Hej!
Våran varmvattenberedare sprang läck i somras. Tänkte nu sätta in en ny, vet ej vilken sort än men funderar mest på hur jag ska installera den. Den gamla en 50 l Fagor blev utslängd i all hast, kvar sitter armaturen(Säkerhetsventil, ventilrör och blandningsrör). Jag funderar om jag kan skruva fast rostfri anslutningslang mellan armaturen och den nya varmvattenberedarenvilket skulle underlätta arbetet mycket. Vad kan jag köpa för varmvattenberedare utan armatur alltså som kan läggas ner. :rolleyes:.
 
Kan man lägga ner varmvattenberedaren från Biltema? kostar 800 spänn som hittat. Har alltså beredaren på vinden, katastrof då de går sönder.
 
Tycker att om du nu är osäker på installationen mm, ska du inte ta en funderare på att ta in en röris som hjälper dig, dels att få rätt typ av beredare, helst av välkänt märke skulle jag rekomendera och det finns ju olika typer av beredare med beroende vilken typ av vatten du har.

Oftast ingår kringutrustningen när du köper en ny v.v.beredare och kanske lika bra att byta den med då.

Det var mitt tips iaf.
 
Det är ju det att man vill snåla. En röris och en Nibevarmvattenberedare och man är uppe i 10000 då försöker man göra själv på biltema kostar vvb 800
 
Finns fina på blocket.se bra märken obetydligt använda, bättre en beg bra märke än en biltema, så hade jag tänkt.
 
Vvb ska sitta i ett litet torp söm bebos året runt, känslan är att det inte behöver vara det finaste/bästa utan bara fungera. Den har alltid suttit på vinden ledningarna ligger det mesta under golvet ska jag kolla dessa måste jag bryta upp golvet, försöker komma undan med så lite pengar som möjligt och så lite arbete som möjligt.
Fråga ett känns viktigare kan någon svara på den: Kan jag en sätta en anslutningsslang mellan beredare och armaturen (Säkerhetsventil, ventilrör och blandningsrör). Eller måste armaturen sitta kloss ann beredaren, som då man köper ny.
 
Slang ska du absolut inte använda.
Ventilpaket följer med den nya beredaren.

Du borde nog inte snåla på en sån sak som vvb då det kan bli väldigt dyrt i slutändan.
 
Beställt en Nibe Eminent 35 L Emaljerad idag från Rinkabyrör hoppas det blir bra nurå och lätt att koppla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.