Hej.

Jag och min sambo har precis köpt en 1 1/2 plans villa byggd -79. Övervåningen måste totalrustas och det är även dags för ett byte av element, dessa är oljeelement(?) från när huset byggdes, dvs väldigt energikrävandd. Nu funderar vi, eftersom vi ändå ska riva bort golvet, på golvvärme. Hur energikrävande är det. Är det kanske bättre med tanke på elräkningen att byta till nyare element?
Någon som har erfarenhet av detta? Huset har orginal treglas fönster som inte ska bytas förrän om några år. Och golv vi tänkt lägga är klickgolv och korthårig heltäckningsmatta.
Dela gärna med er om ni har några erfarenheter eller kunskaper :)

Vänliga hälsningar / Sofia
 
  • Gilla
Pia Maritza Lundin
  • Laddar…
Nya element kan vara trevligt av flera orsaker när man renoverar, men räkna inte med lägre energiförbrukning. Lite går eventuellt att spara på att byta till ett modernt reglersystem om det inte är elektroniska termostater på elementen. Golvvärme är normalt något mer energikrävande än element eftersom mer värme läcker genom golvet. Detta är ett större argument på nedervåningen än på övervåningen. Heltäckningsmatta är nog inte så lämpligt att kombinera med golvvärme.

Erik
 
Tack så mycket för svar. Totalrookie som jag är, när det läcker genom golvet, om det då skulle läcka genom golvet på övervåningen, läcker det då till nedervåningen?
 
G
Vad jag fattade är det på övervåningen ni ska rusta. Ev spillvärme från golvvärmen behålls ju då inom huset. Personligen hade jag lagt vattenburen golvvärme. Till en början kanske med en enkel elpatron som värmekälla, men då är det enklare att byta i framtiden till något annat (bergvärme? fjärrvärme? pellets?)

Du hade ett frågetecken efter oljeelement, är det alltså oljefylda direktelselement?
 
Ja precis sånna är det, gamla sen huset byggdes. Mycket ska rustas men övervåningen är prio då vi ska sova där.

Hela huset värms med direktverkande el plus en luftvärmepump på nedervåningen som sitter vid trappen så vi tror/hoppas att lite värme från den färdas uppåt.

Finns det nån speciell orsak till att du skulle välja vattengolvvärme? Finns inga vattenradiatorer just nu men det kanske man inte behöver.. :?
 
Problemet med värmeläckage genom golvet är som sagt större på nedervåningen, men det spelar roll var i rummet värmen tillförs. Det är därför takvärme inte blev någon succé och det är därför man vill ha golvvärme. Den värme som läcker genom golvet stannar i huset på en plats där den inte gör någon glad, nämligen i taket på undervåningen.

Om du lägger in vattenburen golvvärme på övervåningen så har du halva huset konverterat till vattenburet system. Det öppnar upp för bättre sätt att värma i framtiden även om elpannan som Gnor pratar om kommer att dra lika mycket som direktelen.

Erik
 
G
Avemo skrev:
Den värme som läcker genom golvet stannar i huset på en plats där den inte gör någon glad, nämligen i taket på undervåningen.
Erik
Det stämmer ju, men det ackumuleras ju bara en viss mängd värme där. Så när det utrymmet är uppvärmt så avstannar ju förlusterna.

Självklart drar elpannan lika mycket som direktel. Så har man ingen som helst tanke på att lämna elvärmen så är ju vattenburen via elpanna dumt.
 
Mikael_L
Golvvärme kan spara energi.
OM de som bor i huset mest lider av kalla golv (kalla fötter) så kan man ofta sänka den den totala temperaturen med golvvärme och med lite tur därmed spara lite.

Med någon form av värmepump och/eller solfångare kan man spara energi pga att golvvärme inte kräver lika hög framledningstemperatur, vilket gynnar dessa uppvärmningssätt.

Och glöm inte att ni ev blir sugen på att byta uppvärmningssätt i framtiden, och då är ju vattenburen bra.

Men annars är väl golvvärmen en trivsel och komfortfråga, på så sätt att många tycker det är skönt med varma golv och slippa element att städa runt.
 
ni måste ta några viktiga beslut innan det rivs och renoveras. Tänker ni fortsätta att värma huset med el eller ska ni konvertera till annat? Läs en gång till svaret från Avemo och fundera hur ni vill ha det så ni inte målar er i en hörna med höga elräkningar i all framtid. Tänker ni bo länge i huset eller är det bara en mellanlandning? Ska ni spendera pengar på kosmetiken eller vill ni sänka framtida driftskostnader?

Jag skulle helst bo 1 år i huset och känna efter vad som är viktigast att ändra och sen planera därefter så man investerar pengarna i rätt ordning.
gaia
 
Gnor skrev:
Det stämmer ju, men det ackumuleras ju bara en viss mängd värme där. Så när det utrymmet är uppvärmt så avstannar ju förlusterna.
All värme man har inomhus ackumuleras tills den läcker ut ur huset. Ju högre temperatur desto fortare läcker det ut. Är det varmare under taket så ökar värmeläckaget genom den övre delen av väggen. Takvärme är ett beprövat koncept, och det blev ingen succé därför att det gick åt mer energi.

