Kan man använda spottar, gjorda för inomhus bruk med IP44, utomhus eller kommer de att rosta sönder? Dem kommer att sitta på garaget under tak.

Jocke
 
Står det inte att de är avsedda för utomhusbruk, så brukar de inte vara lämpliga för det. Kolla med tillverkaren annars.
 
Ingen bra idé att sätta upp inomhus armatur utomhus, vad händer om det t.ex. skulle börja brinna. Försäkringsbolag är duktiga på att hitta fel om något händer. Däremot fungerar IP 44 bra på garage under tak.
 
IP 44 betyder inte att den fungerar bra utomhus. vilket material som armaturen är tillverkad i är oxå viktigt attt veta, typ plast som ej tål kyla/solljus eller metal som rostar/oxiderar mm.
 
IPKlass säger bara hur tät armaturen är. Inte huruvida den är lämplig att sitta utomhus. Under takfoten räcker det med IP21 men du bör välja en downlight som är gjord för att sitta utomhus. Tex Jupiter Outdoor E:7470187

e7470187.jpg


edit: Såg nu att du kanske inte alls menar downlights. Utan en väggarmatur? Det ska gå att läsa på armaturen eller i installationsanvisningarna om den är lämpad att sitta utomhus.
 
Redigerat:
daugaard skrev:
IP 44 betyder inte att den fungerar bra utomhus. vilket material som armaturen är tillverkad i är oxå viktigt attt veta, typ plast som ej tål kyla/solljus eller metal som rostar/oxiderar mm.
Är armaturen klassad som IP 44 så tål den nog att installeras utomhus under tak. Kan inte tänka mig annat:)
 
Rrrrr skrev:
IPKlass säger bara hur tät armaturen är. Inte huruvida den är lämplig att sitta utomhus. Under takfoten räcker det med IP21 men du bör välja en downlight som är gjord för att sitta utomhus. Tex Jupiter Outdoor E:7470187
Det tipset tackar jag för, har tittat länge efter en prisvärd downlights för utomhusbruk...
Såg att den även fanns som IP44 och med MR16 12v...
 
Även om du stoppar i LED så måste armaturens installationsanvisning följas angående min-mått till brännbart material. Och som sagt, de verkar inte vara gjorda för utomhusbruk.
 
En variant är att ha en lös transformator och låta den sitta inomhus. Även om det fortfarande finns regler för vad man får göra med t.ex. 12V så är de lindrigare än för 230V. Med transformator slipper du dessutom problem med jordfel i utomhusfukten.
 
Vad kan hända om jag kör med dem billiga?
 
Största skillnaden mellan billiga och dyrare downlights tycker jag är hur de är att arbeta med. Alltså hur jobbiga de är att installera. De billigare har förmodligen sämre/jobbigare plint osv.

Ska du koppla in några få hemma hos dig själv så kanske inte detta spelar så stor roll. Sen är det väl kanske större risk att färgen släpper eller blir missfärgad.
 
Per72 skrev:
Är armaturen klassad som IP 44 så tål den nog att installeras utomhus under tak. Kan inte tänka mig annat:)
Ingen garanti, det trodde jag också när jag monterade IP44 i takfot, med dimbara hf-don, Sylvania, billiga historier, 1200kr st och 44 st... efter 2 år så hade dekorringarna oxiderat, huset ligger vid Mälaren, så ej saltvatten... kontrollera armaturen att den är godkänd utomhus först är mitt tips.
 
Jag ska försöka leta upp några billiga som är godkända för utomhus bruk och sedan köpa billiga LED lampor på Ebay. :)
 
TommySjoberg skrev:
Ingen garanti, det trodde jag också när jag monterade IP44 i takfot, med dimbara hf-don, Sylvania, billiga historier, 1200kr st och 44 st... efter 2 år så hade dekorringarna oxiderat, huset ligger vid Mälaren, så ej saltvatten... kontrollera armaturen att den är godkänd utomhus först är mitt tips.
Det lät inget vidare, fy vad ledsamt. Annars tänkte jag nog mer elsäkerhetsmässigt, för att förtydliga mig i efterhand
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.