Jag har precis rivit gamla kakel ovanpå köksbänken och ska sätta dit ny kakel. Väggen som jag har rivit kakel ifrån är just nu väldigt ojämn. Delvis för att betongen bakom som är väldigt purös och geggan från gamla kakel sitter kvar och när jag river dem så blir det väldiga ojämn ytor.

Hur ska göra nu innan jag ska sätta nya kakeln? Ska jag jämna ut allt med lättspackel innan jag fortsätter med kakellim? Ska man ha något mellan kakellim och väggen? Tackar för tips!
 
Nu har sökt lite på nätet och det verkar som att jag ska spackla men det är en ny fråga som kommer upp. Vissa skriver att man ska primer på väggen och vissa skriver att det är onödigt. Vad säger ni?
 
Primer förbättrar vidhäftningen. Jag har dock alltid kört utan och det har fungerat bra. Men det beror väl lite på vad man har för underlag.
 
Skulle verkligen rekommendera att du primar innan du går lös med spackel eller med gipsputs - Putsen, om det är porös, släpper gärna vilket gör att du får väldigt dålig vidhäftning. Vilket gör det till lite av ett h-vete.
De gånger jag stött på dessa kratrar efter att ha rivit kakel på puts så har jag antingen primat, dragit av med gipsputs, finspacklat med sandspackel för att sedan sätta kakel med kakellim.
Alternativt dragit på gipsputs och avslutat med en ROT gips om möjligt för att få så jämn yta som möjligt - Underlaget är ganska avgörande för att få så bra resultat som möjligt.

"Vanligt" spackel är inte lämpat för större ojämnheter då det krymper granska kraftigt och kan dessutom spricka vid torkning, torktiden är dessutom ganska lång beroende på temperatur. Större ojämnheter bör man ta med gipsbruk, husfix eller något annat som "fyller" bättre än just vanligt spackel.

Jag skulle, som nämnt, köra med primer -> Gipsputs -> Spackel -> Kontrollera jämnhet -> Kakel. Det skadar heller inte att köra med primer på spackel innan kaklet kommer upp men det är inte ett måste.
 
  • Gilla
Avws
  • Laddar…
Tackar för ditt tydliga svar och mycket bra beskrivning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.