Hej,

Köpt ett nytt hus och lagade mat för första gången Använde stekpannan och hade fläkten på.

Efteråt kunde man känna steklukten uppe på övervåningen, särskilt i rummet direkt ovanför köket.

Min gissning är att ventilationskanalen inte fungerar som det ska och lukten försvinner ut genom ventilationsluckorna på övervåningen?

Är detta att betrakta som ett dolt fel? Och i sådana fall, vem vänder jag mig till?

Ps huset och ventilationssystemet är från slutet av 40talet, men köket är helt nyrenoverat.
 
Hemmakatten
Är knappast ett dolt fel eftersom du enkelt hade kunnat sätta på köksfläkten och kolla själv innan du köpte huset. Dessutom, med tanke på åldern, så är det nog dags att se över ventilationen. Kanske kanalen inte är sotat utan helt igentäppt eller att rör gått isär.
 
Ska man ha tagit med sig två hamburgare och stekt dem under husvisningen?
 
Hemmakatten
Nja,kanske inte under husvisningen men besiktningen (som jag antar ni gjort) borde ha hitttat detta fel. Undersöksplikten är ganska omfattande. Men nu tror jag väl inte att detta är så kostsamtatt åtgärda.Du får kollaventilationskanalerna från kök upp genomövervåningen,genom vinden och upp på taket. En läcka verkar det ju vara och den borde du kunna hitta ganska enkelt.

Kan det vara så enkelt att det är en dålig fläktmotor? Fläktkåpan kan vara ny men motorn kasken sitter på vinden och är dålig. Eller också kan det vara så att ni endast har en kolfilterfläkt, dvs. en fläkt som ger tillbaka luften till rummet efter rening. Dessa fläktar anses vara sämre än en fläkt där matoset går ut i det fria.
 
Nej, men du skall noga undersöka huset innan du köper det, dvs. antingen innan du skriver kontrakt, eller efter om du har en besiktningsklausul. Däremot så är det helt omöjligt att korrekt undersöka ett hus under en visning.

Men det första ni skall göra är att försöka utreda vad som är fel, exakt. Därefter kan ni ta ställning till hur ni skal lägga upp dte mot säljaren, det är säljaren som är er motpart, så ev. krav skall ni rikta mot säljaren. Har ni tur så betalar säljaren (men jag tvivlar starkt på att säljaren skulle kunna dömmas att betala, så lägg inte för mycket krut på det juridiska).
 
Tack för era svar.
En sak bara som jag ställer mig frågande till. Borde inte säljaren ha känt till att förhåller sig på det här viset?
Detta var första gången vi lagade mat och lukten gick inte att ta miste på.
 
Om han sagt att ventilationen fungerar bra så sitter han taskigt till, annars inte.
 
Tjaa. Man pratar ofta om säljarens upplysningskyldighet, att säljaren är skyldig att upplysa om fel h*n känner till. I praktiken har säljaren ingen sådan skyldighet, dvs. det är näst intill omöjligt att ställa en säljare till svars för saker som undanhållits, man har ett lite bättre (men ändå svagt) case om man specifikt frågar om köksventilationen fungerar bra, om säljaren då bara svarar ja, så har det inget större värde. Men om säljaren då gör en längre utläggning om hur jättebra det fungerar och dessutom visar att det finns kunskaper i ämnet, då har man ett skapligt case om det sedan visar sig vara lögn (och kan bevisa vad som sades).

En säljare kan spela hur dum som helst, i princip så kan han vara helt ovetande om att det överhuvudtaget finns en fläkt i köket "aha är det därför det låter om man trycker på den knappen", det är lite svårt att vara ansvarig för något man inte begriper.

Och i alla lägen så väger köparens undersökningsplikt tyngre än säljarens upplysningsplikt. Så går det att upptäcka innan köpet så spelar det )(nästan) ingen roll vad säljaren undanhållit. En säljare kan exempelvis tycka att fläkten är ju helt ur funktion det ser väl vem som helst, på samma sätt som man knappast kan vara skyldig att informera om att vardagsrummet skulle må bra av lite nya tapeter om de hänger lösa halvägs till golvet.
 
