kimmo_thn skrev:
hehe missa att detta var 1år gammal tråd.. nattskiftets fel :(
Och vad spelar det för roll? Personer som är nyfikna får hjälp i fall de har samma frågor.
 
kimmo_thn skrev:
hehe missa att detta var 1år gammal tråd.. nattskiftets fel :(
kimmo_thn, tack för ditt svar. Jag fick ditt ursprungliga via mailen :)

Det vi har gjort hittils är att installera braskamin, fönsterbytet är på väg och nästa steg är fjärrvärme eller luft luftvärmepump. Det senare är lockande då vi kan komma undan med ca 20 000 kr, men å andra sidan kan vi pröjsa 70 000 kr till och få fjärrvärme.
 
blob skrev:
kimmo_thn, tack för ditt svar. Jag fick ditt ursprungliga via mailen :)
Kan lika gärna posta det igen då det kan hjälpa nån mer i framtiden:p

Jag köpte mitt hus år 2009.
1,5 plan med källare (160kvm 1,5plan + 100kvm källare)

Detta var uppvärmt med direkt EL :(.. glad ung och dum. ne det här ordnar sig. kan det verkligen bli så dyrt.
Flyttade in sent på hösten/vintern precis när första snön kom under flyttdagen. Jag är uppväxt i ett hus med vattenburen värme och vedpanna.. detta har ju aldrig vart nån stor kostnad fråga hemma utan man har haft det varmt och gott i alla år. Jag tänkte att folk snackar ju om att 22 grader är lagom inne temperatur så vi kör på det.. Tog några dagar och justera in så det höll sig runt 22 grader utan att diffa för mycket. Klart alla rum skulle värmas upp då det var trevligt och ha flera tv rum och kontor o liknande (förutom källarn som jag satte ner en 300w element precis vid vatten pumpen så det höll sig mellan 8-10 grader där nere.

Sen efter första kvartalet kom räkningen från fortum som fick mig och ramla av stolen. Hade varken tänkt på varierande elpriser eller förbruk. Då var ju det precis nått som hade havererat minns jag så om jag inte gissar fel nu så var el priset på sin topp 12kr/kwh precis under denna period. Vintern gick och räkningarna ramla ner i brevlådan.. Sommarn 2010 skulle det mesta återgärdas för att få ner förbruket. förbruket var då närmare 35000kw/h..

detta är gjort efter den vintern jag aldrig glömmer:)

1. Luft/luft värmepump. Tänkte satsa på en riktig pump hade flera pumpsäljare på besök. fastnade för sverige pumpen "scroll kompressor" + 5års total garanti inkl service. lite dyrare 25000kr men ångrar det inte idag
2. Jøtul ved kamin
3. bytte packningslist runt dörren. (det fanns typ ingen list kvar) torra o spruckna var dom.
4. skrev ett 3år lång elavtal fick då priset 51öre kwH (skrev denna på sommarn)
5. nytt VVB från høiax med bra isolering

Hösten och vintern kom. Blev ju ännu kallare än året innan redan sent november så hade ändrat räknings intervallet till varje månad så man fick svaret snabbare. Bara oktober,november månad blev nästan 70% billigare än året innan.

Då bestämde vi att källarn skulle också värmas upp denna vintern då vi har tvätt stuga/bastu o lite sånt där nere. Beställde då Luft/luftvärmepump nummer 2. Det blev en Mitsubishi Heavy ind. den var lite billigare men fick bra betyg i alla tester.

Sedan dess har huset alltid vart runt 21 grader i huset och 18-19 grader i källarn. till ett årsförbruk på under 10000kwh.. Det blev ju fort investeringar på ca 70 000kr men det gav bra resultat. Men huset är i grunden väldigt bra isolerat 60cm i vinden och 40cm i väggarna. Fönstren är av 2isoler+1.

Så mitt nästa steg blir och byta fönstren. Inte för att spara el utan för att skapa en mer underhålls fri tid framöver.

Så vad du nu än gör.. 1steg. Luftvärmepump.. har ni tur så har ni sparat in den redan första eller andra året
 
blob skrev:
kimmo_thn, tack för ditt svar. Jag fick ditt ursprungliga via mailen :)

Det vi har gjort hittils är att installera braskamin, fönsterbytet är på väg och nästa steg är fjärrvärme eller luft luftvärmepump. Det senare är lockande då vi kan komma undan med ca 20 000 kr, men å andra sidan kan vi pröjsa 70 000 kr till och få fjärrvärme.
Men altså. har ni redan vattenburen system instalerat?
Då hade nog fjärrvärme vart ett alternativ.. men det är nog inte så billigt som vissa vill få det till?

Jag har själv börjat skissa på och konvertera till vattenburen system i källare och entreplan.
2rör system med diameter 22mm.. för jag vill gärna ha möjlighet och instalera Bergvärme i framtiden. Min källare är såppas öppen idag så jag vinner nog mycket på att dra klart rören innan man börjar inreda det mera.

Dessa Luft/luft värme pumpar kommer i så fall inte demonteras heller.. Ser väldigt positiva egenskaper hos dessa som andra värme system saknar.
- billig nedkylning på sommarn
- luftcirkulation med filter (har hund hemma) och har pollen allergi. Detta blev väldigt mycket mildare efter att luftvärmepumparna instalerades.
- på tidig höst / sent vår.. räcker ju detta till som uppvärmning. Och VVB kan man ju fortfarande ha kvar på Bypass koppling..

Gäller bara och försöka räkna på det lite.. tror inte jag lyckas räkna hem konvertering till vattenburet och bergvärme på 10-15år.. pågrund av den grova insparningen LLVP skapade
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.