Hade en fundering på att bygga en egen panna, tanken är att den ska vara stort rymmligt vedmagasin, för att kunna få in alla möjliga sorters träskrot.
Bor på landet och har några gammla hus som ska rivas, så vore fint om man slappa kapa upp det i mindre delar för att elda. Någon som har förslag eller ide'r?
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Kapa måste du ju göra ändå eller skall du elda hela reglar i 4.5m längder? Satsa på en bra såg istället.
 
Hihi jo klart kanske skulle varit lite tydligare. Kring 1- 1,5 meter djup.
Och 1m högt med stor ved inkast så man får in stora bitar.

Jo visst en bra såg har jag. Men när det gäller rinvning skrot är det både spik å annat tjaffs i som både såg å panna bör klara.



Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Pannor som tar meters ved finns det ju men dom har också så stor effekt så det kanske är lite onödigt till ett vanligt småhus. Fast jag vet ju inte hur du bor...
Annars skulle jag också kapa upp virket istället men om du är en jävel på att svetsa så skulle det va roligt o se en hemmabygd panna.
 
Sjukt impad....vilken glöd vissa människor har, det är nästan som de självantänder. Man känner sig som ett utbränt vedträ i jämförelse.
 
Ja, glöd har han. Läs övriga projekt tex ångturbin, rundvandring i hans verkstad är inte dålig heller.
 
Nu närmar det sig byggandet.

Hittade denna film på någon panna som jag inte hört eller sett tidigare.

När jag såg denna film så börjar det nästa kännas som överförbränning är lika bra som underförbränning. D handlar ju bara om att antända alla gaser. Vilket dom har löst i denna överförbränning panna på ett enkelt sätt.
Ska jag bygga en så är detta ett alternativ.

http://youtu.be/twvzsim1DaQ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.