Du kanske har en självdragsventilation med gemensam kanal från övervåning och kök. Och sen har någon kopplat på en fläkt i köket på en ventilationskanal som ej var avsedd för det, kanske i samband med renoveringen? Om man gör så så trycker lukt och stekos mm ut på övervåning.
 
Thomas59
hempularen skrev:
Tjaa. Man pratar ofta om säljarens upplysningskyldighet, att säljaren är skyldig att upplysa om fel h*n känner till. I praktiken har säljaren ingen sådan skyldighet, dvs. det är näst intill omöjligt att ställa en säljare till svars för saker som undanhållits, man har ett lite bättre (men ändå svagt) case om man specifikt frågar om köksventilationen fungerar bra, om säljaren då bara svarar ja, så har det inget större värde. Men om säljaren då gör en längre utläggning om hur jättebra det fungerar och dessutom visar att det finns kunskaper i ämnet, då har man ett skapligt case om det sedan visar sig vara lögn (och kan bevisa vad som sades).

En säljare kan spela hur dum som helst, i princip så kan han vara helt ovetande om att det överhuvudtaget finns en fläkt i köket "aha är det därför det låter om man trycker på den knappen", det är lite svårt att vara ansvarig för något man inte begriper.

Och i alla lägen så väger köparens undersökningsplikt tyngre än säljarens upplysningsplikt. Så går det att upptäcka innan köpet så spelar det )(nästan) ingen roll vad säljaren undanhållit. En säljare kan exempelvis tycka att fläkten är ju helt ur funktion det ser väl vem som helst, på samma sätt som man knappast kan vara skyldig att informera om att vardagsrummet skulle må bra av lite nya tapeter om de hänger lösa halvägs till golvet.
Stämmer bra det. Man brukar säga att säljaren ska ha gjort en SPECIFIK UTFÄSTELSE angående ett förhållande (ventilationens funktion tex.) för att köparen ska kunna ställa säljaren till svars om utfästelsen är felaktig.

Allmänna, svepande lovordanden har inget värde. Inte heller det frågeformulär som säljaren brukar fylla i har något särskilt värde.

I ett fall som detta bör köparen (TS) i princip ha ställt specifika frågor om just köksfläkten. "Funkar den bra?" räcker således inte. Säljaren kan ju faktiskt tycka att det är bra att den inte suger så mycket. Frågorna bör vara så detaljerade att funktionen gå att fastställa med stor säkerhet. Kan säljaren inte svara bör en utökad undesökning vidtas.
 
Hemmakatten
hempularen skrev:
En säljare kan spela hur dum som helst, i princip så kan han vara helt ovetande om att det överhuvudtaget finns en fläkt i köket "aha är det därför det låter om man trycker på den knappen", det är lite svårt att vara ansvarig för något man inte begriper.
Det är precis det Håkan Juholt försöker hävda - ingenting är olagligt om man är för dum för att förstå. Han kanske har läst på här på byggahus...:cool:
 
Ja och han lär inte bli åtalad, hur opinionen behandlar honom är ju en annan sak.
 
Det låter ju spontant som att den som renoverade köket har kopplat spisfläkten till ventilationssystemet...vilket kan vara direkt farligt. Om det är kopplat till en speciell imkanal ska det inte sprida sig via ventilationen.
Alternativ är det som sagt en kolfilterfläkt...med för gamla kolfilter. (Nya kolfilter tar 99% av matlukten.)
 
Hej Forbo,

Detta är precis vad som har hänt fick jag reda på idag. Spisfläkten är kopplad till kanalen för rumsventilationen. Har säljaren något ansvar för detta?
 
DanielO8 skrev:
Spisfläkten är kopplad till kanalen för rumsventilationen. Har säljaren något ansvar för detta?
Då kommer saker och ting i ett annat läge, nu pratar vi om förbjudna installationer.
Men jag överlåter åt de andra i tråden att reda ut det juridiska kring detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.