har nu blivit erbjudna betydligt mer "luft under vingarna" och bättre villkor av ett par andra banker där de inte såg några konstigheter alls i detta. Så när det börjar dra ihop sig kommer vi säga tack och hej till nordea. Tråkigt för vi haft ett långt och bra sammarbete, och vi ingår båda i deras premium program. Men tyvärr är dom inte rädda om sina kunder och vi vinner inget på att vara lojala mot dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.