Det finns tillfällen då man kan spara energi på att ha golvvärme. Som nämnts blir värmepumpar effektivare och vissa hävdar att man kan minska inomhustemperaturen något. När det gäller att ersätta element med golvvärme i ett äldre hus utan inblandning av värmepump tror jag dock att man bör räkna med ökad energiförbrukning. Blir det sedan motsatt så får man en positiv överraskning.

Erik
 
G
Visst det kan jag köpa, men hur stor blir förlusten? Ganska marginell gissar jag på, eller finns det någon bra studie på detta att referera till? Men det borde väll bli samma effekt vid vanliga radiatorer. Väggen bakom radiatorn blir varmare o läcker en aning.
 
Detta börjar komma en bit ifrån Sofias fråga, så jag hoppas att hon har fått svar. Ett element sitter långt ner på en vägg och blir avsevärt varmare än luften i rummet. Detta skapar konvektion som jämnar ut värmen i rummet. En jämn värmetillförsel vid låg temperatur jämnt utbredd under hela taket är bland det minst konvektionsskapande man kan åstadkomma. Man får skiktning som i en ackumulatortank.

Följande dokument beskriver lite om golvvärme. Dock tas inte övervåningen upp.

http://www.formas.se/upload/dokument/PDF filer/grundtips_for_golvvarme.pdf

Jag har ingenting bättre att länka till och gissar att inte heller Gnor har det. Därför skriver jag inte något absolut utan nöjer mig med formuleringen att man bör räkna med ökad förbrukning vid konvertering till golvvärme. Skulle det sedan bli oförändrad eller minskad förbrukning så är det bara bonus.

Erik
 
Era tre huvudalternativ borde vara:
* Fortsätta med direktverkande el
* Byta till vattenburen värme med radiatorer på övervåningen.
* Byta till vattenburen govvärme på övervåningen.

Om ni väljer att fortsätta med elen tills vidare, så dra åtminstånde ut rör eller slang till framtida vattenburna radiatorer så att ni enkelt kan byta. Det borde bli en ganska marginell merkostnad.

Ett annat alternativ är att byta till vattenburet system på övervåningen och koppla in en begagnad elpanna från blocket till den kretsen. En sådan kostar inte många tusenlappar, och då har ni möjlighet att byta ut själva värmekällan vid ett senare tillfälle.
 
Sofia_S skrev:
Jag och min sambo har precis köpt en 1 1/2 plans villa byggd -79. Övervåningen måste totalrustas och det är även dags för ett byte av element, dessa är oljeelement(?) från när huset byggdes, dvs väldigt energikrävandd. Nu funderar vi, eftersom vi ändå ska riva bort golvet, på golvvärme. Hur energikrävande är det. Är det kanske bättre med tanke på elräkningen att byta till nyare element?
Du bör ha klart för dig att vare sig element eller golvvärme är mer eller mindre energikrävande, Det är huset i sig som kräver energi för att hållas varmt. Golvvärme väljer man huvudsakligen för komfortens skull. En del menar att man minskar energiförbrukningen något, jag har sett nån undersökning där man visade att golvvärme ökade energiförbrukningen .

Du har ett frågetecken efter "oljeelement". Det tyder på att du är fundersam på dem. Men det är inget konstigt, det är tvärtom väldigt vanligt med oljefyllda el-element. Vitsen med oljan är att den ska jämna ut värmen, så man slipper det där att elementen är ömsom helt kalla och skållheta. Det behöver inte vara fel på elementen bara för att de är gamla. Det som dock brukar bli, är att termostaterna blir sämre, så man får onödigt höga variationer i temperaturen.
 
Mikael_L
andersmc skrev:
Du bör ha klart för dig att vare sig element eller golvvärme är mer eller mindre energikrävande, Det är huset i sig som kräver energi för att hållas varmt. Golvvärme väljer man huvudsakligen för komfortens skull. En del menar att man minskar energiförbrukningen något, jag har sett nån undersökning där man visade att golvvärme ökade energiförbrukningen .
Det beror faktiskt lite på, men det vet du redan ... :)

Värmer man med vattenburen el, ved, olja, gas eller fjärrvärme så spelar det i stort ingen roll.
Värmer man med värmepump eller solfångare får man bättre verkningsgrad eller utnyttjande av anläggningen om man har ett lågtemperatursystem.
Lågtemperatursystem är t.ex. väldigt stora radiatorer med mycket värmeavgivande mantelyta eller golvvärme.
Så jag hävdar att man i vissa fall faktiskt kan spara energi med hjälp av golvvärme.

Men i övrigt sparar man knappast energi med golvvärme om man inte samtidigt kan sänka inomhustempen.
Och då gäller det helt personliga egenskaper, hur känslig man är för golvkallt. Själv kan jag vrida på 28° inomhus och fortfarande frysa om fötterna. Och så länge jag fryser om fötterna vill jag höja tempen. Så jag tror att jag kommer kunna gå ner i temp när vi flyttar och får golvvärme.

Men generellt påstår jag aldrig att man sparar på att ha golvvärme, utom i specialfallen VP eller solfångare. En del sparar kanske marginellt, andra får marginellt dyrare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.