Vår 70-talsvilla liksom alla andra i området värms med direktverkande el och de flesta av våra grannar har kompletterat med luft/luft-värmepumpar med rejält minskade elkostnader. Vi installerade för c:a 10 år sedan ett mekaniskt från/till-ventilationssystem med en värmeväxlare och nu undrar vi om det finns någon luft/luft-värmeväxlare som kan lämna värme i det befintliga tilluftsröret. Från tilluftsfläkten går ett rör med diametern 40 cm som sedan förgrenas till sovrum och TV-rum. Värmen skulle spridas effektivt ut i på båda våningarna i huset och det skulle inte bli ytterligare vindbrus.
 
De flesta värmepumpstillverkare, Mitsubishi Electric, Daikin mfl. har inomhus delar som är kanalanslutna i sitt sortiment. Principen är att man

Men ta någon till hjälp att räkna lite på ditt ventilationssystem, frågan är hur mycket värme det kan transportera om det inte redan är ert enda uppvärmningssätt.
 
Den Till/Från-luftanläggning jag har fungerar efter samma princip som den termavent http://www.termavent.se/ säljer.
Att det finns kanalanslutna inomhusdelar till värmepumpar är en värdefull upplysning. Kontaktar några återförsäljare på studs! I Transportkapaciteten i kanalerna är datorstyrd och kör för närvarande på lägsta luftmängd.
 
Hmm, det föll visst bort lite text. Det skulle stå: Principen är att man ersätter det värmebatteriet som går på direktel med ett värmebatteri som drivs av en värmepump.

Lycka till!
 
Viss begränsad mängd värme går väl att köra den vägen men det får inte bli för mycket så det blir som hårtork och snustorr luft i rummen. Har inte träffat någon som varit nöjd med enbart luftvärmesystem i tilluftkanalerna när det är vinter. Andra värmekällor behövs också i huset. Kanske fungerar i extrema passivhus som bara behöver lite värmetillskott?
 
De ursprungliga elradiatorena är kvar och funderingar finns att komplettera dom med ett styrsystem. Men den viktigaste värmekällan när det knäpper till är en 1600 kg tung TULLIKIVI täljstensugn. Har kontaktat en värmepumpsfirma och en säljare/montör kommer efter helgen för att undersöka om kanalanslutning av luft/luft-värmepump är en vettig lösning.
 
Hmm. Har funderat vidare på detta och de kanalansluta jag länkade till är ju (såvitt jag kan se) med inbyggd fläkt och det är ju inte ett sådant aggreagt du behöver utan endast själva "värmelementet" så du kan ersätta ditt elvärmebatteri.

Det som är ett problem i sammanhanget är att luft är en dålig värmebärare vilket gör att det behöver vara stor rotation på luften för att kunna avge tillräckligt med effekt. En vanlig inomhusdel till en luft/luft kan transportera ungefär 13 kbm luft/timme på maxeffekt på kanske 4-5 kw.

Värmebatteriet i ett FTX system brukar inte vara på mer än 1-2 kw vilket väl man får anta är anpassat efter vad ventilationssystemet kan hantera.
 
13 kubikmeter/min menas säkert.? mao 780 kbm/tim som vid 5 kw ger en temperaturhöjning runt 18 grader. Har du tex 20 grader i rummet så blåser det in 38 grader (i bästa fall) Har det befintliga systemet en huvudkanal på 400 mm i diameter kommer det att gå utmärkt även om luftvärme f.ö har stora brister
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.